عید قربان، عید پاک سازی دل است. با سر بریدن قربانی، تمام هواهای نفسانی را سر می بریم و از هر آنچه غیر خداست جدا می شویم و چشم امید از غیر او بر می داریم. آن هنگام که قربانی خویش را ذبح می کنیم، در حقیقت گلوی دیو طمع را می بریم. در جبهه منا در میان خون و قربانی، دل به خدا داده و از غیر او جدا می شویم و اعلام آمادگی می کنیم که در هر جبهه دیگری نیز در راه خدا تا مرحله خون و نثار جان، خود را به پای حق قربانی می کنیم و از همه چیز می گذریم. به همگان اعلان می داریم که از خون و خونریزی و کشتار نمی هراسیم؛ زیرا کسی که رو به خدا نماید و تسلیم اراده و اوامر او شود و با عمل و نیکوکاری، محبت و علاقه و بندگی حقیقی خود را به اثبات رساند، اجر و پاداشش نزد خداست.

روز عید قربان، روز جشن شرف انسان هاست؛ یعنی روزی که انسان به شرف عالی ترین درک خود می رسد و در پرتو نور معرفت و شناسایی مبدأ اعلی، عملاً دنیا را فدای خدا کرده، «متاع قلیل» را با «نعیم مقیم» معاوضه می کند. روزی است که انسان با پیروی از ابراهیم علیه السلام و اسماعیل علیه السلام، به جهانیان اعلام می دارد او حیوانی دوپا نیست که تنها همّ و غمّش خور و خواب و خشم و شهوت باشد، بلکه موجودی بسیار عالی و دارای استعدادی شگفت است و می تواند در دامن تربیت وحی و نبوت پیغمبران و مردان آسمانی، به جایی برسد که دل به خدای سبحان داده و در راه او از جان خود و عزیزترین کسانش نیز بگذرد. در روز عید قربان به منظور ارائه این استعداد شگرف روحی، شایسته است انسان جشن شرف بگیرد و ارزش بسیار عالی انسانیت را به جهانیان بنمایاند.

یکی از عوامل یکی شدن و ایجاد وحدت در میان مسلمانان جهان، به اندیشه آنان بودن و در غم و شادی آنان سهیم و شریک شدن است. قانون الهی حج، عامل تشکل و کنگره عظیم جهانی اسلام و جایگاه دیدن، شناختن و آگاهی یافتن از یکدیگر بوده، بدیهی است که مسئله نیازهای مالی و اقتصادی مسلمانان نیز از مهم ترین امور به شمار می آید. بنابراین، باید به وسیله منافع مادی، از جمله گوشت های قربانی به دیگر مسلمانان نیازمند توجه کرد تا مسلمانان مناطق دور افتاده بدانند که برادران و خواهرانشان در اقصی نقاط جهان، در اندیشه آنان بوده اند و درد و رنج آنها را احساس می کنند و خود را از هیچ مسلمانی در هر جای عالم جدا نمی دانند. اگر این گونه احکام اسلامی اجرا شود، در هیچ جای دنیا فقیر و نیازمندی باقی نمی ماند و همه آنها قدرتی عظیم و الهی در مقابل قدرت های شیطانی می شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.