قدس آنلاین:نادیا یزدانی: شهرستان فاروج دارای پتانسیل‌های فراوان در زمینه صنعت توریسم و گردشگری است، وجود آثار باستانی منحصر به فرد خود به تنهایی مشتاقان بسیاری را مجذوب خواهد کرد، در کنار اینها طبیعت زیبا و شگفت‌انگیز روستاهای این شهرستان چشم همه را خیره و ضربان دل هر بیننده‌ای را تندتر می‌کند، اما متاسفانه حال آثار تاریخی فاروج خوب نیست وبسیاری از این آثار در سایه غفلت علاقمندان ومتولیان این حوزه در حال نابودی است.

آثار تاریخی فاروج در حال نابودی است

به گزارش قدس آنلاین از بجنورد؛ یک شهروند فاروجی می گوید:شهرستان فاروج همچون بسیاری از نقاط کشور دارای آثار تاریخی بسیاری است که قدیمی ترین آن به دوران نوسنگی 9 هزار سال پیش و جدیترین آن ها به دوران قاجار باز می گردد.

سلیمانی تعدادآثار موجود در این شهرستان را 120 اثر عنوان می کند و می گوید:از مجموع این آثار تنها 20 اثر آن به ثبت ملی رسیده است.

وی اظهار می دارد:به رغم انگشت شمار بودن این آثار، اما متاسفانه همین تعداد نیز در حال حاضر روزگار خوشی ندارند و از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

وی در خصوص مسجد جامع روستای استاد نیز می افزاید:مسجد جامع این روستا که هم عمر مسجد گوهرشاد است این روزها دل ودماغ ندارد، سقفش ریزش کرده وگردشگرانی که بخواهند از آنجا بازدید کنند باید مراقب پاهایشان باشند.

وی ادامه می دهد:دیوارهای بیرونی نیز کم از سقف ندارد، آفتاب گرم تابستان هم به این بنای ناخوش، رمقی نداده است.

یکی دیگر از شهروندان این شهرستان نیز می گوید: یکی دیگر از آثار تاریخی روستای استاد حمام تاریخی ش است که از ثبت شدنش تنها یک تابلو یدک می کشد.

ریحانی می افزاید: همچنین در ورودی و اطراف این حمام تاریخی زباله های بسیاری توسط برخی افراد ریخنه شده است که گوشه کنارش بوی نامطبوعی می دهد.

وی اظهار می دارد: تپه ی یام هم که دست کمی از بقیه آثار تاریخی نداردبا دیدن این آثار تاریخی که روز به روز در حال تخریب هستنددل هر بیننده ی را به درد می آورد.

وی می افزاید:باید متولیان این حوزه با بکارگیری نیروی متخصص، مرمتی برای این آثار انجام دهند .

وی با بیان اینکه همه باید در ایجاد فرهنگ گردشگری بکوشیم می گوید: که اگر این فرهنگ وجود نداشته باشد نمی‌توانیم به سمت توسعه گردشگری برویم زیرا توسعه صنعت گردشگری یکی از محورهای توسعه اقتصادی است.

این شهروند اضافه می کند: همه ی ما باید برای حفظ و نگهداری این آثار بکوشیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز می گوید: در سال های اخیر نسبت به مرمت و احیاء بنا و محوطه مسجد تاریخی استاد اقدام شده است.

وحدتی همچنین در خصوص حمام استاد نیز می افزاید: آواربرداری و حفاظت اضطراری این اثر صورت گرفته و در اعتبارات سال مالی 95 جهت مرمت آن اعتباری پیش بینی شده است.

انتهای خبر/.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.