قدس آنلاین: اگر ارائه این اطلاعات به درستی صورت گیرد نگرش افراد تصحیح و گرایش آنان به ازدواج به هنگام و فرزندآوری در سنین مناسب نیز بیشتر می‌شود. در مرحله سوم گرایش افراد به سوی فرزندآوری متمایل می‌شود و به تغییر رفتار که همان فرزندآوری بیشتر است می‌انجامد.

فقر نتیجه رشد نامتوازن است نه فرزندآوری

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به راهکارهای تغییر نگرش خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری اشاره و عنوان کرد: با تبلیغات صورت گرفته طی سال‌های گذشته نوعی آگاهی و شناخت با محوریت داشتن فرزند کمتر و آسایش بیشتر در ذهن افراد جامعه پدید آمده است، به نحوی که بدون تردید فرزند کمتر به معنای راحتی و آرامش بیشتر برای خانواده‌ها تلقی می‌شود.

اسحاقی بر ضرورت ارائه اطلاعات به جامعه مخاطب تأکید کرد و گفت: در این زمینه اگر انتقال پیام‌های بهداشتی و پزشکی به درستی به شهروندان منتقل شود و جوانان با جمعیت ۲۰ درصدی زوج‌های نابارور آشنا شوند تا حدی برای آموزش کافی است. جوانان باید مطلع باشند که ازدواج در سن بالا و فرزندآوری با تأخیر چند ساله پس از ازدواج مشکل ناباروری را به همراه دارد.

اسحاقی مرحله نخست را تولید دانش و مجموعه‌ای از پیام‌ها از سوی مراکز علمی، آموزشی و حوزی دانست و گفت: در ادبیات دینی و معارف ائمه معصومین(ع) نسبت به ارزش‌های فرزندآوری مادر بودن پیام‌های عمیقی وجود دارد که همچون جهاد ارزشمند است. جامعه ما نیازمند تبیین این معارف و آگاهی از آنها است.

نخبگان دانشگاهی و حوزوی دست به کار شوند
معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بنابراین نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید در گام نخست به تولید پیام مناسب و مبتنی بر نیاز جامعه هدف بپردازند.

وی دومین عامل را رسانه‌ها خواند و گفت: رسانه‌های دیداری و شنیداری با توجه به ضریب نفوذ و نقش مؤثری که دارند می‌توانند در ارائه این پیام‌ها و فرهنگ سازی گام‌های مؤثری را بردارند. در این زمینه فعالان اجتماعی می‌توانند با استفاده از رسانه‌های نوپدید در فضای مجازی با ایجاد حساسیت به ارائه مطلب بپردازند.

رسانه‌ای به نام مسجد و هیئت

اسحاقی مساجد، هیئت‌ها و تشکل‌های مردمی را از دیگر رسانه‌های پرقدرت برشمرد و گفت: در این راستا باید انتقال معنا و مفهوم با دقت، علم و آگاهی صورت گیرد تا تأثیر سوء در بر نداشته باشد و پیام درست به درستی منتقل شود. گروه‌های مردمی با احساس مسئولیت و آگاهی که به واسطه حضور در اجتماع کسب کرده‌اند می‌توانند با حضور در شبکه‌های مختلف مجازی به خوبی به ارائه مطلب در زمینه آثار سوء بالار فتن سن ازدواج و فرزندآوری بپردازند.

وی از شبکه آموزشی کشور که در برگیرنده وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی است نیز درخواست کرد تا در زمینه ارائه این اطلاعات با جدیت بیشتری ورود پیدا کنند و در کنار رسانه‌ها به نقش‌آفرینی بپردازند تا در تغییر نگرش جامعه نسبت به فرزندآوری تغییر ایجاد شود و جامعه جوان و بالنده‌ای شکل گیرد.

کشورهایی که دیگر تبلیغ کاهش فرزندآوری نمی‌کنند

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهایی که مروج فرهنگ فرزندآوری کمتر بودند نیز چهار تا پنج دهه است که به دلیل تبعاتی که کاهش جمعیت داشه است از این روال تبلیغی تغییر مسیر داده‌اند اظهار کرد: در این کشورها امروز افزایش فرزندآوری با هر هزینه و شکلی که داشته باشد دنبال می‌شود.

تغییر نگرش لازمه تغییر گرایش

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مرحله دوم را تغییر نگرش‌ها خواند و گفت: اگر ارائه این اطلاعات به درستی صورت گیرد نگرش افراد تصحیح و گرایش آنان به ازدواج به هنگام و فرزندآوری در سنین مناسب نیز بیشتر می‌شود. در مرحله سوم گرایش افراد به سوی فرزندآوری متمایل می‌شود و به تغییر رفتار که همان فرزندآوری بیشتر است می‌انجامد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت اجرایی شدن صحیح و دقیق این چهار مرحله تأکید و تصریح کرد: اگر در هر یک از این مراحل کار به درستی و دقت صورت نگیرد، رسیدن به هدف نهایی ممکن نمی‌شود. تا زمانی که این تغییر نگرش در افراد جامعه به وجود نیاید که فرزند بیشتر مصادف با فقر نیست نمی‌توان توقع فرزندآوری داشت.

وی ادامه داد: فقر نتیجه فرزندآوری نیست بلکه عدم رشد متوازن در بخش‌های مختلف جامعه همچون سیاسی، اقتصادی فرهنگی فقر را به دنبال دارد. اگر این مشکلات با مستندات برای مردم بیان و ریشه‌های حقیقی معضلات به نمایش گذاشته شود مردم ترسی از فرزندآوری پیدا نمی‌کنند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.