عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد گفت:‌ سال‌های نخست زندگی مشترک پراسترس‌ترین دوران زندگی است به همین دلیل مشاوره قبل و حین ازدواج ضروری است.

سال‌های نخست پُراسترس‌ترین دوران زندگی مشترک/نسخه‌های پردردسر به اصطلاح مشاوران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سیاست‌های کلی خانواده در 16 بند از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد، طبق این سیاست‌ها ایجاد جامعه‌ای خانواده‌محور و تقویت و تحکیم خانواده و کارکردهای اصلی آن بر پایه الگوی اسلامی خانواده باید روح حاکم بر قوانین کشور باشد.

در بند 10 سیاست‌های کلی خانواده، ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن بر اساس مبانی اسلامی ــ ایرانی در جهت استحکام خانواده و در بند 13 سیاست‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به‌ویژه موضوع طلاق و جبران آسیب‌های ناشی از آن با شناسایی مستمر عوامل طلاق و فروپاشی خانواده و فرهنگ‌سازی کراهت طلاق ذکر شده است.

طبق اعلام مسئولان وزارت کشور حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق،‌ مفاسد اخلاقی و اجتماعی و موضوعاتی تحت عنوان نقاط حاد و آسیب‌پذیری که بیش از میانگین کشور هستند، پنج آسیب اولویت‌دار کشور هستند.

آن‌گونه که مرتضی میرباقری معاون سابق فرهنگی و اجتماعی وزارت کشور در نخستین جلسه شورای اجتماعی در سال 95 عنوان کرده بود: نسبت طلاق و ازدواج به‌گونه‌ای است که در قبال هر 100 ازدواج 22 طلاق ثبت می‌شود. البته این آمار میانگین ماست و در برخی استان‌ها به‌ازای هر 100 ازدواج 37 طلاق داریم و بیش از 50 طلاق ثبت‌ می‌شود و متأسفانه در برخی شهرها به‌ازای هر 100 ازدواج 60 مورد طلاق داریم.

موضوعی که اغلب متولیان امر به آن اذعان دارند روند رو به رشد طلاق در کلان‌شهرها به‌ویژه در 5 سال نخست زندگی است و بر این اساس سیاست‌های کلی خانواده بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده به‌ویژه طلاق را مورد تأکید قرار داده است.

در همین رابطه ناصر صبحی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی ازدواج‌ و تعالی‌ خانواده وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد:‌ آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و ارائه مشاوره ضروری است برهمین اساس محتوا و سرفصل‌ها در زمینه‌های مختلف آماده شده و با دستگاه‌های مختلف طرح مسئله شده است.

وی بیان کرد: در کشور تعداد زیادی از افراد مشغول ارائه خدمات مشاوره هستند اما مشخص نیست مجوز و پروانه کار دارند یا خیر، 54 مرکز به‌صورت مشترک توسط وزارت ورزش و جوانان و نظام روانشناسی مجوز فعالیت گرفته‌اند که آدرس آنها روی سایت هر دو نهاد قابل مشاهده است.

در  رابطه با ضرورت‌های آموزش پیش از ازدواج با لیلا حیدری نسب دکترای روانشناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد به گفت‌وگو نشستیم.

لیلا حیدری نسب در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده و تسهیل دسترسی به آن اظهار کرد: مشاوره قبل از ازدواج که در سال‌های اخیر بیشتر کانون توجه متخصصان و خانواده‌ها قرار گرفته بحثی مهم و البته کاملاً علمی است.

وی افزود: آنچه توسط متخصصان در این گستره مورد توجه قرار می‌گیرد را می‌توان به دو بخش تقسیم بندی کرد، بخش نخست به مسئله انتخاب و چگونگی  آن، تصمیم‌گیری دختر و پسر و شرایط مؤثر بر آن برای این انتخاب، نحوه آشنایی با یکدیگر، ویژگی‌های شخصیتی، علائق و رفتارها و دغدغه‌های فردی، انعطاف پذیری، اهداف و آرمان‌های زندگی در یک نگاه کلی و سلامت جسمانی – جنسی و البته  سلامت روانی هر یک از آنها می‌پردازد.

این روانشناس با اشاره به اینکه در بخش دوم مسئله همخوانی و شباهت‌ها و تفاوت‌های دختر و پسر برای ازدواج با یکدیگر بررسی می‌شود،گفت: در این بخش مشخص می‌شود که دختر و پسر از نظر روانی، شخصیتی، خانوادگی، مذهبی و فرهنگی چقدر با یکدیگر همخوانی داشته و نزدیک هستند چرا که بر اساس تحقیقات متعدد یکی از پیش‌بینی‌کننده‌های مهم در رضایت زناشویی شباهت‌های زوجین به یکدیگر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد ادامه داد: منظور از شباهت کاملاً عین یکدیگربودن نیست چرا که این مسئله خود می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. این شباهت‌ها در گستره فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، خانوادگی، نگاه به زندگی و روابط باید بررسی شود.

حیدری نسب در پاسخ به این پرسش اگر قرار باشد مشاوره‌ ارائه شود عمدتاً به قبل از ازدواج اختصاص دارد در حالیکه اغلب طلاق‌ها در 5 سال نخست زندگی صورت می‌گیرد، ارائه مشاوره به خانواده‌ها به ویژه زوجینی که در سال‌های اول تا پنجم زندگی مشترک هستند چه جایگاهی دارد؟بیان کرد:‌ اگر این مسائل بطور حرفه‌ای بررسی شود سال‌های اول زندگی می تواند بهترین سال‌ها برای زوجین باشد البته که نخستین سال زندگی مهم ترین و شاید یکی از پر استرس ترین دوران زندگی است چرا که دو نفر از دو خانواده متفاوت و با کمترین شناخت از یکدیگر در حال آزمودن همدیگر و تلاش برای سازگاری هستند.

این روانشناس افزود:‌در واقع هدف متخصصان و روانشناسان آن است که با پیش‌بینی و کنترل متغیرهایی که مطرح شد، احتمال موفقیت در ازدواج را افزایش دهند. گرچه باید تأکید کرد که این پیش بینی ممکن است در 100 درصد موارد درست نباشد و برخی زوجین ادعا کنند که مشاوره قبل از ازدواج موفقیت آنها را پیش‌بینی کرده است در حالی که آنان احساس موفقیت و خوشبختی ندارند و این البته درستی کار روانشناسان را زیر سوال نمی‌برد چرا که در هر علمی نظیر پزشکی هم ممکن است موارد خطا و اشتباه وجود داشته باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان مطرح می‌کنند آموزش‌های ارائه شده توسط برخی مشاوران برخلاف عرف حاکم بر جامعه ایران و سنت‌های اسلامی است،ارائه مشاوره‌های نادرست تا چه اندازه منجر به تضعیف پایه‌های خانواده می‌شود؟ گفت:‌ آنچه که در مورد توصیه‌های متضاد روانشناسان با عرف و مذهب مطرح شد به ادعا بیشتر می‌ماند تا حقیقت آیا تحقیقی در این مورد انجام شده است و بر اساس آن تحقیقات چنین نتیجه‌ای گرفته شده است؟ به خاطر بسپاریم که همواره هر جا علم مطرح می‌شود شبه علم هم رخ می نمایاند و البته به عنوان فردی که دغدغه دانش و علم را دارد بر این مسئله تاکید می‌کنم تنها زمانی می‌توانیم چنین ادعاهایی را بپذیریم که مبتنی بر شواهد و تحقیقات دقیق علمی باشد.

حیدری نسب بیان کرد: روانشناسی به سبب آنکه علمی جذاب و جالب برای انسان‌هاست، بسیاری از افراد غیر متخصص را نیز به خود جلب می‌کند و شما می توانید از رسانه‌های مختلف افرادی را ببینید که به صرف داشتن آگاهی محدود در مورد بعضی از مسائل نظیر ازدواج، بحث‌های روانشناسی را زیر سوال می‌برند و نسخه‌های عامه پسندانه و گاه خطرناک و غیر علمی برای دختران و پسران می‌پیچند و البته کیست که این افراد را کنترل و مهار کند؟ و متاسفانه صرف تریبون باعث می‌شود که هر کس خود را واجد صلاحیت برای ارائه مشاوره و خدمات روانشناسی کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد افزود: انسان‌ها بسیار پیچیده‌اند وذهن انسان‌ها تنها قابل ارزیابی به وسیله افرادی است که برای شناخت این ذهن سال‌های عمرشان را هدیه داده‌اند. درنهایت هدف مشاوره ازدواج پیش بینی رضایت و سازگاری و خوشبختی در گستره روانی، عاطفی ، ارتباطی و البته جنسی است و آنچه که در تحقیقات متعدد خارج از کشور و داخل کشور می‌توان مشاهده کرد این است، زوجینی که بر اساس نظر متخصصان برای یکدیگر مناسب تشخیص داده شده‌اند مشکلات کمتری در سالهای زندگی‌شان داشته و احساس خوشبختی و رضایت بیشتری را دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.