۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 418804

قدس ‌آنلاین / ساری / حسین احمدی : طوفان ۱۳۰ کیلومتری مازندران دهکده نقاشی ننه مکرمه در بابل را هم درنوردید و این موزه را تخریب کرد.

طوفان نقاشی های ننه مکرمه را با خود برد

کارشناس میراث فرهنگی مازندران در این رابطه به خبرنگار ما گفت: طوفان شدیدی که در مازندران به وقوع پیوست، به روستای دریکنده هم آسیب جدی وارد و سقف خانه موزه را تا ۱۰۰ متر جابجا کرد.

عباس مهدوی بابیان اینکه در حال حاضر نقاشی‌ها در معرض جدی آب‌ گرفتگی قرار دارند، اضافه نمود: تا به حال هیچ امداد و کمکی فرستاده نشده است.

وی با بیان اینکه این خانه موزه یک‌ بار دیگر در سال گذشته دچار آسیب شده بود، ادامه داد:نقاشی های مکرمه قنبری معروف به " ننه مکرمه " موجب شد تا به‌عنوان بانوی نمونه نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود.

این در حالی است که مکرمه قنبری تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی هم نگذرانده بود، اما به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید.

مهدوی اضافه نمود: ننه مکرمه که از سن ۱۰ سالگی شروع به کارکرده و روزگار پرنشیب و فرازی را می ‌پیمود تا سن ۶۷ سالگی تصمیمی برای نقاشی کردن نداشت و در طول این سال‌ها ۹ بچه تربیت‌کرده و به‌عنوان خیاط و طبیب روستا به فعالیت می‌پرداخت تا اینکه براثر یک حادثه، شور و جوشش درونی وی نمود بیرونی یافت.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از ۳۰ درصد آثار مکرمه قنبری به فروش رسیده و در موزه‌های معتبر دنیا نگهداری می‌شود و کارشناسان هنر اروپا آثار قنبری را با نقاشی‌های شاگال مقایسه می‌کنند.

مکرمه قنبری، زن روستایی ساکن روستای دریکنده در استان مازندران است که در سن ۶۴ سالگی شروع به نقاشی کرده و به ‌تدریج آثارش شهرتی جهانی یافته و نمایشگاه‌های متعددی از نقاشی‌های او برپاشده‌ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.