روزی برای تو که مرا به یاد نداری!

قدس آنلاین/ ترجمه- مریم سادات کاظمی: همه ساله 21 سپتامبر به عنوان روز جهانی «آلزایمر» با هدف آگاهی نسبت به بیماری و ارتقای کیفیت زندگی بیماران در جوامع گوناگون معرفی می‌شود. وجه نامگذاری این روز به دلیل کشف این بیماری در سال 1906 میلادی توسط آلویز آلزایمر، روان پزشک آلمانی است.

* تحلیل توانایی‌های شناختی

«آلزایمر» یا «زوال عقل» بیماری استحاله‌ای نورون‌های مغزی است؛ زیرا از بین رفتن تدریجی نورون‌ها را در پی دارد. این نورون‌ها مسؤول برنامه‌ریزی عملکردهای بسیاری هستند که تحلیل آن‌ها می‌تواند اختلال‌هایی در توانایی‌های شناختی مانند حافظه، تکلم، استدلال و... ایجاد کند.

معمولاً بیماری آلزایمر با کاهش حافظه شناخته می‌شود؛ زیرا نورون‌های موجود در هیپوکامپ مغز که مرکز حافظ دور و یادگیری است، پیش از همه آسیب می‌بیند. متاسفانه دیگر قسمت‌های مغز نیز تحت تأثیر بیماری قرار می‌گیرند و منجر به تحلیل تدریجی توانایی‌های هدایت زمان و مکان، شناخت اشیا و افراد، کارکردهای زبانی، استدلال و... می‌شود.

آلزایمر بیشتر در سالمندان دیده می‌شود، اما پیامد طبیعی سالمندی به شمار نمی‌آید. بیماری اغلب مدت طولانی وجود دارد و سپس با بروز علایم نشانه‌های بارزتر تشخیص داده می‌شود.

* نشانه‌های هشداردهنده بیماری

- از دست دادن حافظه و فراموشی اتفاقات اخیر زندگی شخصی، اما حافظه بسیار خوب نسبت به خاطرات گذشته

- مشکل در انجام امور معمول روزمره مانند طبخ غذا، خرید کردن و...

- اختلال‌های زبانی و ناتوانی در انتخاب کلمات مناسب

- سردرگمی در زمان و مکان

- اختلال در استدلال مفاهیم انتزاعی، انجام کارهای ادراری، نوشتن چک، صحبت با تلفن و...

- گم کردن اشیا و گذاشتن وسایل در محل‌هایی غیر معمول

- تحلیل قدرت تشخیص

- تغییر رفتار و بروز حالات افسردگی، اضطراب، تحریک پذیری، تندخویی و...

- از دست دادن انگیزه نسبت به فعالیت‌های گوناگون حتی مسایل مورد علاقه

- تغییر شخصیت و بروز ویژگی‌هایی مانند حسادت، وسواس فکری و...

توصیه‌های پیشگیرانه

گرچه تا به حال هنوز نکته خاصی به عنوان عامل بازدارنده قطعی از ابتلا به این بیماری شناخته نشده، اما مطالعات بسیاری از تأثیر بعضی خوراکی‌ها در پیشگیری از آلزایمر حکایت دارد که بخصوص می‌توان به مصرف زیاد ماهی، میوه‌ها، انواع سبزی‌ها و روغن زیتون اشاره کرد.

انجام فعالیت‌های جسمانی مانند پیاده روی در همه سنین تأثیر مثبتی در پیشگیری از آلزایمر دارد. تمرینات ذهنی مانند حل جدول که محرک حافظه، منطق و واکنش هستند نیز مفید خواهد بود. ثابت شده افرادی که تحصیلات بالایی دارند، کمتر در معرض خطر این بیماری هستند.

به نظر می‌رسد، مراقبت از آسیب عروق با کنترل قند، فشار و کلسترول خون نیز نقش پیشگیرانه دارد. در زمینه درمان نیز هنوز روش قطعی کشف نشده و بعضی از داروها تنها برای کاهش روند پیشرفت اختلال‌ها تجویز می‌شوند و نمی‌توانند مانع از استحاله و مرگ نورون‌ها شوند. البته درمان‌های غیردارویی مانند انجام کارهای هنری مانند نقاشی، تمرینات مدیتیشن و جلسات روان درمانی نیز می‌تواند مفید باشد.

منبع:www.francealzheimer.org

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.