کاخ سفید و کشورهای اروپایی به شدت نسبت به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اتهام‌شان به تایید و حمایت آنچه "پاکسازی نژادی یهودیان" می‌خواند، ابراز خشم کردند. همچنین محافل داخلی اسرائیل نیز از این سخنان نتانیاهو انتقاد کردند.

ادعاهای اخیر نتانیاهو باعث خشم غربی‌ها و محافل داخلی اسرائیل شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، دولت آمریکا و محافل سیاسی کشورهای اروپایی خشم شدید خود را نسبت به ادعاهای اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه واشنگتن و کشورهای غربی با حمایت از طرح تخلیه شهرک‌ها –به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطین- از آنچه وی "پاکسازی نژادی یهودیان" می‌خواند، حمایت می‌کنند، ابراز داشتند.

نتانیاهو اخیرا مدعی شده که شهرک‌سازی‌ها آنگونه که کاخ سفید و کشورهای غربی معتقدند، مانعی در راه تحقق صلح در منطقه نیست.

وی مدعی شد، رهبری فلسطین تنها یک پیش شرط برای تشکیل کشور مستقل خود دارد و آن پیش شرط آن است که کشور جدید خالی از هر گونه یهودی باشد.

وی در ادامه حمایت کاخ سفید از تخلیه شهرک‌ها را تلاش برای "پاکسازی نژادی یهودیان" خواند.

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به این ادعاهای نتانیاهو آنها را سخنانی هدفمند علیه سیاست‌های واشنگتن در مورد شهرک‌سازی‌ها دانست.

سخنگوی وزارت خارجه این کشور نیز به شدت از این سخنان نتانیاهو انتقاد کرد و آنها را اظهاراتی نامناسب و بسیار آسیب‌زننده توصیف کرد و گفت: ما این مساله را که مخالفت با شهرک‌سازی‌ها تلاش برای "پاکسازی نژادی یهودیان" خوانده شود، رد می‌کنیم.

برخی دیپلمات‌های اسرائیلی اظهار داشتند، مسئولان برجسته کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا عصر روز جمعه به شدت از سخنان نتانیاهو خشمگین شدند.

باراک رلبید، یک کارشناس نظامی در این رابطه اظهار داشت: به نظر می‌رسد نتانیاهو دیوانه شده است. ادعاهای او از اساس نادرست هستند. هر دیپلمات و یا رهبری که فیلم این اظهارات را ببیند متوجه می‌شود که وی تنها برای پیوستن به کرانه باختری و تشکیل یک کشور دوملیتی و نه دو کشور مستقل تلاش می‌کند. او با این ادعاها یک بازی را آغاز کرده که می‌تواند پیامدهای بسیار خطرناکی برای اسرائیل داشته باشد.

ادعاهای نتانیاهو با مخالفت شدید در داخل سرزمین‌های اشغالی و رسانه‌های آن نیز مواجه شد و تنها حامیان طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ از این سخنان نخست وزیر رژیم صهیونیستی استقبال کردند.

اما تمامی منتقدان، چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای داخل اسرائیل در این مورد اتفاق نظر داشتند که پخش این ویدئو در روز جمعه و درست پس از هفته‌ای بسیار دشوار برای نتانیاهو اتفاقی نبوده است و در واقع با این اقدام تلاش شده که از خشم شهرک‌نشین‌ها بابت تعطیلی ایستگاه‌های راه‌آهن کاسته شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.