تمام هستی دارای هدف و غایت منطقی و دقیق است که ازدواج می تواند بخشی از آن را تامین کند؛ بنابر فرموده معصومان(ع) نصف دین با ازدواج تامین می شود و در برخی روایات دیگر هم داریم دوسوم دین از این راه کامل می شود.

معیار پیامبر(ص) برای پذیرش داماد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی نظری، مشاور ازدواج با اشاره به اینکه غرب، به ازدواج در نگاه روانشناسی به عنوان موقعیت تامین سلامت روان می نگرد، اظهار کرد: در نگاه غربی ازدواج برای تعادل است نه تعالی اما در نگاه دینی ازدواج عمدتا برای رسیدن به تعالی و کمال است.

 

وی ادامه داد: پیامبر (ص) در روایت می فرمایند «النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی» این نگاه کمال جویانانه است یعنی ازدواج کنید تا به کمال و تعالی برسید یا در بیانات مقام معظم رهبری داریم که ازدواج برای رسیدن دختر و پسر به یکدیگر نیست بلکه برای آن است تا با هم به بهشت برسند و این نگاه علمای دین، اولیاء و بزرگان است.

 

حجت الاسلام نظری با بیان اینکه از نگاه روانشناسی ازدواج فرصتی برای رسیدن به تعادل است، گفت: این دستیابی به تعادل برای آن است که نوع شناخت، احساس و حالات روانی مردان و زنان با هم متفاوت است و در کنار هم، به یک تعادل نسبی می رسند و هر کدام از آنها نیازهای موردانتظار خود را با دیگری تامین می کنند.

 

جایگزین کردن تعادل به جای تعالی در روانشناسی غربی

این مشاور ازدواج ادامه داد: در معیارهای غربی به ویژه نگاه های روانشناسانه، تعالی زیاد مدنظر قرار نمی گیرد و عمدتا رسیدن به رضایت زناشویی با مقیاس های خاص مثل روابط جنسی، تعامل با دیگران، روابط شغلی، فرزندپروری و ... مطرح است و عمدتا دنبال یک رضایت نسبی در ساحت ها و دیدگاه های مختلف هستند.

 

وی با بیان اینکه در نگاه دینی هدف رسیدن به تعالی و کمال است، تصریح کرد: براساس آیات قرآن که دلالت بر زوج بودن مخلوقات دارد، دلیل این زوج آفریده شدن نیاز متقابل آنها به یکدیگر معرفی شده است و این نیازها در کنار یکدیگر قرار می گیرد و تعالی و کمال را رقم می زند.

 

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: زمانی که دختر و پسری در کنار یکدیگر قرار می گیرند، در اثر این کنار هم بودن، نقاط ضعف و نقایص یکدیگر را پوشش می دهند تا به تعالی و کمال برسند، در نتیجه نگاه و هدف ما از ازدواج براساس مفاهیم دینی تعالی جویانه است و به دنبال رسیدن به رضایت نسبی در زندگی نیستیم.

 

این مشاور ازدواج ادامه داد: کل هستی دارای هدف و غایت منطقی و دقیق است که ازدواج می تواند بخشی از آن را تامین کند و به فرموده معصومین علیهم السلام با ازدواج نصف دین تامین می شود و در برخی روایات دیگر هم داریم دوسوم از دین را کامل می کند.

 

تعبیر جالب قرآن برای همسران

وی با بیان اینکه همسر براساس آیات قرآن حکم لباس و زینت را برای فرد دارد، افزود: براساس روایات برای ازدواج حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین امام علی (ع) ولیمه ای که داده شد  پیامبر (ص) سوال کردند از حضرت زهرا(س) که شوهرت را چگونه یافتی؟ و حضرت(س) جواب دادند: «شوهرم بهترین شوهر دنیاست، اما عده ای از زنان قریش به من می گویند پدرت تو را به فردی شوهر داده که از لحاظ مالی دستش خالی است و از ظواهر دنیوی چیزی ندارد.»

 

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: پیامبر (ص) در جواب ایشان می فرمایند: «به خدا قسم من در حق تو و خیرخواهی نسبت به تو هیچ کوتاهی نکردم و همسر تو اولا در اسلام نسبت به همه تقدم دارد، ثانیا در علم از همه بالاتر است و ثالثا انسان حلیم و بردباری است و حلمش از همه بالاتر است.»

 

این مشاور ازدواج با بیان اینکه پاسخ و معیارهای پیامبر (ص) یک سنجه برای ازدواج است، تصریح کرد: این ویژگی ها، معیار و ملاکی برای ماست که در امر ازدواج به چه نکاتی باید توجه کنیم و برای رسیدن به آن ازدواجی که پوشش دهنده نقایص ماست و در راه رسیدن به کمال است، باید الگوی ما این ملاک ها باشد.

 

وی با بیان اینکه براساس این روایت علم به معنای آگاهی و شعور که در مشاورهای قبل از ازدواج هم بر آن با عنوان «رشد و بلوغ شناختی» تاکید می شود، یکی از مولفه های مهم ازدواج است، افزود: مولفه بعدی حلم است که در ناملایمات و تعارض ها مدنظر قرار می گیرد و در مشاوره های ازدواج هم، بحث مدیریت حل تعارض مطرح می شود.

 

حجت الاسلام نظری ادامه داد: تعارض در واقع عدم تعادل در ارتباط گیری است چه از طرف خانم و چه آقا و این مهم است که اگر تعارضی اتفاق بیفتد نحوه عملکرد ما، چه در سطح احساسی و رفتاری به چه صورت خواهد بود و آنچه که این تعارض را به حداقل می رساند حلم، صبر و بردباری است که پیامبر(ص) به درستی به آن اشاره کرده است.

 

این مشاور ازدواج ادامه داد: در مسائل زناشویی به طور طبیعی این تعارض ها ایجاد می شود بطور مثال در تعیین نام فرزند، ارتباط با اقوام، تعامل با همسایه ها، دوستان و نزدیکان و ... تعارض ایجاد می شود و نحوه تعامل و برخورد با آنها مهم است که به همین جهت باید به مولفه حلم توجه کرد.

 

وی با اشاره به اینکه مولفه سوم دین است، ابراز کرد: پیامبر(ص) سطح معرفت امیرالمومنین(ع) از منظومه دین را مدنظر قرار دادند که شامل احکام، اخلاق و اعتقادات است و اگر فردی از لحاظ دینی کامل باشد قاعدتا نباید مشکلی وجود داشته باشد.

 

حجت الاسلام نظری اضافه کرد: از امام رضا (ع) سوال شد دخترمان را به همسری چه شخصی درآوریم؟ حضرت(ع) فرمودند: «فردی که دینش کامل باشد و اخلاق خوبی داشته باشد» و هیچگاه صحبتی از مسائل مادی و دنیایی به میان نیامده است نه اینکه اهمیت نداشته باشد اما معیار تعیین و تصمیم برای ازدواج نیست و باید به ملاک ها و معیارهای اصیل اهل بیت (ع) توجه کرد.

 

با واقعیات انتخاب کنیم نه ذهنیات

این مشاور ازدواج ادامه داد: شناخت دارای زیرمجموعه هایی است که در مشاوره های ازدواج به آن اشاره می شود، شامل استقلا ل فکری، آشنایی با آداب و رسوم ازدواج و واقعیت سنجی، یعنی تنها در ذهن زندگی نکنیم و با واقعیت عینی و نیازهای خانواده و همسر آشنا باشیم و در سطح مطلوب و قانع کننده ای آنها را برطرف کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که ازدواج صحیح به چه میزان می تواند ولنگاری فرهنگی را در کشور کاهش دهد، گفت: ولنگاری فرهنگی در واقع فاصله گرفتن از هنجارهای اجتماعی است و فردی که به هنجارهای اجتماعی بها نمی دهد، فرایند جامعه پذیری دینی در او صحیح اتفاق نیفتاده است؛ اولین جایی که جامعه پذیری یعنی پذیرش هنجارهای اجتماعی و معیارهای اخلاقی و رفتاری در آن صورت می گیرد، خانواده است و خانواده در مرحله اول به فرزندان و تربیت شده های خود جامعه پذیری را آموزش می دهد و اهمیت آن را برایش مشخص می کند.

 

حجت الاسلام نظری تاکید کرد: اگر ازدواج با معیارهایی که مطرح شد، انجام شود و در چارچوب هنجارهای دینی یا حداقل جامعه باشد، جامعه ای سالم را به وجود خواهد آورد و زن و شوهری که با این فرایند کنار یکدیگر قرار می گیرند حتما می توانند فرزندانی را پرورش دهند که هم جامعه پذیری بالایی داشته باشند و هم بتوانند این ولنگاری موجود را به حداقل برسند.

 

این مشاور ازدواج با اشاره به اینکه ولنگاری محصول یک فرهنگ و طرز تفکر است، خاطرنشان کرد: نقطه آغاز این طرز تفکر خانواده است زیرا خانواده اولین نهاد اجتماعی است و باید به این نهاد پایه ای، توجه بسیار کرد و به جایگاه اصلی خود با استفاده از دستورات دین و معصومان (ع) رساند و باید بتوانیم در این چارچوب و با این معیارها ازدواج صحیح را شکل دهیم تا فرزندان این خانواده ها بتوانند هنجارها در سطح مطلوبی رعایت کنند و ولنگاری ها به صورت ریشه ای از بین برود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.