علی اکبر صالحی گفت ایران به برجام پایبند بوده ولی شاید بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات آمریکا، برجام روزهای سخت‌تری را تجربه کند.

مابردباریم/ شاید دولت جدید آمریکا، برای اجرای برجام مخاطراتی ایجاد کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ «علی‌اکبر صالحی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز در شورای روابط خارجی اروپا در لندن حاضر شد و در خصوص برجام سخن گفت.
صالحی برای شرکت در نشست سالانه سازمان بین‌المللی انجمن جهانی هسته ای که مقرش در پایتخت انگلیس است، وارد این شهر شد؛ وی در مسیر لندن به پایتخت اتحادیه اروپا یعنی بلژیک رفته و با «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرده بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در شورای روابط خارجی اروپا ضمن تأکید بر پایبند بودن جمهوری اسلامی ایران به تعهدات برجامی تا امروز، به تحولات تأثیرگذار بر سرنوشت برجام اشاره کرد و گفت: «با نظر به انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا، ممکن است برجام روزهای سخت‌تری در پیش داشته باشد و من رد نمی کنم که شاید دولت جدید آمریکا، برای اجرای برجام مخاطراتی ایجاد کند. »
صالحی در واکنش به این نقض احتمالی برجام توسط جانشین «باراک اوباما» گفت: «ما حساب‌شده گام برمی‌داریم و از روی احساسات عکس‌العمل نشان نمی‌دهیم. ما بردباریم. »
صالحی گفت که لشکرکشی آمریکا به عراق و افغانستان و از بین رفتن دو دشمن منطقه‌ای جمهوری اسلامی یعنی طالبان و صدام، به حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران کمک کرد.
وی به نشست خود با «فیلیپ هاموند» وزیر دارایی فعلی و وزیر خارجه سابق انگلیس هم اشاره کرد و گفت: «ایران به طرف مقابل فشار می‌آورد که (در حوزه اجرای برجام) گام‌هایی رو به جلو بردارند؛ هفته آینده وزرای خارجه 1+5 در نیویورک درباره همین با هم مذاکره می‌کنند. »
در سایه برجام، ایران حق ندارد راکتور بسازد. یکی از خبرنگاران بر همین اساس پرسید که آیا ایران برای ساخت راکتور با کشورهای خارجی توافقی امضا می‌کند؟
صالحی پاسخ داد که ایران غیر از روسیه و چین، با کشوری برای چنین کاری توافق نکرده و تنها در صورتی برای ساخت راکتور توسط کشورهای جدید توافق می‌شود که کشور مزبور، تمام منابع مالی پروژه را تقبل کند.
علی‌اکبر صالحی که به سرنوشت نه‌چندان روشن برجام در روزهای پس از انتخابات آمریکا اشاره کرده بود، به حال و روز امروز برجام هم اشاره کرد و با شاهد گرفتن عدم همکاری بانک های بزرگ اروپایی با ایران، از عدم پایبندی طرف غربی به الزامات توافق هسته‌ای گلایه کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.