قدس آنلاین- بجنورد: مدیر کل کمیته امداد خراسان شمالی با بیان اینکه هم اکنون بیش از هشت هزار و۵۰۰ دختر در آستانه ازدواج تحت حمایت این نهاد قرار دارند،گفت: بیشتر این دختران از خانواده‌های محروم استان هستند که در صورتی که زمینه ازدواج این افراد فراهم نشود، این آمار می‌تواند به یک تهدید تبدیل شود.

مهاجرت پسران و تحصیلات علل افزایش بازماندگی از ازدواج دختران است

عباس اهرابی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: ازدواج بهنگام، آگاهانه و پایدار برای این دختران می‌تواند زمینه سلامت در جامعه را تأمین کند.

وی با بیان اینکه با مشارکت همگانی وتوجه جدی به این مقوله می‌توانیم با کمک خیران زمینه ازدواج آسان را برای آن‌ها فراهم کنیم، افزود: کمیته امداد سالیانه بیش از دوهزار کمک هزینه تهیه جهیزیه با سرانه حداقل دو میلیون تومان به زوج‌های محروم پرداخت می‌کند، اما با این وجود به علت محدودیت منابع مالی هنوز یک هزار و۷۰۰ زوج جوان پشت نوبت دریافت جهیزیه قرار دارند.

وی ادامه داد: امید است با کمک‌های خیران عزیز بتوانیم اثربخشی این خدمت را از نظر کیفی و کمی بالا ببریم.

اهرابی گفت: کمیته امداد در جهت ترویج و تسهیل سنت حسنه ازدواج و تحکیم و تقویت بنیان خانواده و پیشگیری از شیوع آسیب‌های فردی و اجتماعی در بین جوانان در شرف ازدواج و زنان سرپرست خانوار خدمات مختلفی را ارایه می‌کند، به طوری که سال گذشته بیش از دو هزار نفر از دختران و پسران و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش از کمک هزینه ازدواج و جهیزیه بهره‌مند شدند.

*1500 دختر بازمانده از ازدواج

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از یکهزار و۵۰۰ دختر بازمانده از ازدواج در سن ۳۵ سال به بالا تحت حمایت کمیته امداد قرار دارند، بر فراهم سازی زمینه بهداشت روانی و فکری این دختران تأکید کرد.

عباس اهرابی افزود:کمیته امداد در تلاش است با استعداد سنجی و شناسایی ارزیابی جامعه هدف دوره‌های آموزشی و کارآفرینی برای آن‌ها برگزار ودر نهایت برای آن‌ها اشتغال ایجاد کند.

وی توانمندی و جلوگیری از افسردگی دختران بازمانده از ازدواج تحت حمایت کمیته‌ امداد را یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های این نهاد دانست.

وی با بیان اینکه بیشتر این دختران بازمانده از ازدواج در روستاها ساکن هستند،تصریح کرد: مهاجرت پسران از روستا به شهرها برای کسب درآمد، مشکلات اجتماعی و نیز تحصیلات دختران از عمده دلایل بازماندگی دختران از ازدواج است.

اهرابی با اشاره به حمایت‌های کمیته امداد برای استحکام و تقویت بنیان خانواده خاطرنشان کرد: کمیته امداد برای تشویق و حمایت از زوج‌های جوان وفراهم سازی سلامت آتیه این جوانان کلاس‌های مشاوره نیز برگزار می‌کند .

وی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره)خراسان شمالی با ارایه برنامه‌های جامع همت خود را به کار بسته است تا توانمندی مددجویان را فراهم کند ودر نهایت از مورورثی شدن فقر و انتقال فقر به جوانی که می‌خواهد وارد اجتماع شود، جلوگیری کند.

وی گفت: کمیته امداد در خدمت رسانی به محرومان، گروه‌های فقیر و ناتوان را تحت پوشش قرار می‌دهد که عمدتاً سالمندان، زنان سرپرست خانوار و افراد از کارافتاده هستند و بخشی از این خانواده‌ها دارای فرزندان نوجوان و جوان هستند که کمیته امداد برنامه‌های ویژه‌ای برای آن‌ها دارد.

*70 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد

وی در ادامه گفت: هم اکنون بیش از ۳۴ هزار و۶۰۰ خانواده با جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر تحت حمایت‌های دایم این نهاد قرار دارند که افزون بر ۲۱ هزار نفر زنان سرپرست خانوار، ۳۵ هزار نفر سالمندان، حدود پنج هزار نفر ایتام وبیش از هشت هزار و۵۰۰ نفر هم دانش آموز ودانشجو هستند.

اهرابی همچنین اظهار داشت: برنامه‌های توانمندسازی فرزندان تحت پوشش کمیته امداد در ابعاد گوناگون فرهنگی تحصیلی،‌ اجتماعی و اشتغال دنبال می‌شود ومصداق بارز توانمندسازی اجتماعی به این فرزندان ارایه تسهیلات مربوط به ازدواج است ودر حوزه اقتصادی نیز مهارت آموزی و ایجاد اشتغال در اولویت قرار دارد.

وی یاد آور شد: هم اکنون به همت کمیته امداد بیش از ۱۶هزار طرح اشتغال فعال توسط مددجویان در استان در حال اجراست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.