رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می گوید، آموزش های مهارت در کشور ۱۰ برابر بیشتر از آموزش های نظری نیاز به سرمایه گذاری دارد و از ۴۰۰ هزار میلیارد ریال بودجه آموزشی کشور سهم آموزش فنی و حرفه ای فقط ۱.۲ درصد است .

 سهم آموزش های مهارت از بودجه آموزشی کشور ۱.۲درصد است

به گزارش قدس آنلاين به نقل از ایرنا، 'محمدامین سازگارنژاد'  افزود: در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور به دنبال آن هستیم تا مجلس را قانع کنیم نگاه جامع تری به آموزش های فنی و حرفه ای داشته باشد.
وی با بیان این که آموزش های مهارت پل مستحکمی است که آموزش را به دنیای اشتغال وصل می کند، گفت: اعتبارات ملی آموزش در کشور حدود 400 هزار میلیارد ریال است که 270 هزار میلیارد ریال برای آموزش و پرورش و 130هزار میلیارد ریال برای آموزش عالی در نظر گرفته شده است.سهم آموزش فنی و حرفه ای در کشور پنج هزار میلیارد ریال است که باید اصلاح شود.

**واگذاری امور به بخش خصوصی
سازگارنژاد گفت: در جایی که پتانسیل انجام کار توسط مردم و بخش خصوصی وجود دارد، بخش دولتی ورود نمی کند و در زمینه آموزش مهارت مسوولیت را به بخش خصوصی واگذار می کنیم.
وی یکی از برنامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در سال 1395 را آموزش مهارت 'سفارش محور' عنوان کرد و گفت: بر این اساس می توانیم آموزش های خود را بر اساس نیازهای بازار کار تنظیم کنیم.
معاون وزیرتعاون ، کار و رفاه اجتماعی معتقد است: با رشد اشتغال در کشور، آموزش های مهارت هم رونق بیشتری خواهد گرفت زیرا آموزش های مهارت برای کارجویان، شاغلان، دانشجویان و سایر اقشار جامعه اجرا می شود.
به گفته رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، هم اکنون حدود 60 درصد متقاضیان آموزش های مهارت در کشور فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

**سازمان آموزش فنی و حرفه ای محدودیتی در آموزش ندارد
سازگارنژاد معتقد است، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از قابلیت های بالایی در زمینه آموزش های مهارتی برخوردار است و آموزش های تخصصی خرد را هم می تواند انجام دهد.
معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: با اجرای طرح تکاپو( توسعه و ساماندهی کسب و کارهای خرد و خانگی و اتصال آن به بنگاههای کوچک و متوسط)
در استان ها و شهرستان های مختلف کشور، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور قادر است نیازهای مهارتی شاغلان را در این طرح تامین کند.
سازگارنژاد با اشاره به تعهدات آموزشی سازمان گفت: بر اساس تفاهم نامه ای که با معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت منعقد کرده ایم امسال 2.5میلیون نفر- ساعت برای صنعتگران، سفارش آموزش مهارت انجام خواهد شد.
سازگارنژاد افزود، همچنین با تفاهمنامه هایی که با وزارت مسکن و شهرسازی امضا شده ، قرار است در سکونتگاه های غیر رسمی و مناطق دور دست در راستای اجرای پروژه های اقتصاد مقاومتی آموزش های مهارت را در این مناطق پوشش دهیم.

** مسابقات ملی مهارت
سازگارنژاد درباره مسابقات ملی مهارت که پاییز امسال در کشور برگزار می شود، گفت: 540 نفر در 32 رشته در مسابقات ملی مهارت امسال شرکت می کنند که برگزیدگان امسال با برگزیدگان سال 1394 در یک اردوی مشترک مهارت آموزی شرکت خواهند کرد تا از میان آنان برترین ها برای مسابقات جهانی مهارت سال 2017 ابوظبی اعزام شوند.
وی درباره منع حضور مهارت جویان ایرانی در برخی از رشته ها نظیر سی ان سی گفت: شرکتی آلمانی حامی مسابقات بین المللی فرز سی ان سی است و هفته گذشته در سفری که به ایران داشتند با مسوولان این شرکت ملاقات داشتیم.
سازگارنژاد افزود: قرار شد این شرکت به توانمندسازی مهارت جویان ایرانی در این رشته کمک کند و حتی اگر بتواند دوره هایی را در آلمان برای ارتقا مهارت برگزیدگان مهارت جوی ایرانی برگزار کند تا با توانمندی بیشتری بتوانیم در مسابقات سال 2017 ابوظبی شرکت کنیم. پیش از این به دلیل تحریم از حضور در مسابقات فرز سی ان سی محروم بودیم.

**تعامل با کشورهای توسعه یافته
سازگارنژاد درباره تعامل با کشورهای توسعه یافته در زمینه آموزش های مهارت گفت: تاریخچه سازمان نشان می دهد آموزش های مهارت در تعامل بین ایران و اروپا(کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و بخشی هم روسیه) شکل گرفته است.
وی درباره بهبود تعاملات سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پس از برجام(برنامه جامع اقدام مشترک) گفت: در دوره دولت های هفتم و هشتم (اصلاحات)طرحی را با بانک جهانی تدوین کردیم که در مدت پنج سال همه فرایند آزمون و سنجش به استانداردهای جهانی نزدیک شود که از 400 میلیون دلار در نظر گرفته شده برای اجرای طرح، بانک جهانی 200 میلیون دلار وام و 200 میلیون دلار دیگر هم قرار بود از منابع داخل تامین شود.
سازگارنژاد گفت: این طرح بعد از روی کارآمدن دولت نهم متوقف شد و هم اکنون پولی هم برای ادامه آن در دست نیست.
به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، متاسفانه توان سرمایه گذاری کم شده است و باید در انتظار سال های آتی بود. بهبود روابط در دوره اصلاحات به دنبال تجربه 20 ساله بود که توانست بانک جهانی را برای مشارکت جلب کند. سال ها این روابط قفل شده بود و باید دوباره شروع کنیم تا انرژی ها را بالا بیاوریم.
سازگارنژاد گفت: درصدد هستیم تحولی در ساختار سازمان به دنبال بهبود روابط بین المللی ایجاد کنیم .از زمانی که مسوولیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای را بر عهده گرفته ام، دیدارهایی با سفرای کشورهای صنعتی(فرانسه، آلمان، ژاپن و کره جنوبی ) انجام شده است اما تا زمانی که توافق ها عملیاتی شود، زمان نیاز دارد.
هماهنگی ها باید با وزارت امور خارجه انجام شود تا به نقطه مطلوبی برسیم به طوری که مربیانی از این کشورها به ایران بیایند و یا مربیان را برای کسب ارتقای مهارت اعزام کنیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: هم اکنون برای انتقال فناوری منابع مالی مطلوبی نداریم اما در دیدار با موسسه های آموزشی در آلمان در استانداردسازی تفاهم داشتیم و الان در شرایطی هستیم که برجام به ما اجازه تبادل نظر می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.