وزیر امورخارجه فنلاند در دیدار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت فنلادند از پیشرفت همکاری ها در بخش دولتی و خصوصی حمایت می کند و از بهره گیری از سازوکارهای لازم در این زمینه دریغ نمی ورزد.

فنلاند از پیشرفت همکاری با ایران در بخش دولتی و خصوصی حمایت می کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، «تیمو سوئینی» با استقبال از نمایندگان بخش دولتی و خصوصی ایران که به سرپرستی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به هلسینکی سفر کرده اند، تاکید کرد سفر آتی رییس جمهوری کشورش به ایران می تواند برای توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری و پیشبرد روابط نقش موثری داشته باشد.
سوئینی بر نقش مثبت ایران در تحولات منطقه ای تاکید کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار به فضای جدیدی که در روابط با کشورهای مختلف مانند اعضای اتحادیه اروپا بویژه فنلاند به وجود آمده است، اشاره کرد و گفت: شرکت های فنلاندی با توجه به سابقه و تجربه حضور در ایران می توانند از این شرایط برای توسعه همکاری با شرکت های ایرانی بهره برداری کنند.
«محمود واعظی» اعلام کرد: یکی از مدل های کلیدی برای حضور موثر شرکت های فنلاندی در ایران حمایت های مالی و بانکی و تامین منابع اعتباری این همکاری هاست.
وی اضافه کرد: شرکت های فنلاندی با توجه به مزیت های متعدد بازار ایران مانند ظرفیت های بازار داخلی و همچنین وجود نیروی متخصص و جوان در بخش آی.سی.تی می توانند میزان سرمایه گذاری را در ایران افزایش دهند.
واعظی ادامه داد: ایران برای توسعه همکاری های سیاسی، اقتصادی، تجاری و بازرگانی با فنلاند به ویژه در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات آمادگی لازم را دارد.
به گزارش ایرنا، قرار است رییس جمهوری فنلاند در ماه اکتبر (مهر- آبان) به تهران سفر کند.
آنگونه که تارنمای سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی نوشته است، روابط بازرگانی ایران و فنلاند به صورت سنتی محدود و در سال های اخیر تابع تحولات در روابط کشور ما با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است.
روابط تعریف شده اقتصادی و بازرگانی دو کشور تا سال 1381 به صورت رسمی از طریق برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی و سرفصل های تعیین شده در آن از نظم خوبی برخوردار بود اما از آن سال طرف فنلاندی، شیوه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی را روشی قدیمی برای همکاری های بازرگانی دو کشور دانست و افزایش ارتباط میان بخش های خصوصی دو کشور را راه حل مناسب تری برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی اعلام کرد.
در سال های اخیر چند هیات تجاری متشکل از فعالان بخش خصوصی دو کشور، به پایتخت های یکدیگر سفر کرده اند و در این سفرها همایش توسعه روابط تجاری دو کشور نیز برگزار شده است.
حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال های اخیر به دلیل رکود اقتصاد جهانی و تحریم های وضع شده علیه ایران، با نوسان همراه بوده است.
به گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، کشور ما در پنج ماه نخست امسال 103 هزار و 963 دلار به فنلاند کالا صادر کرد و از آن کشور 54میلیون و 40هزار و 497 دلار واردات داشت.
مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به فنلاند مواد شیمیایی، دارویی و درمانی، محصولات نساجی، پارچه و نخ، پلاستیک خام، تجهیزات حمل و نقل، تجهیزات اداری و مسکونی، عطر و مواد پاک کننده، مواد غذایی و حیوانات زنده، آهن و فولاد، مواد خام غیرسوختی، سبزی و میوه، قهوه و کاکائو و کودشیمیایی بوده است.
اهم کالاهای وارداتی ایران از فنلاند را نیز تجهیزات حمل و نقل، سامانه ها و تجهیزات مخابراتی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، کالاهای مصرفی، کاغذ، خمیر کاغذ و مقوا، مواد نفتی، مواد خام غیرخوراکی، پلاستیک، مواد شیمیایی و ابزار و تجهیزات تشکیل می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.