سخنگوی سازمان انرژی اتمی، به ادعای "آسوشیتدپرس" در مورد قطعه سانتریفیوژی "روتور" پاسخ داد.

پاسخ کمالوندی به ادعای آسوشیتدپرس درباره قطعه سانتریفیوژی "روتور"

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ساعت 24 ، "بهروز کمالوندی" درباره ادعای "آسوشیتدپرس" مبنی بر درخواست اتحادیه اروپا از ایران برای ارائه جزئیات تولید یک قطعه سانتریفیوژی(روتور) به آژانس گفت: در گذشته نیز آسوشیتدپرس اقدام به چنین خبرسازی‌هایی پیرامون صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کرده بود.این رسانه نظر یک سری افراد خاص را به عنوان موضع اتحادیه اروپا مطرح و به نوعی از آن سوء استفاده می‌کند و در نگاه صحیح باید گفت این درخواست، نظر آسوشیتدپرس است و آنها سابقه‌ای طولانی در زمینه خبر سازی دارند.

*جوسازی رسانه‌های خارجی پیرامون صنعت هسته‌ای ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان تصریح کرد: آژانس انرژی اتمی تاکنون سه گزارش مثبت پیرامون عملکرد کشورمان منعکس کرده است که برخی رسانه‌های خارجی با چنین خبرسازی‌هایی سعی دارند آن را تخریب کنند به همین جهت  باید در انعکاس خبری این موارد دقیق‌تر عمل کنیم.

کمالوندی با تاکید بر این که اینگونه مطالب با هدف فرافکنی در میان افکار عمومی مطرح می‌شود، گفت: این شیوه فرافکنی یک نو جوسازی است و ما تاکنون از منبع رسمی پیرامون چنین درخواستی از سوی اتحادیه اروپا مطلبی دریافت نکرده‌ایم.روتو یک بخشی از سانتریفیوژ است و فعلا معلوم نیست که چرا این رسانه‌ها روی این موضوع مبهم تمرکز کرده‌اند.


*راکتورهای کوچک ارتباطی به آب سنگین ندارند

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان در پاسخ به سوالی پیرامون تمرکز ایران بر راکتورهای هسته‌ای کوچک گفت: چون در ساخت راکتورهای قدرت، اول راه هستیم و نمی‌توانیم به یک باره به سراغ ساخت راکتورهای بزرگی 1000 مگابایتی برویم و اگر بخواهیم پیشرفت داشته باشیم در این زمینه توجهمان به سمت نیروگاه‌های کوچک خواهد بود چراکه ساخت توربین و قطعات این‌ها برای ما راحت‌تر است و این راکتورها برای تولید برق هستند و ارتباطی به آب سنگین ندارند.

کمالوندی تصریح کرد: توجه به نیروگاه‌های کوچک به این جهت است که هم با سرعت بیشتر ساخته می‌شود و هم سرمایه گذاری کمتری می‌خواهد و می‌توان در مناطق مختلف آن را به کار گرفت.


*حضور کارشناسان هسته‌ای در جلسه آتی ایران و 1+5

وی در پایان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در جلسه ایران و 1+5 که قرار است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شود، حضور خواهد یافت؟ خاطرنشان کرد: صالحی به نیویورک سفر نخواهند کرد اما از سازمان انرژی اتمی نمایندگانی حضور خواهند داشت.

شایان ذکر است، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد به پیش‌نویس یک بیانیه‌ اتحادیه اروپا دست یافته که مطابق آن، این اتحادیه قصد دارد در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درخواست کند ایران بخشی از اطلاعات مربوط به ساخت بعضی تجهیزات هسته‌ای را در اختیار آژانس بگذارد.

تجهیزات هسته‌ای که آسوشیتدپرس مدعی شده اتحادیه اروپا خواهان دسترسی به اطلاعات آن‌ها است، لوله‌های روتوری سانتریفوژها است.بر اساس توافق هسته‌ای، ایران اجازه دارد قطعات لوله‌های روتوری را تحت شرایطی بسازد.

هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش دوره‌ای خود تایید کرد  ایران به تعهدات خود در قالب توافق جامع هسته‌ای عمل کرده و و ذخایر اورانیوم و آب سنگین خود را در محدوده توافق نگه داشته است.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که به اروپا سفر کرده، از این که دولت بعدی آمریکا در راه اجرای توافق مانع‌تراشی کند ابراز نگرانی کرده است.

همچنین، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پنج‌شنبه هفته گذشته با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دیدار کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.