امام علی بن الحسین و امام باقر(علیهماالسلام) گوشت قربانی را سه قسمت می‎کردند: یک قسمت آن را به همسایگان و قسمتی از آن را به نیازمندان اهدا می‌کردند و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می‎داشتند.

اعمال روز عید قربان/ کیفیت تقسیم گوشت قربانی در روایات

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، روز عید قربان ، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان و به خصوص شیعیان در کنار عیدهای فطر و غدیر است که خداوند فضلیت زیادی برای این روز بزرگ قرار داده است و در روایات این روز را با نامهای یوم‎النحر یا یوم الأضحی معرفی کرده‎اند،‌ زیرا اضحی جمع ماده «ضحی» به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می‎کنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه می‎گویند، بدین سبب روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می‎شود «عید اضحی» می‎گویند.

در کتب ادعیه برای این روز شریف اعمالی ذکر کرده‎اند که از قرار ذیل است:‌
1ـ غسل کردن است که به گفته مرحوم «علاّمه مجلسی»، غسل در آن روز سنّت مؤکّد است تا آنجا که بعضی از علما آن را واجب دانسته‎اند.
2ـ نماز عید قربان است و نحوه انجام آن، به همان کیفیّتی است که در نماز عید فطر گفته شد و نماز عید قربان در زمان غیبت امام علیه‎السلام مطابق مشهور فقهای عظام، سنّت مؤکّد است. (خواه به صورت جماعت خوانده شود یا فرادی).
3ـ مستحب است دعاهایی را که پیش از نماز عید و قبل از آن وارد شده است بخواند. به فرموده مرحوم «علاّمه مجلسی»، بهترین دعاها،دعای چهل و هشتم «صحیفه کامله سجّادیه» است که اوّلش این است: أللّهُمَّ هذا یَومٌ مُبارَک و اگر دعای چهل و ششم را نیز بخواند بهتر است.
4ـ خواندن دعای ندبه در این روز و سایر اعیاد مستحبّ است.
5ـ قربانی کردن در این روز برای همه مستحبّ مؤکّد است و بسیار سفارش شده است، تا آنجا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند واجب دانسته‌اند و مستحب است بعد از نماز عید، کمی از گوشت آن بخورد.

همچنین درباره تقسیم گوشت قربانی روایتی از امام صادق(ع) نقل است که فرمودند:‌ امام علی بن الحسین و امام باقر(علیهماالسلام) گوشت قربانی را سه قسمت می‎کردند: یک قسمت آن را به همسایگان، قسمتی از آن را به نیازمندان و قسمت سوم را برای اهل خانه نگه می‎داشتند. (اقبال، ص451).

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.