همزمان با نزدیک‎شدن جلسه پارلمانی لبنان برای انتخاب ریاست جمهوری این کشور، زمزمه‎هایی درباره توافق نهایی جناح‌های سیاسی لبنان بر سر "میشل عون" برای تکیه زدن وی بر مسند قدرت ریاست جمهوری شنیده می‎شود.

کلید انتخاب رئیس‌جمهور لبنان در درست "حزب‎الله"

به گزارش قدس آنلاین به نقل از نسیم آنلاین، اکنون دو سال و سه ماه است که پارلمان لبنان با وجود پایان دوره ریاست جمهوری میشل سلیمان به دلیل کارشکنی‌های عربستان، نمی‌تواند جانشین وی را انتخاب کند و روند بحران خلاء ریاست جمهوری در این کشور همچنان ادامه دارد.
تاکنون چهل و چهار نشست پارلمان لبنان برای تعیین رئیس جمهور جدید به دلایل مختلف به ویژه کارشکنی جریان 14 مارس و جریان المستقبل به ریاست سعد الحریری و سنگ اندازی ریاض برگزار شده است، اما همچنان بی‌نتیجه بوده است و چهل و پنجمین نشست پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان به جای "میشل سلیمان"، 28 سپتامبر (هفتم مهر) برگزار می شود.
این جلسه قرار است در حالی برگزار شود که برخی منابع لبنانی از توافق نهایی جریان‎های سیاسی لبنان بر سر انتخاب "میشل عون" رئیس فراکسیون "تغییر و اصلاح" در پارلمان لبنان پس از دیدارها و گفتگوهای وی و "سعد الحریری" رئیس جریان المستبقل خبر می‎دهند.
پایگاه لبنان النشره نوشت: نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در موضع‎گیری اخیر خود نشان داد که وی همچنان به انتخاب "سلیمان فرنجیه" رئیس جریان "المرده" و نامزد جریان المستقبل در انتخابات تمایل دارد و به میشل عون رای نمی دهد حتی اگر سعد الحریری بر انتخاب وی موافقت کند.
پایگاه لبنانی افزود: با وجود اینکه چنین موضع‎گیری از سوی ریاست پارلمان جدید نیست، اما نبیه بری در عین حال تاکید کرد که در صورت موافقت سعد الحریری و جریان‎های سیاسی و نمایندگان بر انتخاب میشل عون، ریاست پارلمان هم مانع نخواهد بود.
"روزانا بومنصف" تحلیگر مسایل سیاسی لبنان به النشره گفته که "هر وقت صحبت از برگزاری جلسه برای انتخاب ریئس جمهور جدید به میان می آید برخی از نمایندگان نزدیک به "فواد سنیوره" رئیس فراکسیون "المستقبل" در پارلمان لبنان تاکید می کنند که هیچ تحول جدیدی در پرونده انتخاب ریاست جمهوری رخ نداده است و هیچ چیزی تغییر نکرده است.
"سکارلیت حداد" دیگر کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید که "در حالی که برخی‌ها اینگونه سخن می گویند، پیام‌هایی از سوی مشاوران حریری به گوش "میشل عون" درباره امکان توافق بر سر انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور جدید می رسد با این شرط که سعد حریری مجددا به سمت نخست وزیر نایل آید. نادر حریری مشاور سعد حریری در آخرین جلسه گفتگوی جریان المستقبل و حزب الله درباره احتمال رسیدن حریری به ریاست دولت سخن گفت.
سمیر جعجع رئیس حزب "نیروهای لبنانی" نیز اخیرا در این باره گفت: تنها راه برون رفت از بحران خلاء قدرت در این کشور انتخاب میشل عون و سعد حریری به عنوان رئیس جمهور و نخست وزیر است.
اما روزانا بو منصف می گوید: "وضعیت پرونده ریاست جمهوری لبنان همچنان به همان شکل قبلی است و همه این پیام‌ها و اظهارنظرها درباره برگزاری جلسه انتخاب رئیس جمهور در 28 سپتامبر یک نوع "پروپاگاندای رسانه‎ای" است که عده ای مشخص برای انتخاب هر چه سریعتر میشل عون تلاش می کنند. "
این در حالی است که "سکارلیت حداد" با اشاره به جلسه امروز حزب الله و جریان المستقبل گفت: اگر دو جریان وارد مذاکره جدی شوند و المستقبل وعده هایی را در ازای موافقت با میشل عون دریافت کند، این مساله ممکن است به رسیدن سعد حریری به سمت نخست وزیری منجر شود.
صحنه سیاسی لبنان از سال 2005 میلادی که رفیق الحریری نخست وزیر این کشور ترور شد، حالت دوقطبی به خود گرفته است به طوری که جریان موسوم به 14 مارس به رهبری سعدالحریری رویکرد دنباله‌روی از غرب و همسویی با حاکمان عربستان را در پیش گرفته، اما جریان 8 مارس به رهبری جنبش حزب الله، رویکرد حمایت از مقاومت و بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته است.
جریان هشتم مارس بر ضرورت انتخاب رئیس جمهور بدون دخالت‌های منطقه‌ای و بین المللی و بر اساس تصمیم‌گیری در داخل لبنان تاکید کرده است و نیز معتقد است که ساکن کاخ بعبدا باید فردی باشد که حتما همه گروه‌های لبنانی درباره آن به توافق رسیده باشند، چرا که در غیر این صورت، چنین فردی به عنوان رئیس جمهور قدرت کافی برای حل و فصل مسائل ریشه‌ای را نخواهد داشت و اوضاع لبنان بی ثبات باقی خواهد ماند.
جریان هشتم مارس به صورت رسمی میشل عون را نامزد خود برای تصدی ریاست جمهوری معرفی کرده است. این جریان به صراحت با نامزدی سمیر جعجع فرمانده شبه‌نظامیان فالانژیست سابق و رئیس فعلی حزب موسوم به القوات اللبنانیه مخالفت و تاکید کرده است که وی لیاقت و صلاحت تصدی ریاست جمهوری لبنان را به سبب ارتکاب جنایات در گذشته ندارد.
جریان چهارده مارس اما هنوز درباره فرد مشخصی برای تصدی ریاست جمهوری به توافق نرسیده و شاهد دودستگی و اختلاف در میان گروه‌های تشکیل دهنده این جریان غیرمنسجم هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.