۲۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 456577

قدس آنلاین: بالاتر بردن شعور سیاسی و اجتماعی مردم در کشورهای اسلامی منجر به ایجاد فشار طبیعی فکری و اجتماعی و سیاسی از سوی ملت‌ها و کشورهای اسلامی به رژیم آل سعود خواهد شد و همین فشارها می‌تواند افسارگسیختگی این رژیم را مهار کند.

نقش نخبگان در رسوا کردن آل سعود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به نقش حوزه در قبال فاجعه منا گفت: حوزه علمیه وظیفه تبیین عالمانه و تبیین ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و ... این فاجعه را بر عهده دارد تا در این مسیر راه‌کارهای لازم را در اختیار مسئولان اجرایی قرار دهد.
وی ادامه داد: برگزاری همایش سیاسی و حقوقی فاجعه منا از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه در آستانه سالگرد این حادثه نیز در این راستا صورت گرفت و مقالات متعدد و بسیار خوبی در این دو زمینه از سوی صاحبنظران و محققان تولید و منتشر شده است که می تواند کمک خوبی برای دنبال کردن و پیگری این مسئله از سوی نهادهای حاکمیتی در مجامع بین‌المللی باشد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته نظام استبدادی و سلطه به موازین بین‌المللی پایبندی ندارد و هر جا به ضرر آنان باشد این قوانین را نادیده می‌گیرند و حکام آل‌سعود نیز به دلگرمی همین نظام سلطه و به اتکاء به ثروت خود به این موازین بی اعتناست و همین مسئله روند اجرا را دشوار می‌کند.
واعظی بیان کرد: رفتارهای سبوعانه رژیم آل‌سعود در قبال کشورهای اسلامی و حوادثی که در منطقه شاهد هستیم نشانه این رفتار و بی اعتنایی است. آنها دستان خود را با جنایاتی مانند کشتن کودکان و زنان و غیرنظامیان آلوده کرده و مجامع حقوقی بین‌المللی نیز سکوت اختیار کرده‌اند.
وی اظهار کرد: در چنین فضایی باید بخش نخبگانی جهان اسلام از جمله حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به طور جد وارد تبیین این مسایل شوند و به بصیرت‌بخشی به توده مسلمین بپردازند تا شعور سیاسی و اجتماعی و دینی ملل اسلامی بالاتر برود.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: بالاتر بردن شعور سیاسی و اجتماعی مردم در کشورهای اسلامی منجر به ایجاد فشار طبیعی فکری و اجتماعی و سیاسی از سوی ملت‌ها و کشورهای اسلامی به رژیم آل سعود خواهد شد و همین فشارها می‌تواند افسارگسیختگی این رژیم را مهار کند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: بالابردن مطالبات اجتماعی جامعه اسلامی از عربستان و شکل‌گیری حلقه‌های اعتراض مردمی نسبت به رفتارهای این رژیم مهم‌ترین کاری است که در کنار پیگیری‌های سیاسی و حقوقی فاجعه منا برای کنترل رفتار عربستان می‌توانیم انجام دهیم و یکی از مهم‌ترین وظایف نخبگان و حوزه علمیه نیز همین مسئله تبیین بیشتر و آگاهی‌بخشی است.
واعظی تصریح کرد: عربستان در بیش از یکسال اخیر انواع جنایات را در یمن مرتکب شده و در دیگر کشورهای اسلامی نیز با حمایت از گروه‌های تکفیری جنایت کرده، ولی در همین حین این رژیم با نفوذ خود به ریاست حقوق بشر سازمان ملل در می‌آید که نوعی دهن‌کجی و اهانت به همه ملت‌های اسلامی و آزادی‌خواهان جهان و بیانگر نهایت قانون‌گریزی نظام سلطه است.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: با توجه به چنین دشواری‌هایی که در مسیر اجرا برای احقاق حقوق از جمله در فاجعه منا وجود دارد باید توجه بیشتر فضای نخبگانی به عرصه وارد کردن فشارهای سیاسی و اجتماعی مردمی معطوف شود که حوزه نیز با برگزاری همایش بررسی ابعاد حقوقی و سیاسی فاجعه منا در این زمینه پیشگام شده است.
یادآور می شود، روز ۲۰ شهریورماه همایش بررسی ابعاد حقوقی سیاسی فاجعه منا به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه و با حضور صاحبنظرانی در دو زمینه مذکور و مسئولان حج و زیارت و دفتر رهبر معظم انقلاب برگزار و راه کارهای حقوقی و سیاسی احقاق حق ایران در فاجعه منا مورد بررسی و در اختیار کارشناسان وزارت خارجه قرار گرفت.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.