۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 419356

قدس آنلاین: گاهی ازدواج آگاهانه و بهنگام است اما تلاش برای حفظ و ثبات ارزش ها وجود ندارد درست مانند اینکه یک کودک را تربیت می کنیم اما بعد او را در جامعه رها می کنیم، مسلما این عدم نظارت و مراقبت این کودک را دچار آسیب می کند.

ازدواج؛ گام نخست در ساخت جامعه منتظر

به گزارش قدس آنلاین، معصومه ظهیری، عضو هیئت علمی جامعه الزهرا (س) و کارشناس مسایل زنان و خانواده تاثیر مسئله ازدواج بر تربیت نسل صالح و مهدوی را بررسی کرد.

 

وی با اشاره به حلول ماه ذی الحجه تصریح کرد: ذی الحجه ماهی است که مناسبت های مربوط به خانواده در آن فراوان است؛ چرا که روز مباهله و همچنین سالروز نزول سوره «هل اتی» که به عنوان روز خانواده نام گرفته و همچنین سالروز ازدواج امیرالمومنین امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) در این ماه قرار دارد.

 

این کارشناس مسایل زنان تصریح کرد: الگوی ما در زندگی سبک و سیره عملکرد اهل بیت (ع) است و اگر در سبک زندگی اسلامی از شناختن این شیوه محروم باشیم دچار سردرگمی در معرفی الگوها و پیروی از آنها می شویم. بنابراین، مهمترین مسئله در این رابطه، شناخت الگوهای صحیح است.

 

ظهیری یادآور شد: امام صادق (ع) در روایتی می فرمایند: «تزوجوا فی الحجر الصالح فان العرق دساس؛ با خانواده خوب و شایسته وصلت کنید، زیرا خون اثر دارد.»

 

وی در رابطه با این حدیث گفت: در بحث روانشناسی نیز این قضیه کاملا به اثبات رسیده است که عوامل فراوانی در شکل گیری شخصیت انسان تاثیرگذار هستند؛ از جمله ژن، وراثت، محیط، تغذیه، آداب و رسوم و آموزش ها، فضای خانوادگی و .... بنابراین، اگر می خواهیم برای یک نسل سالم، صالح و سعادتمند تدارک ببینیم و به زمینه سازی در عرصه تربیت و اخلاق عمل کنیم باید در مسئله انتخاب همسر، فرزندآوری و مقدمات آن بسیار تلاش کرد.

 

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) در ادامه تاکید کرد: روزی از یک معلم اخلاق سوال شد که تربیت یک انسان از چه زمانی آغاز می شود. وی در پاسخ گفت از 20 سال پیش از زمان تولد. سوال کننده متعجب شد چرا که انتظار داشت او حداکثر به دوران جنینی و تشکیل نطفه اشاره کند اما پاسخ او مربوط به 20 سال قبل از آن می شد.

 

ظهیری خاطرنشان کرد: باغبانی وجود انسان ها در باغستان انسانیت شکل نمی گیرد مگر اینکه یک انسان خود را به شکل صحیح تربیت کرده و در ازدواج خود خوب و درست انتخاب کند، چرا که ازدواج باید همراه با انتخاب آگاهانه، بهنگام و زندگی آسان و پایدار باشد.

 

این کارشناس مسایل زنان و خانواده در ادامه تصریح کرد: سه مسئله در رابطه با این موضوع حایز اهمیت است؛ نخست اینکه قرآن توصیه می کند «انکحو الایامی ...؛ زمینه ازدواج را برای دیگران فراهم کنید» دوم اینکه زمینه ازدواج سالم همیشه مدنظر باشد که این بر اساس همان روایت امام صادق (ع) نتیجه گیری می شود و سوم پرهیز از عدم شناخت و دچار شدن به آسیب ها.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به حدیثی پربها در همین رابطه گفت: در روایتی داریم که از سبزه مزبله بپرهیزید، سبزه مزبله یعنی گلی که ظاهر آن زیباست اما در گنداب پرورش یافته است. مفهوم این روایت آن است که ازدواج را بر ظواهر پایه گذاری کنید چون ریشه ای که در گنداب شکل گرفته حتما تاثیرگذار خواهد بود به همین دلیل اصل پرهیز از آسیب ها و ناهنجاری ها به دلیل سرایت کنندگی، مهم و قابل توجه است.

 

وی چهارمین اصل در ازدواج را مسئله تثبیت ارزش ها و خانواده با تقویت اخلاق مداری و ارزشمداری و پیشگیری از مبتلا شدن به آسیب ها برشمرد.

 

ظهیری ابراز کرد: گاهی ازدواج آگاهانه و بهنگام است اما تلاش برای حفظ و ثبات ارزش ها وجود ندارد درست مانند اینکه یک کودک را تربیت می کنیم اما بعد او را در جامعه رها می کنیم، مسلما این عدم نظارت و مراقبت این کودک را دچار آسیب می کند.

 

این کارشناس مسایل زنان و خانواده در پایان یادآور شد: در کنار همه عواملی که مورد اشاره قرار گرفت موضوع دعا نیز اهمیت دارد بسیار برای این مسئله دعا کنیم چرا که دعا بسیاری از بلایا را دفع و انسان را در حصن حصین الهی حفظ می کند.

شبستان

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.