کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به این که نوع نگاه برخی مسئولان اجرایی شرکت ما در بازی بزرگان شرکت و هضم شدن در سیستم جهانی است! تصریح کرد این موضوع قواعدی دارد مانند پذیرش FATF و قراردادهای نفتی که اگر اصلاح نشود پیامدهای منفی و دراز مدت دارد.

عدم اصلاح FATF و قراردادهای نفتی ما را درگیر پیامدهای منفی و دراز مدت خواهد کرد/سه میلیون فقیر و بی‌سرپناه در قبرستان قاهره نتیجه دلبستن به کدخدا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در نشست شورای مرکزی و دبیران استانی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت: برخی می‌گویند در منطقه باید در بازی بزرگان و هماهنگ با آنان عمل کنیم. اما می‌گوئیم مگر با روسیه که از بزرگان است تعامل درسطحی قابل قبول و مؤثردرمنطقه و درتقویت مقاومت نداریم؟ و این تعامل به عنوان یک عضو کم اهمیت و باتوسل به دیپلماسی ملتمسانه هم نیست؟!

وی افزود: مگر مصر در کمپ دیوید با آمریکا هماهنگ نشد؟ در آن زمان سالانه به کشورهای آفریقایی کمک مالی می‌کرد ولی چه جایگاهی دارد؟ سه میلیون فقیر و بی‌سرپناه در قبرستان قاهره بسرمی‌برند! این است نمونه‌ای ازنتیجه سازشکاری و دلبستن به مساعدت‌های کدخدا!

زارعی در ادامه با اشاره به اتفاقات سوریه، تصریح کرد: در حلب نیروهای النصره و شعبات آن که بومی منطقه‌اند طرف درگیری هستند. اصل بر این است که تلفات کم باشد و آن بخش مخالف دولت سوریه هم درآینده مشکل ساز نشوند.

وی گفت: به هر حال ملاحظات انسانی بسیارمهم است، قرار نیست بهرقیمتی پیروزی حاصل شود. بر این اساس طولانی شدن زمان عملیات آزادسازی طبیعی و منطقی به نظر می‌رسد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در ترکیه هم قبل از کودتا این مصوبه وجود داشت که دفاع از دولت ترکیه در مقابل اپوزسیون خط مشی جمهوری اسلامی است. به هرحال مواضع نظام قبل، حین و بعد از کودتا بسیارحساب شده و بر اساس منافع ملی بود.

زارعی در ادامه با اشاره به مسائل داخلی کشور، تاکید کرد: در داخل کشو هم نوع نگاه برخی مسئولان اجرایی این است که ما در بازی بزرگان شرکت کنیم و در واقع در سیستم جهانی هضم شویم! این امر قواعدی دارد مثل  پذیرشfatf و قراردادهای نفتی که اگر اصلاح نشود پیامدهای منفی و دراز مدت آن گریبانگیر کشور خواهدشد.

وی در خاتمه گفت: حضورفعال و اعلام نظرصریح نخبگان و دانشگاهیان درتصحیح روند امور نقش بسزایی ایفا می‌کند که امیدواریم کانون دانشگاهیان ایران اسلامی دراین امورپیشگام باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.