رئیس کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به بازدید برخی از اعضای این کمیسیون از آب سنگین اراک، گفت که طبق بازدید به‌عمل آمده برجام تأثیری بر روند تولید آب سنگین نداشته است.

برجام تأثیری بر روند تولید آب سنگین نداشته است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا ، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در اینباره اظهار کرد: برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی روز گذشته بازدیدی طولانی و نسبتاً سنگین از مجتمع آب سنگین اراک داشتند که یک بخش این مجتمع شامل سایت کارخانه تولید آب سنگین اراک می‌شود. جلسه‌ای بیش از دو ساعت با مدیران، مسئولان و متخصصان این مجتمع برگزار شد و نتیجه آن بود که برجام تأثیری بر روند تولید آب سنگین نداشته و کارخانه با همه ظرفیت در جهت مأموریت خود یعنی تولید آب سنگین حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: بخش دیگر این مجتمع مربوط به رآکتور 40 مگاواتی هسته‌ای است که در این بازدید نیز جلسه دوساعته با مدیران، مسئولان و کارشناسان راکتور انجام شد. الحمدلله تعهداتی که ایران باید در جهت بهینه‌سازی و بازطراحی راکتور را انجام می‌داده، ‌انجام داده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین گفت: شرکت بسیار توانمندی از متخصصان ایرانی کار بازطراحی راکتور را بر عهده گرفته است. این یک قدم مثبتی است که مدیریت بازطراحی بر عهده جوانان ایرانی است و کشورهایی مثل چین و روسیه هر کدام در یک بخش وظیفه خود را انجام می‌دهند، بنابراین، مدیریت کل کار بر عهده این شرکت ایرانی است.

وی افزود: مدیران سازمان انرژی اتمی و مدیران راکتور 40 مگاواتی منتظر اجرای تعهدات طرف مقابل هستند که اگر آنها  بدعهدی نکنند و تعهداتشان را انجام دهند قدم خوبی در بهینه‌سازی و کارآمدی بیشتر راکتور آب سنگین اراک رخ می‌دهد که قرار است از 40 مگاوات به 20 مگاوات به صورت مدرن‌تر تبدیل شود که استفاده آن بیشتر از راکتور قبلی است.

ذوالنور در پایان با بیان اینکه این بازدید در راستای تهیه گزارش 6 ماهه کمیسیون امنیت ملی در راستای اجرای برجام انجام شد،‌ گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های ذیربط گزارشات خود را ارائه کرده‌اند ما در حال تکمیل این گزارشات هستیم و امیدواریم حداکثر تا اواخر مهرماه گزارش نهایی به صحن علنی ارائه شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.