قدس آنلاین: رئیس پلیس فتا خراسان رضوی گفت: در بحث وقوع جرایم فضای سایبری در ۵ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۷۷ تا ۸۰ درصدی را در سطح استان داشتیم

میزان وقوع جرایم فضای سایبری در خراسان رضوی رشدی ۸۰ درصدی داشته است

به گزارش قدس آنلاین، سرهنگ جواد جهانشیری در جمع غفره‌داران و بازدیدکنندگان نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کامپیوتر و ششمین نمایشگاه شهر هوشمند در سالن فردوسی نمایشگاه بین‌المللی مشهد اظهار داشت: عرصه فعالیت شرکت‌ها اکثراً در بحث آموزش الکترونیک مدارس هوشمند و سخت افزارها و تجهیزات الکترونیکی است و امیدواریم شهروندان بتوانند از بستر فراهم شده در این نمایشگاه به خوبی استفاده کنند.

وی افزود: فضای سایبر اطلاعات را ارزان و سریع در اختیار مردم قرار می دهد، اما هیچ امنیتی در این فضا وجود ندارد و تهدیدات موجود بیانگر این موضوع است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با بیان اینکه امنیت یکی از اساسی‌ترین ارکان جامعه و زندگی است که زمینه پیشرفت و توسعه را فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: پلیس فتا معتقد است که حفظ و تامین امنیت کار یک سازمان نیست بلکه مشارکت عمومی را می‌طلبد.

جهانشیری با اشاره به تعامل مناسب شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های دولتی در این نمایشگاه، تصریح کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه محصولات منحصربه‌فردی را در بخش‌های مختلف به نمایش گذاشتند که بیشتر این محصولات تنها در تعداد کمی از کشورهای جهان در حال تولید است.

وی تأکید کرد: ساختار تشکیلاتی پلیس فتا در بحث پیشگیری از وقوع جرایم فضای سایبری گروهی را به صورت 24 ساعته فعال کرده تا شاهد افزایش آگاهی و کاهش جرایم در این حوزه باشیم.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: در پلیس فتا خراسان رضوی اداره دایره آگاهی و پیشگیری در بحث آگاه سازی، اداره اطلاعات جرایم فضای سایبری در بحث پشتیبانی اقدامات اطلاعاتی، اداره امور اجتماعی در بحث آسیب شناسی وقایع و اداره تحقیقات کاربردی در بحث نرم افزارها، سخت افزارها و کارهای تحقیقاتی فعال است.

جهانشیری با ابراز خرسندی از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تولیدات علمی، فناوری اطلاعات و مباحث مربوط به موضوع اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری، گفت: در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان علاوه بر فعالیت در عرصه خریدهای هوشمند و وب، امنیت تجهیزات در فضای مجازی، مدیریت ادمین و مدارس هوشمند نیز تجارب و علم قابل‌توجهی را کسب کردند.

وی افزود: با توجه به اینکه فضای مجازی بدون محدودیت جغرافیایی خاصی همراه با ارائه اطلاعات سریع و ارزان است، بنابراین به‌ هیچ‌ وجه امنیت لازم برای کاربران را ندارد و این امر منجر به افزایش تهدیدها و تهاجمات در فضای سایبری می‌شود.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با بیان اینکه امنیت را یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌ها در زندگی انسان استپف عنوان کرد: امروزه جنگ‌های سایبری در جهان رتبه پنجم انواع جنگ‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و این امر در حالی بوده که با توجه به فضای نامحدود مجازی برقراری امنیت در آن بسیار سخت است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از اعلام آمادگی این مجموعه با نخبگان و ایده‌پروران خبر داد و گفت: پلیس فتا آماده همکاری با نخبگان است و اگر فردی طرح و ایده‌ای داشته باشد براساس نوع پروژه‌ای که ارائه می‌دهد می‌تواند با پلیس فتا همکاری داشته باشد که آقایان از کسری یا معافیت خدمت وظیفه عمومی برخوردار می‌شوند و با بانوان هم به صورت قرارداد مادی براساس نوع طرح و ایده‌ای که دارد همکاری می‌شود.

جهانشیری تصریح کرد: در آسیب‌‎ شناسی صورت گرفته بیشترین پرونده‌های تشکیل شده به علت سهل‌انگاری کاربر و یا عدم آگاهی وی بوده است و عدم اشرافیت به قانون هم به این معنا نیست که فرد خطا کار به عنوان مجرم شناخته نشود و طبق قانون با این فرد برخورد می‌شود.

وی با اشاره به میزان رشد چشمگیر جرایم فضای سایبری در 5 ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل، تأکید کرد: میزان جرایم فضای سایبری در کشور رشدی 80 درصدی داشته است، در صورتیکه میزان این رشد در جرایم جنایی، سرقت، کلاهبرداری، مواد مخدر و غیره یک تا 5 درصد بوده است و رشد جرایم فضای سایبری یک رشد فزاینده بوده است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی ادامه داد: در بحث وقوع جرایم فضای سایبری در 5 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 77 تا 80 درصدی را در سطح استان داشتیم و این میزان رشد در بحث کشفیات 33 درصد و در بحث دستگیری ها 133 درصد بوده است، البته بابت این اعداد و ارقام ناراحت هستیم اما به جهت رسیدن مردم به حق و حقوق خود خوشحال هستیم.

جهانشیری گفت: جرایم رخ داده در فضای سایبری استان شامل 40 درصد در حوزه اقتصادی، 38 درصد در حوزه اخلاقی، 16 درصد در حوزه اجتماعی و 6 درصد در سایر حوزه‌ها بوده است.

وی افزود: در حوزه اقتصادی به لحاظ عددی رشد جرایم را داشته است، اما این رشد در حوزه اخلاقی با شیب تندتری همراه بوده که سبب افزایش تشکیل پرونده‌های تخلف در این حوزه شده است.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با بیان اینکه آمار مجرمان فضای سایبری محدود است، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه میزان جرایم صورت گرفته بالا است احساس می‌شود که این فضا ناامن است و طبق آمارهای موجود 90 درصد فعالان فضای سایبری فعالیت سالم و 10 درصد فعالیت ناسالم دارند و عمده دلیل منفی دیده شدن این فضا عدم دیده شدن فعالیت‌های سالم و انعکاس بالای فعالیت‌های ناسالم بوده است.

جهانشیری تصریح کرد: به جهت پائین بودن سن کاربران باید مراقبت بیشتری از فرزندان در گروه سنی کودک، نوجوان و جوان توسط والدین صورت پذیرد.

وی خطاب به کاربران، تأکید کرد: اگر کاربران از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری جدید استفاده می کنند مراقب اطلاعات موجود در تجهیزات قدیمی خود باشند و این تجهیزات را به راحتی به دیگران واگذار نکنند، زیرا امکان سوء استفاده متخلفان با یک ریکاوری ساده و بازگشت کلیه اطلاعات حذف شده وجود دارد.

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در پایان خطاب به مردم، گفت: به مردم توصیه می‌شود که قبل از استفاده از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری، دانش و آگاهی لازم را در این زمینه داشته باشند و اگر فاقد آن هستند در گام نخست با این دانش آشنا شده و سپس در این فضا فعالیت کنند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.