قدس آنلاین- تبریز: فرمانداز شهرستان بستان آباد در همایش بزرگداشت شاعر و عارف نامی "خسته قاسم" گفت: توسعه در هر جامعه ای بر مدار فرهنگ، باورها و اعتقادات شکل می گیرد.

توسعه در هر جامعه ای بر مدار فرهنگ، باورها و اعتقادات شکل می گیرد

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، "علی بدرشکوهی"در این آیین اظهار داشت: اگر تمدنی بخواهد ماندگار و تاثیرگذار باشد و به شکلی پویا به حیات خود ادامه دهد باید فرهنگ خود را تقویت نماید.

وی افزود: تمدنی که بر مدار فرهنگ و باورهای اعتقادی شکل گرفته و برخاسته از اندیشه ی متعالی فرهیختگان آن جامعه باشد در مواجهه با چالش ها و آسیب ها می تواند جان سالم به در برد.

بدرشکوهی تاکید کرد: اگر در جامعه ای صاحبان فکر و اندیشه و فرهنگ مورد غفلت قرار گیرند آن جامعه با شکست مواجه می شود.

وی افزود: تجلیل و تکریم بزرگان شعر و ادب درواقع تکریم فرهنگ و تاریخ این سرزمین است و گرامی داشتن شخصیت های برجسته فرهنگی و هنری و تبدیل آنان به نماد و الگو  از اهمیت والایی برخوردار ست .

فرماندار بستان آباد تاکید کرد: در دنیای کنونی که پیشرفتها و تحولات با سرعت بالایی انجام می گیرد باید در حوزه فرهنگ و هنر با الزامات دنیای مدرن هماهنگ شویم تا بتوانیم تاثیرگذار باشیم.

گفتنی است؛ همایش بزرگداشت شاعر، عارف و عاشیق نامی، خسته قاسم تیکمه داشلی، با حضور نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی، فرماندار این شهرستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و جمعی از اصحاب فرهنگ و ادب، توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بستان آباد  و انجمن ادبی استاد شهریار و همیاری شورای اسلامی و شهرداری تیکمه داش و سایر نهادها و ارگانها برگزار شد.

براساس این گزارش "خسته قاسم" علاوه بر اینکه شاعری باسواد و تحصیلکرده به شمار می آید، در عرصه های عرفان و فقه و موسیقی تبهر خاصی داشته و به همین دلیل نیز در ادبیات شفاهی و فولکلور آذربایجان از جایگاه خاصی برخوردار است .

بر اساس منابع تاریخی، "خسته قاسم" دوران کودکی را در روستای تیکمه داش گذرانده و تحصیلات سنتی را در مکتبخانه ی همین شهر به پایان برد .

وی اما برای ادامه ی تحصیل به اردبیل رفته و با حضور در مسجد شیخ صفی ضمن طی کردن مدارج تحصیلی، کار آفرینش ادبی ـ هنری خود را از همین سالها آغاز می کند .

خسته قاسم در اردبیل با طریقت شیخ صفی آشنا گشته و وارد خانقاه شیخ صفی شده و مدتی در چله نشسته است تا به «وحدت وجود» واصل گردد. خسته قاسم شاعری والامقام و فقیهی بزرگ بوده است که به نوشته ی خویش، باده از ساقی کوثر گرفته و مست الست گشته و به قول آشیقها از حضرت علی «بوتا» گرفته است .

خسته قاسم، بعد از اتمام تحصیل در اردبیل، برای تکمیل درس فقاهت به نجف می رود و 14 سال تمام در عتبات عالیات تحصیل کرده و سپس به موطن خویش مراجعت و به راهنمایی و ارشاد مردمان دیار خویش همت گماشته است .

وی همچنین مدتی به قفقاز سفر کرده و از داغستان تا باکو و حتی ترکیه را تحت تاثیر شعر و موسیقی خود قرار داده است .

خسته قاسم به عنوان عالمی که 114 سوره­ ی قرآن را معنا و تفسیر می کند مجتهدی توانمند بود و بر سه زبان رایج آن عصر جهان اسلام شامل عربی، فارسی و ترکی تسلط کامل داشته است .

تاثیر این شاعر و عارف بزرگ در عرفان و ادبیات بسیار چشمگیر بوده، وی که ارادت خاصی به رسول خدا (ص)، امیرالمومنان حضرت علی (ع) و امام حسین (ع ) داشته اشعار نغز و بی بدیلی در وصف معصومان، مصایب ایشان و واقعه کربلا سروده است .

این شاعر و عالم ایران زمین در سال 1157 هجری شمسی مصادف با 1760 میلادی در سن 76 سالگی بدرود حیات گفت و در زادگاه خود تیکمه داش دفن گردید .

مقبره خسته قاسم در ۷۵کیلومتری جاده تبریز به تهران در شهر تیکمه داش در آذربایجان شرقی واقع شده است. این مقبره شامل یک ورودی و گنبدخانه‌ای هشت ضلعی است؛ و درطول سال شاهد بازدید هنردوستان از نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای همسایه می‌باشد .

از آثار خسته قاسم می‌توان به «دورما جون» و «بیون » اشاره کرد. حسین ساعی دو جلد کتاب، تحت عنوان‌های عاشیق خسته قاسیم و من قاسیمام سینه‌م حاقین کلامی را در مورد خسته قاسم نوشته است .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.