۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰
کد خبر: 420182

حمایت‌ چهره‌های وابسته به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از منافقین به گمانه‌زنی‌های پیشین مبنی بر اینکه این کشورها حامیان مالی تروریست‌های منافق هستند، اعتبار بیشتری بخشیده است.

 لابی قطر؛ حامی منافقین در واشنگتن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، جی آدام ارلی (J. Adam Ereli)، سفیر آمریکا در بحرین از سال 2007 تا 2011، لابی‌گر قطر از ژانویه 2015 و یکی از منتقدین سرسخت مذاکرات هسته‌ای ایران است. وی همچنین نائب رئیس‌ شرکت «روابط عمومی مرکوری» است. وی در آنجا به همراه وین وبر (Vin Weber)، نماینده سابق کنگره آمریکا، «به صورت شخصی و اساسی در عملکرد» مرکوری به نیابت از قطر،‌ بر اساس قراردادهای ژانویه 2015 و ژانویه 2016 بین سفارت قطر در واشنگتن و مرکوری،‌ دخیل هستند. خدماتی که ارلی و وبر به قطر ارائه می‌دهند ماهیانه 100 هزار دلار برای شرکت‌شان درآمدزایی می‌کند.

جستجویی در بخش اخبار گوگل نشان می‌دهد که ارلی به صورت مداوم درباره تهدید منطقه‌ای ایران،‌ عدم تأثیرگذاری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، و نارضایتی دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس از دیپلماسی آمریکا در قبال ایران،‌ هشدار داده است.

اظهارات ارلی از زمانی که وی قرارداد لابی با قطر را در ژانویه 2015 امضا کرد، دوبار در فاکس‌نیوز،‌ یک بار در سی‌ان‌ان، یک بار در فاکس بیزینس نتوورک،‌ و یک بار در نشنال مورد اشاره قرار گرفته است. در هیچ یک از این رسانه‌ها به وابستگی وی به قطر اشاره‌ای نشده است.

ارلی در درآمد ماهیانه 100 هزار دلاری شرکت مرکوری از قطر مورد اشاره قرار نگرفته است، اما بارها در گفتگو با روزنامه‌نگاران و گزارشگران به حمایت از نگرانی‌های کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخته است.

در مقاله آوریل 2016 صدای آمریکا به اظهارات ارلی اشاره شده است:

آدام ارلی،‌ سفیر سابق آمریکا در بحرین، می‌گوید: «حقیقت موضوع این است که،‌ علی‌رغم ادبیات مطمئن کننده ما، اقدامات آمریکا رفتار ایرانی‌ها را در یمن،‌ سوریه، عراق، بحرین یا عربستان سعودی ملایم‌تر نمی‌سازد.»

روزنامه نشنال در 22 آگوست 2015 نوشت:

آدام ارلی، سفیر سابق آمریکا در بحرین که اکنون نائب رئیس شرکت لابی‌گری مرکوری است، طی سخنرانی ماه جاری در دوبی گفت که مدت زمان این توافق، ‌15 سال، یک مسأله کلیدی است. وی گفت اگرچه دولت اوباما به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویا 15 سال زمانی طولانی است اما «در یک چشم بر هم زدن تمام می‌شود.»

ارلی در ماه مارس و در مصاحبه با فاکس بیزینس با نادیده گرفتن نقش کشورهای عربی در ایجاد شبکه‌های تروریستی چون القاعده و داعش گفت:

فکر می‌کنم بهترین کاری که بحرین و عربستان سعودی انجام می‌دهند،‌ این است که در خط مقدم مبارزه با ایران قرار گرفته‌اند. واقعیت این است که ایران مسئول استفاده از مذهب در جهت تروریسم دولتی است.

و وی تحلیل خودش را از استراتژی منطقه‌ای آمریکا چنین ارائه می‌کند:

بنابراین وقتی می‌خواهید بدانید که آمریکا باید توانمندی و سرمایه سیاسی و فنی‌اش را کجا صرف کند، باید دوستانی به مانند عربستان سعودی و بحرین و امارات متحده عربی و دیگر کشورهای خلیج [فارس] را در نظر داشته باشید نه ایران.

ارلی شاید نقشش به عنوان یک لابی‌گر را برای وزارت دادگستری فاش کرده باشد، اما وی یا این شغلش را به رسانه‌ها اعلام نکرده و یا این رسانه‌ها ترجیح داده‌اند واقعیت را درباره او منتشر نکنند.

لابی‌گر قطری در قامت حامی منافقین

گروهک منافقین پنج‌شنبه گذشته گزارش ساختگی‌اش درباره نیروهای ایرانی حاضر در سوریه را در دفتر واشنگتن این گروه تروریستی منتشر کرد. در این گزارش خیالی که کلیات آن بیشتر در روزنامه انگلیسی «دیلی میل» منتشر شده بود، ادعا گشته بود که ایران 60 هزار نیرو در سوریه را تحت فرماندهی دارد – تعدادی بیش از نیروهای ارتش این کشور! – و از سال 2011 تاکنون 100 میلیارد دلار را صرف این جنگ کرده است. دیلی‌میل هیچ سندی در اثبات این ادعاها ارائه نکرده بود.

نشست منافقین شامل یک پنل هم بود که یکی از شرکت کنندگان آن آدام ارلی بود. حضور ارلی در جلسه روز پنج‌شنبه اولین حضور وی در یکی از نشست‌های منافقین نبود. وی در جولای 2014 نیز در نشست «سازمان جوامع ایرانی و آمریکایی» که تنها هدفش حمایت از منافقین است،‌ شرکت کرده بود. ارلی در آن نشست گفته بود: «بیرون از ایران،‌ و همچنین در داخل ایران، سازمانی معتبر وجود دارد که به نارضایتی‌ها سمت و سو می‌بخشد: سازمان مجاهدین خلق.»

ارلی تنها حامی منافقین که با اعراب حاشیه خلیج فارس نیز ارتباط دارد نیست. شاهزاده ترکی بن فیصل آل سعود،‌ رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان و سفیر پیشن این کشور در آمریکا، در گردهمایی سالیانه منافقین در پاریس حاضر شده و به تمجید از مریم رجوی، رهبر این گروه، پرداخت. این حمایت‌ها اظهارنظرهای پیشین درباره اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس احتمالا منابع مالی پنهانی مجاهدین خلق هستند را معتبرتر ساخته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.