قدس آنلاین/ آمنه مستقیمی: اکمال دین الهی و اتمام رسالت نبوی با غدیر به اندازه‌ای تاریخ و بشر را به خود مدیون کرده که هر چه از عظمت این روز و راه‌های بزرگداشت آن سخن بگوییم، باز هم سرسوزنی از دِین مان را به آن ادا نکرده‌ایم که اگر این عظمت و دین را درمی‌یافتیم، امروز آنقدر سرگشته و در حضیض بحران‌ها گرفتار نبودیم. از این رو و به منظور بررسی گوشه‌ای از انوار این عید فرخنده با مدیر و مؤسس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که به حضورتان تقدیم می‌شود:

خطبه غدیر چکیده اسلام است

آیت الله سیدجمال الدین دین پرور، مدیر و مؤسس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه مسأله غدیر را فراتر از اعیاد و عبادت‌های معمول می‌داند و اظهار می‌دارد: مسأله غدیر انتخاب جانشین پیامبر(صلی الله علیه و آله) و تکمیل رسالت ایشان با آغاز امامت است، یعنی غدیر، عید سیاسی، عبادی و معنوی مسلمانان است، زیرا امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) در این روز به جانشینی پیامبر(صلی الله علیه و آله) در امور دین و دنیا و اداره مسایل سیاسی، اجتماعی و... امت معرفی شدند.
آیت الله دین پرور با اشاره به بی مهری‌های تاریخی نسبت به واقعه غدیر می‌افزاید: این در حالی است که غدیر درصدد بود تا حکومت اسلامی که در رأس آن امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) قرار داشتند، ایجاد کند، حکومت عدلی که در آن کمتر از پنج سال عملاً عینیت یافت، اما پس از آن، برای قرن‌ها مغفول ماند تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی که از آن به غدیر ثانی تعبیر می‌شود. باید توجه داشت، حکومت اسلامی تبلور غدیر است و دغدغه‌های علوی برای اقامه عدل اجتماعی را ملاک و محور می‌داند.

 خطبه غدیر نمایش سرخط‌های فرهنگ اسلام
مدیـــر بنیـــاد بین‌المللـی نهج‌البلاغــه با بیــان اینکه خطبه غدیر پیامبر(صلی الله علیه و آله) از مسایل مهمی است که نباید در این روز از کنار آن بی تفاوت گذشت، تصریح می‌کند: رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در این خطبه درباره همه سرخط‌های فرهنگ اسلامی سخن گفته‌اند که مطالعه و تحقیق و تفسیر آن، احیای اسلام و نمایش هویت اسلام است. حضرت در این خطبه با بیان اینکه نمی توان همه حقایق و معارف را بیان کرد، این امر را به امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) واگذار کردند تا آن حضرت در عمر خلافتشان فرهنگ اسلام را پیاده کنند.
بنابر گفته وی، پیامبر(صلی الله علیه و آله)، امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) را به عنوان شخصیتی که نماد حقیقت اسلام هستند، معرفی می‌کنند تا هر کس می‌خواهد اسلام ناب و حقیقت معارف و احکام را دریابد، به ایشان رجوع کند و اسلام را بشناسد. حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) با جمله «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی» به همه حقایق وجودی امیرالمومنین امام علی(علیه السلام) اشاره و به مردم سفارش می‌کنند که برای دسترسی به اسلام ناب به سخنان و سیره حضرت امیر تمسک کنند.
آیت الله دین پرور خطبه غدیر را چکیده اسلام و نشان دادن سرخط‌های کلیدی و اساسی این دین مبین می‌خواند و تأکید می‌کند: اگر مردم توجه کنند، ویژگی خطبه غدیر افزون بر نکات اخلاقی و معارفی، نمایش سرخط‌ها و اوج‌هایی است که اصل حرکت و مسیر افراد را در طول تاریخ مشخص می‌کند.
این نهج البلاغه پژوه درباره عواقب سوئی که به دلیل فاصله گرفتن ما از غدیر بر زندگی‌های ما تحمیل شده است، ابراز می‌کند: اینکه پیامبر(صلی الله علیه و آله) از ابتدای بعثت، مردم را به امیرالمؤمنین علی(علیه‌السلام) توجه می‌دادند، برای آن بود که سعادت آنان در دین و دنیا و در طول تاریخ بستگی به شخصیتی دارد که از نظر علمی در چنان جایگاهی قرار داشت که حضرت رسول(صلی الله علیه و آله) درباره ایشان فرمودند: «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْیَأْتِ الْبَابَ؛ من شهر علمم و علی درِ آن شهر است، هر که دنبال علم است، باید از این در وارد شود.»

 ریشه مصایب بشر
وی ادامه می‌دهد: حضرت علی (علیه السلام) خود نیز فرمودند: «از من بپرسید که من به آسمان‌ها بیشتر از زمین وارد هستم.» این یعنی زندگی بشر در طول تاریخ باید در پرتو علوم اهل بیت(علیهم السلام) باشد و اساس بحران‌ها و مصایب بشر دوری از علم و رهنمودهای امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) است. یکی از شخصیت‌های سیاسی اروپا در 100 سال پیش گفته بود، اگر اعلام شود، امروز علی(علیه السلام) در مسجد کوفه سخنرانی می‌کند، پیش از شما مسلمین، ما اروپایی‌ها مسجد را پُر می‌کنیم؛ زیرا پرسش‌های ما بسیار است.
آیت الله دین پرور درباره ابعاد مهجوریت نهج البلاغه حضرت علی(علیه السلام) تأکید می‌کند: اگرچه اقدام‌های مفیدی پس از انقلاب انجام شده، اما اگر مردم با تفسیر و مفاهیم نهج البلاغه آشنا شوند و از آن بهره بگیرند، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود، بنابراین باید رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و... در این باره به میدان بیایند. چنانکه وقتی یکی از کشیشان آسیای میانه نهج البلاغه را ترجمه و منتشر کرد، دو هزار نفر شیعه شدند؛ این یعنی سخنان حضرت علی(علیه السلام) در دنیای امروز خریدار دارد.
وی درباره ظرفیت‌های نهج البلاغه برای تولید علوم انسانی اسلامی می‌گوید: شاید کمتر کسی این را بداند که نهج البلاغه کلیدهای حل مسایل اقتصادی، عرفانی، اخلاقی، نظامی، سیاسی و... را دارد، برای مثال کیفیت مالیات گرفتن در آن بیان شده، اما متأسفانه این ظرفیت به صورت کاربردی استفاده نمی شود؛ زیرا به تخصص و وسعت نظر نیاز دارد.

 گلایه آیت‌الله دین پرور  از مانع تراشی‌ها
آیت الله دین پرور با ابراز گلایه از اینکه در حرف و سخن از نهج البلاغه تعریف و تمجید و در عمل مانع تراشی می‌کنیم، می‌گوید: برای مثال بنیاد برای ورود نهج البلاغه به دانشگاه‌ها درصدد کسب مجوز از  وزارت علوم بود تا دانشجویانی را در این رشته‌ها آموزش دهد، اما به دلیل خصوصی بودن بنیاد، از دادن مجوز خودداری کردند. این یعنی وقتی به بزنگاه‌ها می‌رسیم، مقابل نهج‌البلاغه و دستورالعمل‌هایش مانع می‌تراشیم. در حالی که باید در نظام آموزش عالی این موانع برطرف شود تا سخنان حضرت علی(علیه السلام) به جای بیان آرا و نظرات غربی که اساس و بنیادی ندارند، وارد جامعه شود. وی با بیان اینکه برای عید غدیر، آداب و اعمال متعددی است تا از ظرفیت این روز به نحو احسن بهره مند شویم، ابراز می‌کند: یکی از این اعمال نمازی است که از ائمه(علیهم السلام) به ما رسیده و به دلیل مستحبی بودن، امکان اقامه آن به جماعت وجود ندارد، زیرا در اسلام نماز مستحبی نباید به جماعت خوانده شود و اقامه نمازهای اعیاد فطر و قربان به جماعت هم برای آن است که این نمازها در اصل، واجب بوده اند؛ بنابراین نماز عید غدیر به ترتیبی که محدث قمی در «مفاتیح الجنان» ذکر کرده، اقامه می‌شود.
آیت الله دین پرور در پایان خاطرنشان می‌کند: از دیگر حسنات عید سعید غدیر، عقد اخوت اسلامی است که متأسفانه یا به شکل فرهنگی فراموش شده درآمده یا ظاهر تشریفاتی به خود گرفته است، در حالی که ما به اخوت مسلمین نیاز داریم و در جامعه نباید نسبت به هم بیگانه باشیم؛ مسلمین باید با عقد اخوت قلبی نسبت به هم دلسوز و مدیون باشند و عید غدیر می‌تواند فضای جدی گرفتن این مسأله را فراهم کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.