وزیرفرهنگ وارشاداسلامی که درراس هیاتی به چین سفرکرده درسخنرانی خوددرجمع شرکت کنندگان دراولین اکسپو بین المللی راه ابریشم با اشاره به طرح رئیس جمهوری چین با عنوان'یک کمربند ویک جاده'گفت جهان برای رسیدن به صلح و آرامش به مقابله با افراط گرایی و تندروی نیاز دارد.

طرح یک کمربند یک جاده زمینه ساز تعاملات فرهنگی کشورهای راه ابریشم است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، علی جنتی این مطلب را در جمع مقام های ارشد و وزیران فرهنگ کشورهای مسیر جاده ابریشم که در این رویداد بزرگ فرهنگی در «دون خوانگ» در استان گانسو در شمال غرب چین شرکت کرده اند، عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد که به رغم اتفاقاتی که افتاده و پیشرفت های علمی و فنی، جهان هنوز نتوانسته به صلح و آرامش برسد که از علت های آن تمامیت خواهی و افراط گرایی و خودمحوری هایی است که باعث جنگ و درگیری در نقاط مختلف جهان شده است.
عضو شورای انقلاب فرهنگی کشورمان تاکید کرد که باید برای رسیدن به صلح و زندگی مسالمت آمیز به این عناصر خاتمه داد.
عضو کابینه دولت یازدهم و رئیس شورای فرهنگ عمومی گفت: جهان مبتنی برصلح با زور و اجبار و اسلحه بدست نمی آید بلکه باید با عزم حمعی و خرد گروهی و افزایش ارتباطات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی و گفت و گو به آن دست یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران سپس برگزاری اکسپو بین المللی راه ابریشم را که با روز جهانی صلح(31 شهریور ماه) مصادف شده است به فال نیک گرفت و با اشاره به مسائل تاریخی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ باستان بررسی ها نشان می دهد که همواره مصلحان و شخصیت های برجسته ای ظهور کرده اند.
او گفت که برای نمونه در چین مصلحانی جون کنفوسیوس و لائوتسو و در هند بودا و در ایران زرتشت و در یونان سولون و سقراط آمدند و سپس در میان اقوام سامی حضرت ابراهیم (ع) و انبیای بنی اسراییل و در آسیای غربی حضرت نوح و تا اینکه خاتم پیامبران حضرت محمد مصطفی (ص) ظهور کردند و همه برای صلح و دوستی و کنار گذاشتن کدورت ها آمده اند. زیرا دین و خرد الهام بخش رفع اختلافات فکری و فرهنگی و عقیدتی و سیاسی بوده است و فرهنگ ها و تمدن ها همواره یک مصلح در کنار خود داشته اند.
وی افزود که همواره صلح و عدالت برای دنیا باارزش بوده است، اما در همین شرایط هم برخی حتی به نام صلح دست به خشونت و ترور و جنگ زده اند و یا با سوء استفاده از نام دین به ترور و خشونت مبادرت کرده و برای همین دنیا بیش از هر زمان دیگری به درک مشترک بر مبنای افکار سالم و سازنده در راستای احیای فرهنگ صلح و همبستگی نیاز دارد تا در سایه آن بتواند به مبانی استواری برای ایجاد فضای مسالمت آمیز و دوری از خشونت و درگیری و رویارویی برسد.
جنتی گفت که گفت و گوی فرهنگ ها و تمدن ها می تواند زمینه ساز رفع معضلات امروز باشد و با ایجاد زمینه های فرهنگی لازم و تعاملات مسالمت آمیز و با رهیافت های صلح جویانه و عدالت به جای خشونت و زور، جهانی آراسته و با نشاط و سالم را برای زندگی بهتر انسان شکل داد.
وی گفت که طرح «شی جین پینگ» رئیس جمهوری جمهوری خلق چین در باره یک کمربند ویک جاده می تواند در سایه زنده کردن همکاری های اقتصادی باعث افزایش ارتباطات و تعاملات فرهنگی کشورهای مسیر ابریشم و زمینه ساز شناخت بیشتر مردم از یکدیگر شده و به احیای هویت انسانی برای خروج و رهایی ازافراط گرایی و خشونت بیانجامد.
شهر دون خوانگ به گفته وزیر فرهنگ ایران به درستی از سوی میزبانان چینی برای اولین اکسپوی فرهنگی بین المللی جاه ابریشم انتخاب شده است زیرا از توفقگاه های استراتژیک در راه ابریشم کهن به حساب می آید و این شهر به عنوان میزبان نخستین اکسپو راه ابریشم نشان دهنده اهمیت راه اندازی دوباره این راه و بازگشت به دوران رونق گذشته با رویکردی جدید است.
جنتی گفت که جمهوری اسلامی ایران با تکیه برمبانی عقل گرای خود، در عرصه مبارزه با قرابت های متحجرانه و واپسگرایانه از اسلام و همین طور در زمینه طرح احیای حاده ابریشم، به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمی ترین کشورهای این مسیر، شرکت و همکاری مطمئن برای چین وهمچنین برای همه کشورهایی است که در چارچوب قوانین بین المللی ارزش های مشترک و احترام متقابل خواستار تعامل با آن هستند.
او درپایان گفت که ما به امید روزی هستیم که منطقه ای آرام و توام با صلح و همزیستی مسالمت آمیز برای همه ملت های جهان بخصوص ملل آسیایی داشته باشیم.
دراولین اکسپو فرهنگی بین المللی جاده ابریشم که از صبح امروز فعالیت دو روزه خود را در استان گانسو در شمال غرب چین آغاز کرده حدود ٩٥ هیات خارجی از ٨٥ کشور و سازمان بین المللی و ٥١ هیات و سازمان چینی در آن حضور دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.