رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با اشاره به باور پذیر نبودن رشد ۸.۸ درصدی برای صنعت که از سوی مرکز آمار اعلام شده گفت: وقتی رشد اقتصادی مثبت در سه فصل متوالی اعلام شود می‌توان به تلاشها برای خروج از رکود، امیدوار بود.

 رشد ۸.۸ درصدی بخش صنعت با اطلاعات میدانی همخوانی ندارد

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، مهدی پورقاضی گفت: طبق اطلاعات میدانی و خبرهایی که شنیده می‌شود رقم رشد 4.4% اقتصاد درست به نظر می‌آید اما رقم رشد 8.8درصدی در گروه صنعتی واقعی به نظر نمی‌رسد.

وی افزود، البته اگر برای این موضوع دلیلی بخواهند نمی‌توان طرح بحث کرد چراکه شاخصهای سنجش در اختیار نهاد آماری می‌باشد و ما تنها بر اساس اطلاعات میدانی قضاوت می‌کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران گفت: البته در صنعت سیمان فروش ماه مرداد 4درصد نسبت به ماه قبل افزایش پیدا کرده است بنابراین در بعضی صنایع افزایش اندک فروش مشاهده می‌شود و این افزایش فروش در افزایش نرخ رشد اقتصادی اثرگذار است.

پورقاضی ادامه داد، بعضی از آمارها نشان می‌دهد به آرامی در حال خروج از رکود هستیم اما همه آمارها این موضوع را تایید نمی‌کند. رشد تولید در حوزه نفت محسوس بوده است که اثرات آن در بخشهای دیگر وارد می‌شود و باعث تحرک در صنایع وابسته به نفت می‌شود.

وی تصریح کرد، این زنجیره با یک تاخیر زمانی به بخشهای دیگر صنعت که ارتباط کمتری با نفت دارند منتقل می‌شود اما آمارهای عمومی نشان می‌دهد که خیلی به کندی خروج  از رکود رخ می دهد.

*رشد سیاه و سفید مطلوب نیست

این عضو اتاق بازرگانی ایران  با اشاره به موضوع تدوام در رشد اقتصادی گفت: نکته مهم در رشد اقتصادی ثبات در تحقق رشدهای مثبت می‌باشد. نگرانی اصلی این است رشد اقتصادی روند سیاه و سفید پیدا کند، چراکه در سال 93 رشد مثبت و در سال 94 رقم رشد اقتصادی منفی و در سال 95 این رقم مثبت پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود، روی این نوع رشد نمی‌توان حساب کرد. برای اینکه پایدار بودن محقق شود، می‌بایست رشد مثبت در سه فصل دیده شود تا بتوان اذعان کرد که از رکود خارج شده‌ایم.

پورقاضی در پاسخ به سوالی درباره امکان تحقق رشد 5درصدی وعده داده شده برای سال 95 گفت: به نظر می‌رسد که اگر یک هماهنگی در اجرای  برنامه‌های اقتصادی دولت ایجاد شود،  دسترسی به این رقم امکان پذیر است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.