۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱
کد خبر: 457439

چون تنوع علل کمر درد وجود دارد، دانستن علت دقیق کمردرد حیاتی بوده و پزشک شما به تشخیص آن کمک می‌نماید.

علائم و عللی که باعث کمر درد می شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از سلامت آنلاین، ممکن است شما آسیب به کمر را به یاد نداشته باشید، اما کمر شما قطعاً به یاد دارد و این درد سعی می‌کند چیزی به شما بگوید. یا ممکن است که شما ندانید مشکلی در کمرتان وجود دارد تا اینکه یک حرکت شدید این وضعیت را تشدید کند. برخی از علل شایع کمر درد عبارتند از:

پیری

با بالا رفتن سن لیگامانها ضخیم شده و دیسک‌ها خشک می‌شوند. این تنها بخشی از آن چیزی است که با پیرتر شدن ما اتفاق می‌افتد. تغییرات مربوط به سن در ستون فقرات ممکن است به اختلالاتی منجر شود که بر اعصاب ستون فقرات فشار ایجاد می‌نماید. به این معنی که شما علایمی مانند درد، بی حسی یا ضعف داشته باشید. بیماری تخریبی دیسک نمونه‌ای از اختلالات ستون فقرات مربوط به سن است. با گذشت زمان، دیسک‌ها ساختار و عملکرد طبیعی خود را از دست می‌دهند. این تنها ساییدگی و پارگی است؛ اما می‌تواند منجر به برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک و درد شود.
گاهی اوقات، دیسک برآمده یا بیرون زده می‌تواند روی یک عصب فشار ایجاد کرده، باعث دردی شود که به بخش دیگری از بدن شما منتقل می‌شود. به عنوان مثال، یک دیسک بیرون زده می‌تواند روی یک عصب در قسمت تحتانی پشت فشار وارد کرده و یک درد تیز به سمت پایین و ساق ارسال نماید (تحت عنوان سیاتیکا نیز نامیده می‌شود). دردی که از مبدأ تا بخش دیگری از بدن حرکت می‌کند رادیکولوپاتی نامیده می‌شود. شما گاهی رادیکولوپاتی گردنی را تجربه می‌کنید که عمدتاً بازوهای شما را مبتلا می‌نماید یا رادیکولوپاتی کمری که ساق پاها را درگیر می‌کند.

زندگی روزانه

به پایان رساندن هر روز به خود به تنهایی بار زیادی به بدن شما وارد می‌کند. استرس و تنش عاطفی می‌تواند باعث انقباض و سفت شدن عضلات و در نتیجه درد و سفتی آن گردد. از آنجایی که ما بیشتر وزن خود را روی کمرمان وارد می‌کنیم، این قسمت جایی از بدن ماست که در انتهای روز احساس گرفتگی دارد: عضلات سفت و حرکات دردناک.
همچنین روشی که شما برای به پایان رساندن روز اتخاذ می‌کنید نیز می‌تواند دلیل کمردرد شما باشد. وضعیت بد بدن (ایستادن برای مدت طولانی و یا نشستن نادرست) می‌تواند باعث کمردرد شود (پس زمانی که سرکار هستید، مراقب باشید). کمردرد اغلب با کار فیزیکی سنگین، حمل کردن و حرکات قوی، خم شدن یا چرخیدن، یا وضعیت‌های ناجور بدن همراه است؛ بنابراین اگر شما از تکنیک‌های مناسب حمل کردن برای مثال هنگام بلند کردن یک جعبه کتاب استفاده نکنید ممکن است واقعاً به کمرتان صدمه وارد نمایید.

حتی فعالیت‌های معمولی و صحیح، می‌توانند سبب گرفتگی و فشردگی عضلات شده و منجر به کمر درد شوند. باغبانی، تنیس، اسب سواری، دوچرخه سواری و حتی گلف، همه می‌توانند به طور بالقوه به کمر شما آسیب برسانند.

صدمات و حوادث

شما می‌توانید در سقوط یا تصادف ماشین دچار شکستگی استخوان ستون فقرات شوید. اگر شما دچار پوکی استخوان نیز باشید (بیماری که به تضعیف استخوان‌ها منجر می‌شود)، بسیار بیشتر در معرض شکستگی استخوان هستید.
شما می‌توانید دچار صدمه ورزشی شوید مانند درد ناشی از تکل شدن مکرر در فوتبال. این‌ها علل ناگهانی و غیر منتظره کمر درد هستند که به احتمال زیاد نیاز به توجه فوری پزشکی دارند.

چاقی

اضافه وزن داشتن، فشار و استرس روی پشت به خصوص قسمت تحتانی آن ایجاد می‌کند. به علاوه، حمل اضافه وزن سایر شرایط پزشکی دیگر مانند پوکی استخوان (استخوان‌های ضعیف)، استئوآرتریت (درد مفصل)، آرتریت روماتوئید (یک بیماری خود ایمنی)، بیماری دژنراتیو دیسک (در بالا در قسمت سن توضیح داده شده)، تنگی کانال نخاعی و اسپوندیلولیستزیس را تشدید می‌کند.

علائم کمردرد

کمردرد علائم خاص خود را دارد. گرچه، راه‌های مختلفی برای احساس کمر درد وجود دارد و نشانه‌ها به این بستگی دارد که عامل کمردرد چیست و کدام قسمت ستون فقرات را تحت تأثیر قرار داده است.

کمر درد ممکن است حاد یا مزمن باشد. درد حاد به مدت چهار تا شش هفته طول می‌کشد؛ اما درد مزمن، درد طولانی مدت و مداوم است که گاهی اوقات در طول زندگی باقی می‌ماند. برخی اوقات، افراد مبتلا به درد مزمن می‌توانند دوره‌هایی از درد حاد داشته باشند.

کمر درد ممکن است ناگهانی یا مبهم باشد. درد ممکن است با حرکت رخ دهد، و حتی ممکن است با سرفه و عطسه اتفاق افتد. همچنین ممکن است بی حسی در بازوها یا پاها وجود داشته باشد. نشانه‌های پا اغلب به سیاتیکای ناشی از عصب فشرده شده اطلاق می‌شود.

مهم است که درمان کمر درد به درستی صورت گیرد. اگر کمر درد ادامه یابد به دنبال مراقبت‌های پزشکی رفته و در صورتی که دچار کمر درد با هر یک از نشانه‌های اضطراری زیر شدید فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

درد شما به وضوح در حال بدتر شدن است.
درد روی فعالیت‌های روزمره شما تأثیر می‌گذارد.
علایم شدید؛
ضعف یا بی حسی کشاله ران یا ساق؛
ضعف، سوزش یا بی حسی بازو یا دست؛
از دست دادن کنترل مثانه یا روده.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.