سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما هیچ باج خاصی به آمریکایی‌ها نداده ایم و پیرامون هیچ مساله ای تفاهمی صورت نگرفته است.

رابطه ایران با ترکیه رابطه ای کهن است/نگرانی درباره FATF بی مورد است/روابط با انگلیس بیشتر می شود.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان نشست خبری بهرام قاسمی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه امروز(دوشنبه 15 شهریورماه) در محل وزارت امور خارجه و با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
وی در رابطه با ارتقا سطح رابطه با انگلیس اظهار داشت: روابط ما با این کشور با فرار و نشیب های زیادی همراه بوده است و مجددا روابط برقرار گردید.

قاسمی در ادامه بیان کرد: یکی از مسائل ارتقا روابط است که خواست دو طرف است، امیدوارم بتوانیم در سطح سفیر روابط را داشته باشیم اما این به معنای حل کامل اختلافات نیست و وضعیت اینگونه نیست که به یک دیدگاه مشترک برسیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با فاجعه منا و پیگیری های صورت گرفته بیان کرد: از ابتدا کمیته های مختلفی تشکیل شد و توانست مشکلاتی از جمله انتقال اجساد را حل و فصل کند.کمیته و ستادی در وزارت خارجه تشکیل شد و مباحث مختلفی را دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: در این حوزه با حقوقدانان ایرانی و بین الملل صحبت شد که چگونه می‌شود اقدام به جا داشت، این موضوع یا قطع رابطه با عربستان تا حدی دچار مشکل شد اما ستاد کار خود را دنبال میکند، روابط ما به دلیل توهم عربستان در مسایل داخلی و خارجی از وضعیت ناهنجاری برخوردار است و در سفر مقام عمانی صحبتی نشده پیرامون میانجی گری و اگر صحبتی بوده صرفا بیان دیدگاه های ما بوده است .
قاسمی بیان کرد: گزارش های زیادی در خصوص ایران در عرصه های مختلفی بیان میشود، هیچ باج خاصی نه ما آمریکایی‌ها دادیم و نه آنها و پیرامون هیچ مساله ای تفاهمی صورت نگرفته است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: مبارزه با تروریسم یک بحث جدی است و تروریست ها در سوریه متمرکز شده اند و همه کشورهای منطقه موظف هستیم بدون استانداردهای دوگانه تلاش و مبارزه کنیم.اقدام ترکیه علیه تروریست ها قابل درک است ولی حتما چه دولت ترکیه و چه دیگران نباید و نميتوانند بدون اجازه حاکمیت ملی به مسایل آنها تعرضی کنند.                         
وی تصریح کرد: مسائل داخلی کشورها در همسایگی ما به خودشان مربوط است.در رابطه با مسلمانان آذربایجان ؛اگر با مسلمانان میانه رو که در چارچوب خود حرکت میکنند برخورد کنند نتیجه آن زایش و رشد گروه های افراطی و خشونت طلب خواهد بود، لذا توصیه میکنیم محدودیت ها را بردارند و اجازه پیشرفت و رشد گروه های تروریستی را ندهند.                         
قاسمی در ادامه تاکید کرد: قبل از نیویورک بحث سفر روحانی به ونزوئلا مطرح است و ایران باید ریاست عدم تعهد را تحویل دهد.موضوع در دست بررسی است  و  دفتر رییس جمهور در زمان خود اطلاع رسانی خواهد کرد.
سخنگوی وزار خارجه ادامه داد: خبری مستند در مورد درخواست دولت فرانسه مبنی بر میانجی گری میان ایران و دیگر کشورها ندارم .از مدت ها قبل رابطه ها وجود داشته و امشب رئیس مجلس ملی فرانسه به ایران خواهد آمد و با مقامات دیدار خواهد کرد  و متعاقبا یکی از اعضای مجلس ما به پاریس سفر خواهد کرد و من تصور می کنم نیازی به بحث میانجی گری وجود داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که مسئولین رژیم صهیونیستی اقدامات ترکیه در سوریه را نگران کننده اعلام کردند، نظر شما چیست؟ من نظر خاصی در مورد اظهارات آنها ندارم.
قاسمی درباره سفر اردوغان به تهران گفت: در عرصه سیاسی الزاما همه خبرها با فاصله بسیار از زمان آنها انجام نمی شود، در مورد این سفر هیچ تاریخی تاکنون تعیین نشده است، در مورد سفرهای پارلمانی مباحثی وجود دارد و مشغول بررسی هستند که بعدا اطلاع رسانی خواهیم کرد.
وی درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: برجام دستاوردهای زیادی داشته و گره های زیادی را باز کرد و کشور را تا حدود زیادی از زیر بار تحریم خارج کرده است البته کارشکنی هایی هم وجود دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آمریکایی ها بدعهدی هایی داشتند که به آنها تذکر داده شده و جلسات مرتب در حال برگزاری است و نیاز به یک هوشیاری بسیار دقیق  دارد که مشکلات را رصد، پیگیری و رفع کنیم.
قاسمی با اشاره به توافق FATF گفت:این توافق ربطی به برجام ندارد، در دولت قبلی به صورت لایحه تصویب شد، منتها به دلیل تحریم ها به آن توجه نداشتیم و امروز که تحریم ها برداشته شده و وارد یک فرآیند جدید شدیم این مسئله خود را نشان می دهد.
وی ادامه داد: تعداد اعضای این کنوانسیون بیش از تعداد کشورهای عضو سازمان ملل است و باید یکسری قواعد را رعایت کنیم. این توافق بر دو محور است؛ یکی پولشویی و قاچاق است که در برخی رسانه ها به غلط اطلاعاتی داده می شود.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: بحث بعد مبارزه با تروریسم است، ما خود را پیش قراول مبارزه می دانیم، آنهایی باید نگران باشند که حامی تروریسم هستند .برخی نگرانی ها به حق است و برخی هم نه، مشکل متوجه گروهای تروریستی شناسنامه دار است و نهایتا مجموعه اقتصادی کشور و حتی وزارت خارجه دشواری ها و نگرانی های دارد اما با دقت مسیر را ادامه می دهیم .
قاسمی افزود: ما در کنار این مسئله از سیاست های اقتصاد مقاومتی بهره می بریم و سفرهای بعدی ما در چارچوب این شعار است، برخی با دادن اطلاعات غلط نگرانی ایجاد می کند و من اعلام می کنم جای نگرانی نیست. 
وی اظهار داشت: برای حل بحران سوریه باید به یک راه حل سیاسی رسید، در مورد مذاکرات آمریکا و روسیه اطلاعات ضد و نقیضی وجود دارد اما مسئله سوریه پیچیده و زمان بر است لذا امیدواریم در کوتاه مدت این بحران حل شود. 
سخنگوی وزارت خارجه درباره تعیین سفیر در عمان گفت: پروسه انتخاب سفیر خاص است و مراحلی را باید طی کند، سفیری برای آنجا تعیین شده بود که در آخرین مراحل کار وی به دلایلی از انجام سفر  منصرف شدند.
قاسمی افزود: مقدمات تعیین سفیر جدید عمان در حال انجام است و امور سفارت خانه از سوی کاردار موقت در حال انجام است تا هیچ نقصانی به وجود نیاید.  وجود ندارد. 
وی ادامه داد: عمان از کشورهایی است که همواره روابط روشنی با آنها داشتیم، در حوزه اقتصادی هم کار خواهیم کرد که پروژه آبی دریایی آبی با عمان هم امضا شده است، سفر اخیر هم در ادامه همین روابط بود و شاخص ترین اقدام آن همان امضای سند آبی بود که امیدوارم این  رفت و آمد ها سرمشقی برای دیگر کشورها باشد. 
سخنگوی وزارت خارجه درباره استفاده مجدد روس ها از پایگاه نوژه اظهار داشت: روابط ما با مسکو راهبردی است، در بخش هایی سرعت حرکت زیاد بوده و همسایه بزرگ ما محسوب میشود. در حوزه هایی دارای مواضع مشترک هستیم و در برخی موارد هم اختلاف نظر داریم.
قاسمی گفت: درباره مبارزه با تروریسم همکاریهایی با روسیه در سوریه داشتیم که این همکاریهای راهبردی در آینده هم ادامه دارد.
وی درباره سفر ظریف به ترکیه و سفر مقامات ترکیه به تهران اظهار داشت: روابط ما با ترکیه روابطی کهن است و برای آنکارا هم این نگاه و جدیت مطرح است .ما بعد از ماجرای اخیر ترکیه جز اولین کشورها بودیم که در تماس مستقیم بودیم، در حوزه مسایل منطقه ای یک اختلاف نظر در گذشته پیرامون سوریه علی رغم مشترکات وجود داشت که این اختلاف نظر طبیعی است.
سخنگوی وزارت خارجه افزود: در سفر ظریف به ترکیه ملاقات های مهم و اساسی داشتیم و متعاقب آن وزیر خارجه ترکیه به تهران را داشتیم که مسائل دوجانبه و منطقه ای از جمله سوریه مورد بحث قرار گرفت، ما مواضع کلی خود را در خصوص ورود ترکیه به مسئله سوریه اعلام کردیم که البته دولت ترکیه اعلام کرد قبل از این اقدام، برخی کشورها را در جریان قرار داده بودند از جمله سوریه اما من صحت و سقم آن را نمی دانم.
قاسمی با اشاره به مذاکرات آمریکا و روسیه در مورد سوریه گفت: مسئله سوریه مسئله پیچیده ای است، راهکار جدی هنوز مشخص نشده و برخی کشورهای بدخواه سعی دارند از این وضعیت برای آمال مخرب خود در منطقه استفاده کنند.طرح ها و ایده های زیادی همواره مطرح بوده اما اجماعی صورت نگرفته است، طرح هایی هم همواره از جانب ایران مطرح بوده است ولی بازیگران درون سوریه بسیار هستند و کار را دشوار می کنند.
وی درباره دستگیری رامین شاهینی گفت: من در این مورد خبری ندارم و بخش های امنیتی می توانند پاسخگوی شما باشند، در این خصوص مذاکراتی با طرف آمریکایی نداشتیم و اجازه گفتگو پیرامون مسایل دیگر را نداریم و فقط درباره برجام و مسئله هسته ای گفتگو داریم.
قاسمی درباره پایان ماموریت احمد شهید اظهار داشت: ما به طور اساسی مخالف تعیین گزارشگر برای ایران بودیم، متاسفانه به دلایلی برای ما در حرکتی نا به جا گزارشگر ویژه انتخاب شد که یک حرکت کاملا سیاسی است. گزارشگری که تعیین می‌شود وقتی با امضای کشوری چون عربستان روی کار می‌آید یک طنز تاریخی است، متاسفانه آنها در مسیر یا یک چالش و بازی سیاسی قرار می گیرند و اطلاعات را از منابع معاند بدست می آورند. 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در مورد نامه های آرامش بخش آمریکایی یک فضا سازی غلطی در برخی رسانه ها صورت گرفت، برجام دستاورد بزرگی است که ادامه دارد و باید بتوانیم با  شرکت ها و بانک هایی  که برای ورود نگران هستند گفتگو کرده و رفع نگرانی کنیم.
وی با اشاره به اینکه آیا قرار است ناوهای روسیه در بند ر انزلی حضور پیدا کنند، گفت: دو ناو روسی در دریای خزر لنگر خواهند انداخت و این چیز جدیدی نیست و قبلا با کشورهای دیگر هم داشتیم و در چارچوب یک حرکت دوستانه بین بخش های نظامی است و این تفاهم صورت گرفته و آنها به بنادر ما خواهند آمد و ما نیز به بنادر آنها احتمالا  در استراخان خواهیم رفت. 
قاسمی درباره خبر ظریف برای امضای سند مودت آمیز بین ایران و آسه آن گفت: یک موضوع جدید پیدا کردیم که دیدیم پروسه این امضا هنوز کامل انجام نشده است، البته تفاهمات انجام شده و از دو سه سال پیش به مجلس رفته  است و قرار شده بعد از تصویب نهایی این موافقتنامه را امضا کنیم از این رو ظریف به لائوس سفر نمی کند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.