مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه امکان حمل بارهای صادراتی و ترانزیتی برای تجار فراهم شده است، گفت: هر روز شاهد تقاضا برای عبور ۲۰ تا ۳۰ کانتینر بار جدید برای عبور از ترکمنستان هستیم.

افزایش روزانه تقاضا برای ترانزیت ریلی به ترکمنستان

به گزارش قدس آنلاين به نقل از اقتصادنیوز، حسن پورسیدآقایی با اشاره به برنامه وزارت راه و شهرسازی برای توسعه جابجایی کالا و ترانزیت بارهای بندرعباس به ترکمنستان اظهار داشت: همزمان با تصمیم ترکمنستان و وضع عوارض تردد برای ناوگان جاده‌ای ایران به مدیرکل راه‌آهن هرمزگان دستور داده شد تا برای بررسی، بندر عباس را در مرکر توجه و بازدید قرار دهد و به همین دلیل گروه ویژه‌ای برای بررسی و مطالعه ظرفیت‌های ریلی و بندری در محل مستقر شده‌اند.

وی افزود: تمام کسانی که متقاضی جابجایی بارهای خود از طریق راه‌آهن و عبور از ترکمنستان بودند، امکان حمل کالا برای آنها فراهم شده است و هر روز شاهد تقاضا برای عبور ۲۰ تا ۳۰ کانتینر بار جدید برای عبور از ترکمنستان هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «علی‌رغم اقدام ناگهانی ترکمنستان علیه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران، کاهشی در حجم ترانزیت کالا از مرز ترکمنستان ایجاد نشده است» تصریح کرد: تجاری که حاضر به پرداخت عوارض کامیونی و عبور از طریق جاده نیستند با قطار باری کالای خود را ترانزیت می‌کنند.

مدیرعامل راه آهن تصریح کرد: ترکمنستان به هیچ وجه امکان اقدام مشابه در حمل و نقل ریلی علیه ایران را ندارد؛ زیرا حجم بار صادراتی و ترانزیتی ترکمنستان برای جابجایی از طریق راه‌آهن ایران به مراتب بیشتر است و برای دسترسی به ٖآب‌های خلیج فارس به راه آهن ایران نیاز دارند. بنابراین قصد چنین اقدامی را نخواهند داشت.

گفتنی است، راه آهن گرگان- اینچه برون بخشی از كریدور ریلی شرق دریای خزر بین سه كشور ایران٬ تركمنستان و قزاقستان با هدف دسترسی آسیای میانه بویژه كشورهای تركمنستان و قزاقستان به آبهای خلیج فارس و دریای عمان است كه این كریدور فرصت بسیار مناسبی برای طرفین است تا در حوزه ریلی فعال و روان‌تر ظاهر شوند. راه‌آهن شمال شرق در راستای حمایت از شركت‌های بازرگانی و صادر كنندگان تخفیفات ویژه‌ای همچون تخفیفات ۵۰ درصدی را لحاظ كرد تا شاهد رشد حمل و نقل در حوزه ریلی اینچه برون باشد كه اگر راه آهن تركمنستان نیز تخفیفاتی مشابه این برای بازرگانان و شركتهای تجاری در نظر بگیرد نقش بسزائی در افزایش و جذب بار و محمولات و حمل و نقل آنها با استفاده از خطوط ریلی خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.