قدس آنلاین/ فاطمه معتمدی: مدیرکل اداره چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خراسان رضوی به عنوان یکی از استان‌های باتنوع بسیار زیاد درحوزه انواع تولیدات یاد کرد و اظهار داشت: در این استان مجموعه‌های قوی در حوزه چاپ و نشریات از جمله چاپخانه مؤسسه فرهنگی قدس وجود دارد.

تلاش خراسان رضوی برای حرکت به سمت حوزه تخصصی چاپ و صنایع بسته بندی

محمودرضا برازش با اشاره به روند رو به شتاب تغییرات در حوزه‌هایی مانند چاپ دیجیتال افزود: به روزرسانی در صنعت چاپ نیازمند سرمایه گذاری است.

وی در آیین پاسداشت روز ملی صنعت چاپ خراسان رضوی که در محل سالن آمفی تئاتر موسسه فرهنگی قدس برگزار شد ،اضافه کرد: مسؤولان استان در بخش صنعت، معدن، تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پیگیر باشند از تسهیلات در نظر گرفته شده دولت برای واحدهای صنعتی و تولیدی، چاپخانه‌های خراسان رضوی نیز بتواننداستفاده کنند.

وی دلیل بروز برخی مشکلات بخصوص در بخش بهره مند نشدن چاپخانه‌ها از تسهیلات بسته حمایتی رونق تولید را قرار داشتن چاپخانه‌ها در حوزه مسؤولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست.

وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آیین نامه برگشت چاپخانه به دامان صنعت را در دست پیگیری قرار داده است که براساس آن، آیین نامه مسؤولیت بخش صنعتی چاپخانه‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش تصویری و نوشتاری نیز متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

برازش تصریح کرد: خراسان رضوی به عنوان دومین استان پرجمعیت کشور ازجمله استان‌هایی است که پذیرای بیشترین شمار گردشگر است، لذا این امر می‌طلبد استان در حوزه تخصصی چاپ وصنایع بسته بندی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد که هم اکنون در این بخش چندان قوی نیست.

عقب ماندگی ایران از صنعت چاپ

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیشینه صنعت چاپ در کشور اظهار داشت: از این حیث کمتر صنعتی در ایران است که دارای سابقه بیشتر از صنعت چاپ باشد.

پژمانفر با بیان اینکه بیش از 200 سال از ورود صنعت چاپ به ایران می‌گذرد، افزود: زمانی که این صنعت وارد ایران شد بسیاری از کشورهای دنیا که امروز مدعی پیشرفته بودن هستند نام چاپ را نشنیده بودند، با این همه ایران نتوانسته است پرچمداری در صنعت چاپ را داشته باشد و از قافله پیشرفت عقب مانده است.

وی با اشاره به کمک‌های اقتصادی صنعت چاپ به جامعه تصریح کرد: امروز توجه به صنعت چاپ درآمدزایی برای کشور را به دنبال دارد و علاوه بر آن توسعه این صنعت در کنار دست یافتن به رونق اقتصادی می‌توان باورهای حوزه فرهنگی کشور را نیز از طریق راهکاریی مانند سیستم بندی به دنیا منتقل کرد.

وی با بیان اینکه برای دستیابی به این مهم، صنعت چاپ می‌تواند با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های خود به حوزه فرهنگ کمک کند، اضافه کرد: برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس قرار دارد و با توجه به اینکه صنعت چاپ از اهمیت خاصی برخوردار است، بنابراین کمیسیون فرهنگی مجلس آماده حمایت لازم برای این مهم است.

نماینده مردم مشهد و کلات یادآور شد: صنعت چاپ مشهد پس از تهران و قم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به نوعی قطب صنعت چاپ در شرق کشور محسوب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید از فرصت و ظرفیت صنعت چاپ برای تأمین نیازهای داخلی و کشورهای همجوار استفاده کرد، گفت: زمانی کشورهای فارسی زبان مانند افغانستان بخشی از کتب مورد نیاز خود را در داخل ایران تأمین می‌کردند و کشور در این بخش فعال بود، اما امروز برخی کشورها جای ایران را در این حوزه پر می‌کنند.

خراسان رضوی پرافتخار در قسمت چاپ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه استان جایگاه بزرگ و ارزنده‌ای در صنعت چاپ کشور دارد، اظهار داشت: صنعت چاپ خراسان رضوی صنعتی پرافتخار است.

سعید سرابی با بیان اینکه در نگاه منطقه‌ای، صنعت چاپ خراسان رضوی از جایگاه ممتاز و ویژه‌ای برخوردار است؛ افزود: صنعت چاپ خراسان رضوی علاوه بر پاسخگویی به نیاز استان از این قابلیت نیز برخوردار است که بتواند بسیاری از نیازهای کشورهای همجوار و همسایه بخصوص کشورهای فارسی زبان را پاسخگو باشد.

وی تأکید کرد: صنعت چاپ خراسان رضوی به دلیل قرار داشتن استان در یک منطقه راهبردی از حیث ارتباط با کشورهای آسیای میانه و وجود مضجع شریف رضوی در دومین کلان شهر مذهبی جهان و همچنین برخورداری از منابع انسانی مجرب و باتجربه در عرصه چاپ می‌تواند نقش مهم و بارزتری در رونق اقتصادی ایفا کند.

وی با اشاره به سال 2017 که مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی خواهد شد، تصریح کرد: صنعت چاپ می‌تواند پل مهم ارتباطی بین کشورهای اسلامی جهان با ایران باشد.

وی با تأکید بر اینکه صنعت چاپ استان باید برای «مشهد 2017» نقش آفرینی کند، گفت: افتتاح شهرک صنعت چاپ استان و بهره‌برداری از این پروژه مهم یکی از فرصت‌های فرهنگی استان در سال 2017 برای ارایه به کشورهای جهان اسلام است.

وی باتأکید بر ضرورت رفع موانع و مشکلات صنعت چاپ تصریح کرد: باید بتوان در سال 2017 زیرساخت‌های فرهنگی مشهد و استان را به جهان اسلام نشان داد که شهرک صنعت چاپ استان می‌تواند یکی از این مصادیق باشد.

وی در بخش دیگری از صدور بیش از یک میلیارد و 400 میلیون تومان محصولات چاپی خراسان رضوی به کشورهای همسایه مانند افغانستان خبر داد و اذعان داشت: امروزه صنعت چاپ به عنوان ابزار ارتباط فرهنگ، تجارت و اقتصاد و سیاست نقش فعال و پویایی ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون خراسان رضوی با دارا بودن 300 واحد چاپخانه و صنایع وابسته مانند لیتوگرافی جزو 3 استان برتر کشور در این بخش است و توانسته به طور مستقیم برای 400 نفر شغل ثابت ایجاد کند.

وابستگی صنایع به صنعت چاپ

رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز با بیان اینکه صنعت چاپ یک صنعت چند وجهی است، گفت: این صنعت به دلیل اینکه در گذشته با مسایل امنیتی گره خورده بود از همان ابتدا مورد بی مهری قرار گرفت.

علی مغانی با بیان اینکه 90 درصد واحدهای صنعتی وابسته به صنعت چاپ هستند، افزود: هیچ صنعتی در کشور بدون همکاری نیاز به صنعت چاپ، امکان فعالیت ندارد.

وی با بیان اینکه فعالیت چاپخانه داران فرهنگی است، اضافه کرد: طبق قانون واحدهایی که پروانه فعالیت را از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند، گفت: با اینکه به 5 وزیر نامه ارسال شده است، چاپخانه داران ازمصادیق فرهنگی و طبق قانون از پرداخت مالیات معاف هستند، اما این مسأله هیچ تأثیری نداشت و همچنان از چاپخانه داران مالیات دریافت می‌شود.

وی در بخش دیگر با بیان اینکه خراسان رضوی نخستین استان کشور است که شهرک چاپ و نشر در آن افتتاح می‌شود، تصریح کرد: در این شهرک قرار بود 160 هزار هکتار زمین در اختیار چاپخانه داران قرار گیرد، با این حال تنها 18 هزار هکتار زمین اختصاص داده شد.

در حاشیه

لازم به ذکر است در شانزدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ ایران ویژه خراسان رضوی از چهار خانواده شهید صنعت چاپ استان قدردانی شد.

همچنین در بخش فعالان صنعت چاپ در سال گذشته احمد عزیزی مقدم از مؤسسه فرهنگی قدس مورد تقدیر قرار گرفت.

در بخش کارگران نمونه و پیشکسوت نیز حبیب الله وهانی از روزنامه قدس و در حوزه خبرنگاران عبداللهی از روزنامه خراسان، فکور از واحد خبر صدا و سیمای مرکز استان و فاطمه معتمدی از روزنامه قدس و شمار دیگری از فعالان عرصه صنعت چاپ استان قدردانی شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.