وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان به علاقه مندی کره جنوبی برای گسترش همکاریها با ایران در بخش های مختلف اشاره کرد و گفت: این کشور می تواند در زمینه توسعه صنعت ارتباطات و فناوری (ITC) به شریک خوب ایران تبدیل شود.

 کره جنوبی شریکی خوب در حوزه ITC/علاقه مندی برای تولید مشترک موبایل سامسونگ در ایران

به گزارش قدس آنلاين به نقل از ایرنا، «محمود واعظی» که در صدر هیاتی به کره جنوبی سفر کرده است، پنجشنبه شب پیش از ترک این کشور در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در پکن، همه کشورها از جمله ایران را نیازمند فناوری پیشرفته «آی.تی.سی»، دانست و گفت: با توجه پیشرفت های خوبی که کره ای ها در این زمینه داشته اند، دو طرف می توانند با توجه به اشتراکات موجود، سرفصل جدیدی برای همکاری های دوجانبه ایجاد کنند.
وی به سرعت زیاد بخش «آی.تی.سی» در جهان اشاره کرد و افزود: اگرچه کشورهای مختلف برای عقب نماندن از این فناوری، ارقام قابل توجهی هزینه می کنند اما این سرمایه گذاری ها امروز به صورت مستقل انجام نمی شود.
وزیر ارتباطات ادامه داد: پایه فعالیت ما نیز بر این است با کشورهایی در این زمینه همکاری کنیم که ضمن توجه به منافع ملی، از نظر دیدگاهی نیز به یکدیگر نزدیک باشیم.
وی در این خصوص به کره جنوبی اشاره کرد که دارای چنین شرایطی است و افزود: سفر اردیبهشت ماه امسال خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری این کشور به تهران، اشتیاق شرکت های کره ای را برای اجرای طرح ها و پروژه های مشترک با جمهوری اسلامی ایران دوچندان کرده است.
واعظی گفت که کره جنوبی از نظر فناوری «آی.تی.سی» و در زمینه بسیاری از شاخص ها در دنیا مقام نخست را دارد و این موضوع با توجه به دیدگاه های مشترک دو کشور نوید بخش و سرآغاز همکاری در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

** امضای سه سند همکاری میان ایران و کره جنوبی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به نتایج سفرش به کره جنوبی اشاره کرد و گفت: در این سفر سه سند و یادداشت همکاری میان وزارت ارتباطات و فناوری ایران و شرکت های تابعه با طرف های کره ای به امضا رسید.
وی «امضای تفاهم نامه همکاری میان شرکت نیپا (NIPA) و سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دولت الکترونیک هوشمند» را از جمله این اسناد اعلام کرد و گفت: شرکت «نیپا» بزرگترین سازمان فعال در زمینه «آی.تی» در کره جنوبی است.
واعظی اظهار کرد: مقدمات اولیه برای امضای این سند در زمان سفر رئیس جمهوری کره جنوبی و هیات همراه به ایران انجام شد.
وی، «امضای سند همکاری شرکت سامسونگ و پژوهشگاه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره فعالیت های مختلف در زمینه تحقیق و توسعه(R&D)، همکاری های مشورتی و سرمایه گذاری در ایران و همچنین یادداشت تفاهم وزیر اطلاع رسانی و علوم برنامه ریزی کره جنوبی با همتای ایرانی» را از دیگر اسناد امضا شده در این سفر برشمرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان یادآور شد، سند امضا شده میان او و «چویی یانگ هی» همتای کره ای، شامل همه زمینه های همکاری است که دو کشور با امضای آن افق دور دستی برای توسعه مناسبات خود ترسیم کرده اند.
وی افزود: همکاری های مشترک در زمینه تحقیقات، فعالیت های مشاوره ای، ارتقای دولت الکترونیک از نسل چهارم به نسل پنجم تلفن همراه، مسائل مربوط به داده های حجیم (بی دیتا)، موارد پیرامون «آی.او.تی» و... از محورهای مهم در این سند همکاری است که طرفین متعهد به اجرای آن به شکل کامل شده اند؛ همچنین بحث های خوبی در نشست های 2 روز اخیر در این زمینه ها مطرح شده است.
واعظی همچنین به مذاکرات انجام شده میان ایران و شرکت های کره ای از جمله «کی تی» و «بی.تی.آر.آی» به عنوان بزرگترین مجموعه پژوهشی در بخش «آی.تی.سی» کره جنوبی اشاره کرد و گفت: توافق های خوبی میان طرفین درباره موتورهای جستجوگر و مسائل محتوایی و همچنین مجموعه ای از همکاری ها در بخش های ذیربط بویژه موضوع های مهم ITC که در آینده به بازار خواهد آمد، صورت گرفته است.

** تشکل کمیته مشترک پیگیری توافق ها
وزیر ارتباطات همچنین به ایرنا گفت: در دیدار با «چویی یانگ هی» وزیر اطلاع رسانی و علوم برنامه ریزی کره جنوبی، توافق شد با تشکیل یک کمیته مشترک، همه مسائل مورد گفت وگو و مفاد مربوط به اسناد امضا شده میان دو طرف در این سفر توسط کمیته یادشده پیگیری شود.
وی ادامه داد: همسو با این توافق، مقرر شد نشست مشترک این کمیته یک سال در میان و به صورت متوالی در شهرهای سئول و تهران برگزار شود.
به گفته وی، نخستین جلسه این کمیته با حضور وزیر ارتباطات کره جنوبی به همراه مدیران و مسئولان شرکت های ذیربط در ماه سپتامبر (شهریور - مهرماه) در تهران تشکیل می شود.

** کره ای ها هیچ محدودیتی برای همکاری قائل نیستند
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به دنبال سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به ایران، کره ای ها بسیار علاقه مند به توسعه و گسترش همکاری با کشورمان هستند و این موضوع را در دیدارهای انجام شده ابراز می کردند.
وی افزود: نوع برخورد آنها درباره مسائل بانکی نیز بسیار منعطف تر از دیگر کشورها بود؛ چنین دیدگاهی می تواند زمینه های خوبی برای همکاری میان دو کشور فراهم آورد.

** سرمایه گذاری و تولید مشترک سامسونگ در ایران
واعظی همچنین با یادآوری این نکته که در ایران تقریبا 30 درصد بازار تبلت و بویژه گوشی های تلفن همراه در اختیار سامسونگ است، گفت: باید این موضوع به گونه ای ساماندهی و نظارت شود که جلوی قاچاق این محصولات به کشورمان گرفته و بتوانیم در آینده خط تولید محصولات این شرکت را به صورت مستقل و یا مشترک در داخل کشور راه اندازی کنیم.
وی خاطرنشان ساخت: در این زمینه گفت وگوهایی نیز با مسئولان شرکت سامسونگ انجام شد و طرف کره ای نیز درباره این موضوع علاقه مندی خود را نشان داد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اکنون شرکت های کره ای زیادی هستند که علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستد و ما نیز از این اشتیاق استقبال می کنیم.
وی افزود: البته همواره اعلام کرده ایم که این همکاری ها باید همراه با انتقال فناوری، تجربیات، سرمایه گذاری و مدیریت باشد.
واعظی در خاتمه سخنان خود تصریح کرد که با توجه به شرایط موجود و علاقه فعالان اقتصادی کره جنوبی برای همکاری با ایران، این کشور در بخش «آی.تی.سی» و توسعه و گسترش آن، می تواند یکی از شرکای خوب ایران باشد.
به گزارش ایرنا، محمود واعظی و هیات همراه پنجشنبه شب در پایان سفر دو روزه به سئول پایتخت کره جنوبی، به تهران بازگشتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.