سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود درباره انتخابات پارلمانی روسیه و جایگاه حزب در این انتخابات اظهارنظر کرد.

 اظهارنظر کدخدایی درباره انتخابات پارلمانی روسیه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی خود با اشاره به انتخابات پارلمانی در روسیه، نوشت: بنا به گزارش خبرگزاری‌ها امروز انتخابات زودهنگام پارلمانی «دوما» در روسیه برگزار می‌شود. این انتخابات که قرار بود در ماه دسامبر برگزار شود به دلایلی به امروز افتاد. با این حال باید توجه کرد که در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور از دو هفته قبل انتخابات آغاز شده و در حال انجام است.

اتباع روسیه مقیم کشورهای مختلف نیز بر اساس سابقه اقامت منطقه سکونت در روسیه در حوزه‌های رای‌گیری مراکز و نمایندگی‌های دیپلماتیک برای انتخاب نماینده مورد نظر خود رای می‌دهند.

 پیش شرط الزامی برای حضور در انتخابات امضای 200 هزار حامی است؛ با وجود اینکه احزاب فعالیتهای گسترده‌ای در «دوما» دارند و حتی حزبهای مخالف بر اساس کرسی‌ها از قدرت تاثیرگذاری برخوردارند و می‌خواهند سهم کرسی‌های خود را افزایش یا حداقل حفظ کنند، اما این تلاشها به جامعه منتقل نمی‌شود و یک آرامش نسبی دور از هیجانهای معمول انتخاباتی دیگر کشورها در روسیه وجود دارد.

پس از روسیه واحد، حزب کمونیست با فاصله زیادی و در اختیار داشتن 92 نماینده مهمترین حزب مخالف است. بعد از آن حزب روسیه عادل با 64 کرسی قرار دارد و حزب لیبرال دموکرات نیز صاحب 56 کرسی است.

نیمی از 450 کرسی مجلس «دوما» برای رقابتهای حزبی در نظر گرفته شده و نیم دیگر نیز برای نامزدهای مستقل است که باید جدا از احزاب وارد رقابتهای انتخاباتی شوند تا حق رأی دهندگانی که نمی‌خواهند به احزاب و در مواردی به بازیهای سیاسی آنها وابسته شوند، حفظ شود و انگیزه کافی برای شرکت در رای‌گیری داشته باشند.

البته بسیاری از نمایندگان مستقل نیز به صورت پنهان و نیمه آشکار از حمایت احزاب برخوردارند که پس از ورود به مجلس می‌توانند به یک حزب وابسته شوند، بر اساس آمار اعلام شده بیش از 109 میلیون نفر از جمعیت 146 میلیون و 500 هزار نفری روسیه واجد شرایط رای دادن هستند و حداقل سن برای شرکت در رای گیری نیز 18 سال است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.