مشاور رئیس مجلس، با بی‌معنی خواندن پیشنهاد آمریکا برای مذاکره باایران درباره قواعد تردد در خلیج فارس گفت: آمریکا بگوید که ناوگان نظامی‌اش ۱۵ هزار کیلومتر که دورتر از مرزهایشان چه می‌کند؟!.

پیشنهاد نظامی آمریکا بی معنی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر ، منصور حقیقت‌پور در واکنش به ادعای اخیر مقامات نظامی آمریکا مبنی بر رویارویی چند باره شناورهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس در ماههای گذشته و پیشنهاد آنها برای مذاکره و تعیین قواعد تردد در این خصوص، اظهار داشت: مذاکره برای ایجاد قواعد تردد در خلیج فارس معنی ندارد؛ چرا که این قواعد بر اساس نظامات حقوقی بین‌المللی کاملا مشخص است. 

وی ادامه داد: اگر موضوع پیشنهاد آنها تردد یگان‌های باربری و کشتیرانی است که باید گفت که این مساله قواعد مخصوص به خود را در دنیا دارد که بر اساس آن عمل می‌شود و ما نیز یک حریم اختصاصی در خلیج فارس داریم که از آن مراقبت می‌کنیم. 

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر هم منظورشان تردد کشتی‌های نظامی و هواپیمابر است که اساسا باید بگویند در این منطقه چه می‌کنند؟! آمریکایی‌ها باید بگویند که ناوگان نظامی آنها ۱۵ هزار کیلومتر که دورتر از مرزهایشان چه می‌کند!؟ و چرا دنبال قاعده تردد برای شناورهای نظامی خود در منطقه ما هستند؟! 

حقیقت‌پور تاکید کرد: بهترین روش برای اینکه هیچ تنشی در منطقه پیش نیاید این است که آمریکایی ها به مرزهای خودشان بازگردند و در کار منطقه فضولی نکنند و اجازه بدهند که درباره مسائل خلیج فارس خود اهالی منطقه تصمیم بگیرند. 

وی تصریح کرد: دوران هژمونی سیاسی و نظامی آمریکا تمام شده و گذشته است و این آخرین مقاومت های مزدوران آنها مانند عربستان سعودی است که به شکل‌های مختلف انجام می‌شود؛ بنابراین به دنبال ارائه پیشنهاد درباره مسائل اینچنینی نباشند. 

اخیراً دریادار «جان ریچاردسون» فرمانده عملیات نیروی دریایی آمریکا با اشاره به آنچه رویارویی شناورهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس می‌نامید، خواستار آن شده است که با توجه به افزایش این مسئله، دو طرف برای دوری از خطاهای محاسباتی که منجر به رویارویی‌ها می‌شود، با یکدیگر مذاکره کرده و بر سر برخی قواعد توافق کنند؛ این اظهارات با واکنش کارشناسان مسائل منطقه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مواجه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.