معاون پیشین فرمانده نیروی دریایی آمریکا پیش بینی کرد که وقوع یک نبرد دریایی خونین میان آمریکا و چین "حتمی" است.

آمریکا و چین وارد جنگ خواهند شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، "سِز کراپسی" معاون پیشین فرمانده نیروی دریایی آمریکا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان و جورج اچ. دبلیو. بوش پیش بینی کرد که وقوع یک نبرد دریایی خونین میان آمریکا و چین «حتمی» است.

این افسر بازنشسته نیروی دریایی آمریکا به نمایندگی از اعضای یک اتاق فکر وابسته به نومحافظه کاران- موسوم به «مؤسسه هادسون»- با نگارش سرمقاله ای جنجالی از دولت اوباما خواست تا علیه توسعه طلبی چین موضعی جنگ طلبانه تر اتخاذ نماید. وی پیش بینی کرد که جنگ آمریکا با چین حتمی خواهد بود و آمریکا باید تمام تدابیر لازم را برای محدود نمودن توان چین بکار گیرد.

کراپسی در این سرمقاله می نویسد: «وادار نمودن چین به تبعیت از قوانین بین المللی باید یکی از مؤلفه های کلیدی در سیاست خارجی رئیس جمهور آینده آمریکا باشد. در غیراینصورت،‌ ما ممکن است شاهد درگیری با نیروی دریایی رو به رشد [چین] باشیم؛ آنهم در شرایطی که نیروی دریایی ما از لحاظ شمار نیروها رو به کاهش است». وی در ادامه افزود که «دولت اوباما در کاهش احتمال وقوع [این درگیری] موفق عمل نکرده است».

کراپسی مدعی شد که چین برخلاف اظهارات رئیس جمهور خود در سال ۲۰۱۵ مبنی بر عدم تمایل پکن به میلیتاریزه نمودن دریای چین جنوبی، «به احداث آشیانه های هواپیما [در جزایر مورد مناقشه] ادامه داد که این امر نشان از قصد پکن برای استقرار هواپیماهای جنگنده در این جزایر دارد».

وی با اشاره به اظهارات «یانگ جایچی» وزیر خارجه پیشین چین که گفته بود «اینکه چین یک کشور بزرگ است و سایر کشورها [در مقایسه با آن] کوچک هستند، یک واقعیت است»، سیاست خارجی این کشور پهناور آسیایی را «توسعه طلبانه و امپریالیستی» خواند.

کراپسی در این سرمقاله می نویسد که چین یک مدل انحصاری از «استثناء گرایی» را تعقیب می کند که از استثناء گرایی آمریکا متمایز است و مبتنی بر «حاکمیت قانون» یا «پذیرش هنجارهای رفتار بین المللی» نبوده و در عوض، بر قدرت این کشور در نادیده انگاشتن قوانین بین المللی استوار است.

گفتنی است که با افزایش تنشها در دریای چین جنوبی، دست کم برخی از مقامات نظامی آمریکا بر این باورند که برای محدود نمودن پی آمدهای یک جنگ حتمی، تحریک و منزوی سازی چین بدون درگیری نظامی اقدامی عاقلانه خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.