وزیر راه و شهرسازی گفت: مذاکره با ایرباس نیاز به تائید اوفک دارد و البته این تنها تقاضای تهران نیست، بلکه جامعه جهانی به دنبال این قرارداد است.

قرارداد ایرباس همچنان منتظر تائید اوفک

 به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، عباس آخوندی درحاشیه اجلاس کاپا در جمع خبرنگاران درباره میزان پیشرفت پروازهای بین‌المللی گفت: حجم پروازها نسبت به دوره قبل و بعد از برجام، رشد ۱۰۰ درصدی داشته و از ۵۰۰ پرواز به بیش از هزار پرواز رسیده است که این افزایش پرواز به امنیت و اقتصادی بودن پرواز از آسمان ایران بازمی‌گردد.

وزیر راه و شهرسازی درباره نهایی‌شدن قرارداد با ایرباس و چگونگی رفع موانع بانکی و مالی آن، افزود: این مذاکرات برای نهایی‌شدن به تائید اوفک نیاز دارد و نهایی‌شدن آن، تنها تقاضای تهران نیست؛ بلکه جامعه جهانی هم به دنبال آن است، همچنین مشکلی در رفع موانع مالی و بیمه‌ای وجود ندارد و می‌توانیم به محض موافقت این نهاد، سایر بخش‌های قرارداد را حل و فصل کنیم.

وی تصریح کرد: نباید انتظار افشای مذاکرات را داشته باشید و وزارت راه و شهرسازی، تمام مخاطرات ممکن را پیش‌بینی کرده وسپس وارد مذاکره شده است.

آخوندی درباره نتایج ورود ایرلاین‌های خارجی به کشور و احتمال از دست دادن بازار از سوی ایرلاین‌های داخلی افزود: صنعت هوانوردی، یک صنعت جهانی است و باید به رقابت بین‌المللی پایبند باشد، وزارت راه و شهرسازی قطعا از بنگاه‌های داخلی حمایت کامل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا ایرلاین‌های دیگر هم می‌توانند از ضمانت دولتی برخوردار باشند و یا مذاکرات تنها برای تجهیز ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است، ادامه داد: هم‌اکنون بوئینگ درحال مذاکره با همه ایرلاین‌های داخلی است و این مذاکرات منحصر به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نیست. درباره تامین مالی هم، این تنها شرکتی است که به دلیل دولتی بودن نمی‌تواند از خدمات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعداد هواپیماهای درخواستی برای تجهیز ناوگان هوایی گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از ناوگان هوایی ایران پا به سن گذاشته است و وزارت راه و شهرسازی، بارها اعلام کرده‌است که برآورد ۱۰۰ فروند هواپیما برای پروازهای استانی و برد کوتاه و حدود ۴۰۰ فروند برای بردهای بلند و میانی نیازداریم که برای تهیه این تعداد هواپیما باید از حالا تا سال ۱۴۰۴ سرمایه‌گذاری داشته باشیم .

آخوندی همچنین درباره منع پرواز برای بوئینگ ۷۴۷ گفت: ایران بر اساس مقررات و استانداردهای بین المللی عمل می‌کند و اگر هواپیمایی قابل پرواز باشد، مانع نمی‌شویم؛ زیرا نمی‌توانیم به درخواست‌های خارج از استاندارد بین‌المللی پاسخ دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.