قدس آنلاین- اراک-احمد مختاری: مدیر جهاد کشاورزی شازند گفت: در شهرستان شازند در سال ۹۳ کشت کلزا وجود نداشته و در سال گذشته ۵۰ هکتار از اراضی، زیر کشت کلزا رفت و تعهد امسال ما نیز حدود ۵۰۰ هکتار است که با برنامه ریزی های انجام شده در حال اجرای آن تا هفته اول مهر ماه هستیم.

500 هکتار از اراضی شازند زیر کشت کُلزا/ بیمه محصول کلزا رایگان است

رامین اخلاصی مدیر جهاد کشاورزی شازند در خصوص اهمیت و وضعیت تولید کلزا در شهرستان گفت: کلزا یکی از گیاهان در شاخه دانه های روغنی بوده و جهت تولید روغن جای مناسبی در تناوب کشت با گندم است.

وی افزود: بالای ۹۰ درصد از روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می شود، بر اساس تاکید مقام معظم رهبری اعلام شده که باید وضعیت واردات روغن ساماندهی شده و تولید دانه های روغنی بالا برود.

مدیر جهاد کشاورزی شازند اظهار کرد: بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه ۱۰ ساله تعریف کرده که طی این مدت واردات ۹۰ درصدی باید به ۳۰ درصد برسد و باید ۷۰ درصد تولیدات داخلی تقویت شوند که بهترین گیاه در این خصوص کلزا است.

اخلاصی تصریح کرد: در شهرستان شازند در سال ۹۳ کشت کلزا وجود نداشته و در سال گذشته ۵۰ هکتار از اراضی، زیر کشت کلزا رفت و تعهد امسال ما نیز حدود ۵۰۰ هکتار است که با برنامه ریزی های انجام شده در حال اجرای آن تا هفته اول مهر ماه هستیم.

وی در خصوص حمایتهایی که از کشاورزان در بحث کلزا می شود نیز بیان کرد: در این برنامه که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده، مشوق هایی نیز برای کشاورزان در نظر گرفته شده، از جمله اینکه بذرهایی که در اختیار کشاورز قرار می گیرد بذر خارجی هیبرید هستند که ۸۰ درصد قیمت آن را دولت و ۲۰ درصد را کشاورز پرداخت می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شازند ادامه داد: بیمه محصول کلزا به صورت رایگان انجام می شود و در حال عقد قرارداد با کشاورزان در بحث بیمه از طریق صندوق بیمه کشاورزی هستیم.

اخلاصی اضافه کرد: از لحاظ تزریق کارنده های ریزدانه کار کلزا، سهمیه ای برای شهرستان در نظر گرفته شده که تا کنون ۵ دستگاه جذب شده، به این شکل که ۵۰ درصد آن از سوی دولت و ۵۰ درصد آن نیز از طریق تسهیلات ۱۲ درصد تامین می شود.

وی یادآور شد: حمل محصول از مزرعه تا مقصد به صورت رایگان انجام می شود و علاوه بر این، تسهیلاتی وجود دارد که تا ۲.۵ میلیون در هکتار برای کشت کلزا با درصد پایین اختصاص داده شده و کشاورزان می توانند از آن بهره مند شوند.

این مسئول همچنین خاطر نشان کرد: جایگاه کلزا از لحاظ تناوب و از نظر اینکه علفهای هرز و بیماری مخصوصاً پاخوره گندم قابل کنترل است قابل توجه بوده و عملکرد گندم در سالهای آینده به خاطر حاصلخیزی خاک بالا می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.