جلسه هفتگی اخلاق آیت‌الله جوادی آملی امروز با حضور خیل عظیمی از مردم و طلاب تهرانی در مسجد احمدآباد شهر دماوند برگزار شد.

راه استجابت دعا التماس دعا گفتن به این و آن نیست/ چرا باید هنگام تلاوت قرآن ساکت باشیم؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، خیل عظیمی از افراد مشتاق به شرکت در جلسه اخلاق هفتگی آیت‌الله جوادی آملی ساعتی پیش از اذان ظهر و عصر با حضور در مسجد احمد‌آباد شهر دماوند به انتظار نشستند تا پس از اقامه فریضه ظهر و عصر به امامت ایشان در این جلسه از دروس اخلاق این مرجع تقلید بهره‌مند شوند. 

در این جلسه افرادی از پژوهشکده لیزر ایران، مدرسه علمی دارالسلام تهران، اعضای مجموعه فرهنگی امام صادق(ع)، اعضای اتحادیه‌های تشکل‌های قرآنی استان تهران، عده‌ای از مردم پاکدشت، تاکستان، ملارد و شهریار و اعضای قرارگاه ولی‌عصر(عج) حضور داشتند. 

این جلسه پس از اقامه نماز توسط آیت‌الله جوادی آملی با قرائت دسته‌جمعی از آیات سوره آل عمران توسط طلاب حوزه علمیه دارالسلام تهران آغاز شد. 

ایت‌الله جوادی آملی در طلیعه سخنرانی خود در این جلسه با اشاره به این تلاوت قرآن گفت: این محفل که به عطر قرآن کریم مطهر شد ثوابش به امام جواد(ع) اهدا می‌شود. و از همه کسانی که در پرورش این نهالها تلاش کردند خداوند به احسن وجه می‌پذیرد. 

ایشان در ادامه سخنان خود با اشاره علاقه امام صادق(ع( به پرورش طلاب و دانشجویان دانشگاهی اهل اعتکاف که به نظام خدمت می‌کنند، گفت: وجود مبارک حضرت یعقوب(ع) از فراغ یوسف(ع) به خدا پناهنده می‌شد اما امام صادق(ع) وقتی طلبه‌های مشتاق به تحصیل علم را می‌دیدند از تنهایی به خداوند پناه می‌برد و می‌فرمود ای کاش منصور می‌گذاشت مدرسه‌ای بسازم که خودم و این طلبه‌ها در آن یک حجره‌ای داشته باشیم و به تعلیم و تربیت آنها بپردازم. 

* خطبه امام جواد(ع) د رمراسم عقدش برنامه‌ای برای زندگی است

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به اینکه وجود مبارک امام جواد(ع) در مراسم عقد خود خطبه‌ای ایراد فرمودند که اساس زندگی و جامعه را بر روی دین قرار داده است، افزود: حضرت در مراسم ازدواج، عقد ازدواج را خود خواندند و مهریه را نیز خودشان تعیین کردند. 

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امام جواد(ع) در این خطبه فرمودند هر زنی مهریه‌ای دارد و ما هر چه داریم در راه خدا داده‌ایم، به پدر همسر خود فرمود: من مهریه دخترت را نسخه خطی مناجات حضرت امام رضا(ع) قرار می‌دهم. 

آیت‌الله جوادی آملی وجود غده طلاق در خانواده‌ها را به علت سامان نیافتن زندگی بر مبنای دین دانست و با اشاره به مهریه همسر امام جواد(ع) افزود: خانه‌ای که مهریه زنش این باشد حضرت هادی از آن متولد می‌شود و طلاق در چنین خانه‌ای راه نمی‌یابد. 

وی دراین باره افزود: اهل‌بیت فرموده‌اند هیچ خانه‌ای با طلاق ویران نشده است که بشود آن را به سادگی بازسازی کرد. 

 راه استجابت دعا التماس دعا گفتن به این و آن نیست

این مرجع تقلید در ادامه توصیه‌های اخلاقی خود با اشاره به موضوع دعا و اینکه دعا برای قلب شکسته است، گفت: هر کسی هر مشکلی دارد بداند که این ظرف شکسته برای خداست.

آیت‌الله جوادی‌آملی سپس افزود: خداوند فرموده است من در دو وقت میزبانم، یکی در ماه رمضان و دیگری در زمان حضور حاجیان در سرزمین وحی، اما اگر دلی شکسته باشد من میهمان آنم.

صاحب تفسیر تسنیم با اشاره به اینکه قلب شکسته متوجه به کسی است که ملکوت همه چیز در دست اوست، افزود: اگر به این و آن ناله کنیم و التماس دعا بگوییم راه نیست چرا که خداوند خودش در دل شکسته قرار دارد. 

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به سخن خداوند در قرآن کریم که می‌فرمایند اکثر مومنین مشرکند، گفت: همین که می‌گوییم اگر فلانی نبود مشکل ما حل نمی‌شد و یا اینکه می‌گویند اول خدا دوم فلان شخص اینها شرک است مگر خدا دوم دارد. 

وی سپس با اشاره به سیره افرادی همچون آیت‌الله سیدعلی قاضی در این رابطه افزود: مرحوم آقای قاضی وقتی میوه‌ای نزد ایشان می‌آورند می‌پرسید این چیست، می‌گفتند میوه، سپس می‌فرمود چه کسی آورده و نمی‌گفتند چه کسی داد چون معلوم است که چه کسی داده «مابکم من نعمة فمن‌الله».

چرا باید هنگام تلاوت قرآن ساکت باشیم؟

آیت‌الله جوادی آملی در بخشی دیگر از مباحث اخلاقی خود با اشاره به فرموده امام جواد(ع) مبنی بر اینکه «حرف هر که را گوش می‌دهید و کتابش را می‌خوانید او را می‌پرستید»، افزود: امام جواد(ع) می‌فرمایند در برابر حق ساکت باشید پس هنگام خواندن قرآن باید ساکت باشیم.

وی با اشاره به اینکه عترت هم معادل قرآن هستند و کسانی که در محضر ایشان حضور داشتند ساکت می‌نشستند، افزود: البته روایت به علت قوت و ضعفش معادل قرآن نیست بلکه خود  امام معادل آن است. 

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به اینکه در کار خیر هم سرعت و هم عجله خوب است، گفت: در سایر کارها عجله بد است چون هر کاری وقتی دارد اما کار خیر که وقتی ندارد که در آن عجله نکنیم، لذا فرمود الجنوب‌الصلاة.

آیت‌الله جوادی‌‌آملی با اشاره به اینکه میدان کار خیر به اندازه آسمان و زمین است، افزود: در چنین میدان وسیعی اگر هم سرعت به خرج دهیم اتفاقی نمی‌افتد و شما به این سرعت هم اکتفا نکنید بلکه از یکدیگر سبقت بگیرید و بعد از آن احساس مسئولیت کنید و بگویید «وجعلنا للمتقین اماما».

این استاد اخلاق با اشاره به اینکه اگر کسی به جایی رسید که بزرگان و پرهیزکاران جامعه به دنبال او باشند این مقام بالایی است و چنین فردی نه خودش و نه دیگری را می‌بیند بلکه خدا را می‌بیند و مزاحمتی هم برای کسی ندارد. 

این مرجع تقلید در پایان افزود: طلبه‌ها همین را از خدا بخواهند آن وقت خواهید دید که در این اینها مراجع، متکلمین و حکمای آینده درمی‌آیند. 

به گزارش تسنیم، این دیدار پرشور مردمی با آیت‌الله جوادی آملی با همراهی مردم از مسجد تا منزل ایشان پایان یافت. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.