دبیر همایش ملی از غدیر تا اربعین گفت: باید آینده را پیش بینی کنیم و از ظرفیت‌هایی مانند اربعین استفاده بهینه کنیم و به روشنگری افراد در سراسر جهان بپردازیم.

آینده پژوهی در حوزه اربعین باید در دستور کار قرار گیرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم ، حجت الاسلام محمد هادی مفتح ظهر امروز در همایش ملی «از غدیر تا اربعین» در رابطه با مطالعات آینده شناسی اظهار داشت: آینده پژوهی مباحث گسترده‌ای دارد و ارائه تصویری از آینده پژوهی در مکتب اهل بیت(ع) اهمیت زیادی دارد، همچنین بحث تبیین آینده جهان و اینکه قرار است چه مسیری را طی کند نیز از موضوعات مهم است که اندیشمندان جهان به عنوان دغدغه به آن می‌پردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تصریح کرد: طبق پیش بینی‌های آینده پژوهانه کشورهای غربی، انقلاب اسلامی ایران برای آینده کشورهای استکباری مشکل ایجاد می‌کند و به همین خاطر تصمیم به پاکسازی اخلاقی کشورهای غربی و بمباران مطالب غیر اخلاقی در کشورهای ایران، ترکیه و مصر گرفتند تا انقلاب اسلامی را از اهدافش منحرف کنند، همچنین آنها رقیبانی مانند القاعده و طالبان برای انقلاب ایجاد کردند تا نظر مردم را نسبت به اسلام تغییر دهند.

وی با بیان اینکه آینده پژوهی امری ضروری و مهم است، افزود: باید آینده را پیش بینی کنیم و از ظرفیت‌هایی مانند اربعین استفاده بهینه کنیم و به روشنگری افراد در سراسر جهان بپردازیم.

در ادامه محمد رضا اسلاملو با اشاره به اینکه باید به اربعین نگاه عینی‌تر کنیم، گفت: اربعین ذخیره الهی به حساب می‌آید و قواعد خاص خود را دارد، انقلاب اسلامی مقدمه‌ای برای این صحنه جهانی بود اما برای ادامه این راه نیاز به حرکت‌های جدید و قوی تر داریم.

کارگردان و فیلمساز سینما با بیان اینکه برای ورود موثر به میدان اربعین نیاز به توجه نسبت به شناسنامه و تاریخ این رویداد داریم، افزود: در این راه باید سبکبال باشیم و در پی مادیات نباشیم، در این میدان هیچ بودن و خدمت به دیگران فخر است و این جامعه آرمانی انسان ساز است.

وی خاطرنشان کرد: این میدان تولیت ندارد و خلیفه آن خداست اگر بنا به صاحب داشتن بود نقصی در آن ایجاد می‌شد، بنابراین هیچ کس بنیان گذار حرکت مردمی اربعین نیست و یکی از زیباترین بخش‌های اربعین این موضوع است.

حجت الاسلام و المسلمین سعید اصفهانیان با بیان اینکه آینده پژوهی مبتنی بر واقعیات است، گفت: بخشی از جامعه دینی براساس نگاه غربی حرکت می‌کند و رویکرد آینده پژوهی اسلامی، رویکرد تطبیقی است، البته نیاز به بازنگری در ابعاد و لایه‌های آن دیده می‌شود.

دبیر همایش ملی از غدیر تا اربعین با اشاره به اینکه در آینده پژوهی وحیانی نیاز به بازنگری بن مایه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: در جبهه حق و باطل حرکتی مانند اربعین وجود ندارد و برحسب منطق آیه شناسانه احتمالاً هدف جریان اربعین سستی بیشتر صهیونیست است.

وی در ادامه افزود: در نگرش کلان آینده پژوهی تنها دو عنصر نقشه راه آینده را مشخص می‌کند و آن وحی و آیات الهی است، همچنین بر اساس منطق آیه شناسانه اربعین آیه الهی است که سبب تجمیع و تحول قلوب می‌شود.

اصفهانیان در رابطه با حرکت اربعین عنوان کرد: انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی و اربعین حلقه‌های منفک نیستند بلکه همگی در یک راستا هستند، و امیدواریم با هماهنگی مناسب رویکرد آینده پژوهانه گسترش یابد تا از دنیا عقب نمانیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.