رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فریب‌خوردگی برخی کشورها می‌تواند کار دستشان بدهد، گفت: امروز برخی کشورهای منطقه دچار اشتباهات محاسباتی شدند و باید مراقب باشند وجه‌المصالحه کاری نشوند.

 فریب‌خوردگی برخی کشورهای منطقه کار دستشان می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی عصر امروز (شنبه سوم مهر) در جمع کارمندان بسیجی مجلس شورای اسلامی به مناسبت هفته دفاع مقدس، گفت: خدا را شاکریم که مجلس مزین به حضور عزیزانی است که سالیان درازی در دفاع مقدس حضور داشته‌اند که این برای قوه مقننه افتخار است.

وی با بیان اینکه حدود 100 نفر از نمایندگان مجلس در دوره دهم سابقه حضور در جبهه‌ها را داشته‌اند که سرمایه نظام هستند، ادامه داد: این موضوع نشانگر این است که مجاهدان فی سبیل‌الله همچنان در میان مردم عزیز هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برنامه‌ای برای تقدیر از خانواده شهدای مدافع حرم و همچنین برخی از نمایندگانی که در دفاع مقدس حضور داشتند، در جلسه علنی صبح فردای مجلس داریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دفاع مقدس حادثه‌ای بزرگ و بسیار نادر بود، گفت: ملتی که تازه انقلاب کرده بودند و مشکلاتی از لحاظ اقتصادی و سیاسی داشتند و در حال بزرگ‌ کردن جوانه‌های انقلاب بودند، با تهاجم کشورهای غربی با همکاری برخی کشورهای منطقه مواجه شدند. اما ملت ایران توانست همه هجمه‌ها را پس بزند و از آن دفاع مقدس برای خود سرمایه بسازد.

رئیس مجلس با بیان اینکه جنگ تحمیلی پدیده‌ای را در عرف دفاع جهانی بوجود آورد که متفاوت از گفتمانهای قبلی بود گفت: مفهوم جدید جنگ تحمیلی دفاع همه جانبه بود.

لاریجانی با بیان اینکه سیر مسائل جنگ ادوار مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: در دوره‌ای بنی‌صدر رئیس جمهور بود که اجازه حضور نیروهای مردمی را در جبهه‌ها نمی‌داد حتی به نیروهای در خط مقدم کلاشینکف هم داده نمی‌شد و دست خالی جنگ اداره می‌شد.ظرف یک سال و اندی که بنی‌صدر فرمانده کل قوا بود، نتوانستیم کاری انجام بدهیم. تنها 2 تک داشتیم که با شکست مواجه شد.

وی با تاکید بر اینکه پس از عزل بنی‌صدر توسط مجلس شرایط برای حضور نیروهای حزب‌اللهی و مردمی در صحنه دفاع مقدس مهیا شد، اظهار کرد: این اولین گام برای مردمی شدن جنگ بود که پس از آن حصر آبادان شکست و خرمشهر آزاد شد. لذا در دفاع همه جانبه، یک سنگر واحد در ایران تشکیل شد که سرمایه‌ای برای ملت ایران شد.

رئیس مجلس ادامه داد: در دفاع مقدس نه تنها دشمن را پس زدیم بلکه مهمترین نکته جنگ تحمیلی برای کشور و ملت ما این بود که غربیها فهمیدند اگر تعرضی به ایران داشته باشند با یک جبهه واحد ملی روبرو می‌شوند که سرمایه بزرگی برای ایران است.

لاریجانی در ادامه یادآور شد: پس از حوادث 11 سپتامبر غربیها فلششان را به سمت ایران بردند اما چون تجربه 8 سال دفاع مقدس را از ایرانیان دیده بودند، دریافتند که تعرض به ایران تجربه‌ای است که پیش از این شکست خورده است.

لاریجانی با اشاره به فریبکاری آمریکا، گفت: بارها این موضوع را از زبان رهبر معظم انقلاب شنیده‌ایم.

وی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی صدام از اقمار شوروی بود و تمام ادوات خود را از آنها دریافت می‌کرد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی آمریکاییها که هیچ رابطه‌ای با صدام نداشتند، شروع به برقراری ارتباط با وی کردند که در رسانه‌ها نیز در این باره صحبتی نمی‌شد اما روز گذشته اسناد محرمانه‌ای منتشر شد که حکایت از این موضوع دارد.

رئیس مجلس در همین رابطه ادامه داد: اوایل انقلاب قبل از جنگ تحمیلی برژینسکی در زمان ریاست جمهوری کارتر با صدام جلساتی داشته و به وی پیشنهاد کرده که با حمله به ایران جزایر سه‌گانه را اشغال کند اما صدام در آن زمان اعلام ناتوانی می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: آمریکاییها که همیشه حرف از مخالفت با جنگ می‌زنند و داعیه‌دار حقوق بشر هستند، در زمان پس از انقلاب اسلامی، از کشوری که دار و دسته شوروی است، می‌خواهند که به ایران حمله کند و صدام را فریب دهد که جزایر سه‌گانه را اشغال کند.

وی با بیان اینکه موضوع فریبکاری آمریکا را باید جدی بگیریم، گفت: یکی از اشتباهات صدام این بود که فریب آمریکا را خورد اما پس از مدتی همان آمریکاییها او را مثل تفاله دور انداختند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به فریب‌خوردگی برخی کشورهای منطقه در جنگ ایران و عراق، تصریح کرد: بیشتر کشورهای منطقه در زمان جنگ تحمیلی به ایران به صدام کمک کردند و تنها چند کشور این کار را انجام ندادند.

لاریجانی اظهار کرد: در چند وقت گذشته در جلسه خصوصی که با یکی از مسئولان امنیتی عربستان داشتم، از وی پرسیدم شما چرا به طالبان کمک می‌کنید. که او قبول کرد اشتباه کرده‌اند که به صدام 40 میلیارد دلار کمک کرده‌اند و باز هم قبول کرد که آنها اشتباه‌ کرده‌اند که از گروههای تروریستی حمایت کرده‌اند که به نظر بنده هنوز هم از این موضوعات پند نگرفته‌اند و به تروریستها کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: در اسناد منتشر شده محرمانه مشخص است که آمریکاییها به برخی کشورهای عربی خط دادند که تسلیحات نظامی را به کشور خود منتقل کنند تا از آنجا به ایران حمله کنند که حرف از بسته شدن تنگه هرمز و ایجاد مشکلات برای صدور نفت باعث شد، برخی کشورهای عربی به ایران حمله نشود.

رئیس مجلس در همین زمینه ادامه داد: کشورهای عربی که در کنار صدام قرار گرفتند پس از مدتی گرفتار دست صدام شده و تحقیر شدند، به طور مثال کویت در چند روز توسط صدام اشغال شد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه این فریب‌خوردگی یکی از داستانهایی است که کشورهای منطقه باید از آن درس بگیرند، گفت: ممکن است این فریب‌خوردگی در طول زمان بار دیگر اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون تعرضی به هیچ کشوری نداشته است، تصریح کرد: فریب‌خوردگی برخی کشورها می‌تواند کار دستشان بدهد. به طور مثال امروز هم برخی کشورهای منطقه دچار اشتباهات محاسباتی شدند که باید مراقب باشند وجه‌المصالحه کاری نشوند که دچار ضرر شوند.

نماینده قم در مجلس با بیان اینکه امروز ایران به یک حرکت مجاهدانه نیاز دارد، گفت: امروز اولویت مسائل اقتصادی، احیای همبستگی ملی و روحیه مجاهدانه است.

لاریجانی با تاکید بر اینکه هفته دفاع مقدس یک نماد از قیام ملی در کشور است، ادامه داد: تفکرات دفاع مقدس را باید به صحنه امروز ایران تسری بدهیم.

وی با بیان اینکه در قوای سه‌گانه باید روحیه دفاع مقدس همواره زنده بماند، گفت: باید از عزیزانی که در دفاع مقدس حضور داشتند به خوبی استفاده شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.