قدس آنلاین/ طیبه مروت: پس از انجام توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام در کمتر از 9 ماه گذشته، آمریکا برخلاف آنچه در متن توافق و شروط 9گانه رهبر معظم انقلاب برای پذیرش برجام آمده بود، نه تنها تحریم‌ها را علیه ایران لغو نکرد، بلکه هرروز با تصویب لوایح جدید علیه ایران، دایره تحریم را تنگ‌تر و روابط اقتصادی ایران با دنیا را باچالش‌های جدید مواجه می‌کند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه مقامات ایرانی

جدیدترین نمونه کارشکنی آمریکا در اجرای برجام در روزهای پایانی هفته گذشته و در آغاز نهمین‌ماه توافق بین ایران و 1+5 صورت گرفت.  کنگره آمریکا در تازه‌ترین اقدام خود علیه فعالیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در مجلس نمایندگان آمریکا طرح بررسی دارایی‌های خارجی مقام‌های ایرانی موسوم به «شفافیت مالی» را تصویب کرد.  اما این تمام اقدام ضدایرانی آمریکا در هفته گذشته نبود و مجلس نمایندگان با تصویب لایحه ضدایرانی دیگری، این‌بار به بهانه نقض حقوق بشر علیه ایران موضع‌گیری کرد.

  تجربه تاریخی تحریم
ماجرای دشمنی غرب و به‌خصوص آمریکا با مردم ایران، تنها به سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازنمی‌گردد. دشمنی و خصومت غرب با ایران بیشتر در تحریم‌های اقتصادی و حتی علمی و پزشکی هویدا شد. اولین تحریم‌ها علیه ملت ایران به ماجرای ملی‌شدن صنعت نفت باز می‌گردد. در آن دوران غربی‌ها و در صدر آن‌ها انگلیس درصدد برآمدند با استفاده از ابزار تحریم و فشار اقتصادی بر ایران که تنها درآمدش منابع حاصل از فروش نفت بود، جریان ملی‌شدن صنعت نفت در ایران را «مهار» کنند. اما دولت مصدق عقب ننشست و توانست ایران را از مهلکه‌ای که غرب درست کرده بود، موفق بیرون آورد، هرچند که به بهای سقوط دولتش تمام شد.
تجربه دوم تحریم علیه ایران به انقلاب 57 برمی‌گردد.  به‌طور کلی تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را می‌توان به 6 دوره اصلی تقسیم بندی نمود:
دوره گروگانگیری(1979-1981)، دوره جنگ ایران- عراق (1981-1988)، دوره بازسازی (1992 – 1989)، دوره کلینتون، مهار دوجانبه (2001 – 1993)، پس از واقعه 11 سپتامبر 2001 و قطعنامه‌های شورای امنیت.
در این شش دوره از تحریم‌های اقتصادی آمریکا، لغو قرار داد فروش تسلیحات نظامی به ایران که در دوره پهلوی به امضا رسیده بود، مصادره 12 میلیارد دلار اموال ایران، ممنوعیت کلیه مبادلات تجاری ایالات متحده با جمهوری اسلامی، ممنوعیت مبادلات فناوری علمی، نظامی‌ و راهبردی در زمان جنگ تحمیلی، مخالفت با اعطای وام توسط بانک جهانی و... علیه ملت ایران وضع گردید. بخشی از این تحریم‌ها که به پس از اتمام جنگ بازمی‌گردد، مبتنی‌بر ترس آمریکا از برتری اقتصادی ایران در خاورمیانه بود، بنابراین برای جلوگیری از حرکت روبه‌رشد اقتصادی ایران، سطح گسترده‌تری از تحریم‌ها را علیه ایران وضع کردند.  
موضوع فعالیتهای هسته‌ای ایران، بهانه دیگری بود که از سال 85 موجب شد آمریکا به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اقدام کند و چون تحریم‌های پیش از آن، کشورهای اتحادیه اروپا و ژاپن را نیز با خود همراه نماید.
مذاکرات ایران با غرب برای توافق برسر فعالیت‌های هسته‌ای که قدمتی 12ساله داشت، در دولت اصلاحات آغاز شد و در دولت روحانی خاتمه یافت. محور عمده‌ مذاکرات رفع تحریم‌های ظالمانه غرب علیه جمهوری اسلامی بود که فراتر از فعالیت‌های بانکی و اقتصادی رفته، و مسایلی چون خرید دارو و تجهیزات پزشکی را نیز دربر می‌گرفت.
اما اینک پس از گذشت ماه‌ها از اجرایی شدن برجام، هنوز هم خبرهایی از کنگره و کاخ سفید به گوش می‌رسد که حاکی از اعمال تحریم‌های جدید، این‌بار به بهانه آزمایش‌های موشکی یا نقض حقوق بشر است.

 آمریکا مجبور به مذاکره با ایران شد
مهندس ابوالفضـــل حسن‌بیگی؛ نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس  با بیان این مطلب که شرایط جمهوری اسـلامی از لحـاظ داخلـی، منطقه‌ای و بین‌المللی شرایط خوبی است، بــه خبرنگار قـدس می‌گوید: این ویژگی جمهوری اسلامی باعث شده تا کشورهای وابسته به آمریکا همواره نسبت به سنگ اندازی‌های ایالات متحده در رابطه با معاملات اقتصادی معترض باشند؛ زیرا منافع ملی آن کشورها به خطر می‌افتد.
نماینده مردم دامغان در مجلس با اشاره به ارتقای روز افزون موقعیت جمهوری اسلامی در سطح بین‌المللی در سال‌های اخیر می‌افزاید: ایران در 6 سطح اقتدار خودش را در سطح جهانی تثبیت کرده است. اول اینکه رهبری جمهوری اسلامی ایران، بی‌نظیر و بی‌بدیل است، دوم اینکه ملت ایران ولایت‌مدار است، سوم اینکه نیروی انسانی نخبه ایرانی در سطح جهانی می‌درخشد، چهارم اینکه بنیه دفاعی ایران بدون وابستگی به هیچ کشوری است که در جایگاه چهارم دنیا قرار داریم. پنجم اینکه همه دنیا اذعان دارد که ایران در سطح منطقه بی‌رقیب است و در سطح فرامنطقه‌ای نیز یکی از بازیگران اصلی بین‌المللی است و ششم اینکه احساس خطر اسرائیل از قدرت جمهوری اسلامی است و فشار مضاعفی بر آمریکا وارد کردند که برجام به نتیجه برسد. سال گذشته نتانیاهو در سازمان ملل با وحشت گفت که آمریکا باید وارد صحنه شود که ایران صاحب بمب اتم نشود! لذا آمریکا مجبور شد سر میز مذاکره بنشیند؛ زیرا می‌دانست که برد با جمهوری اسلامی است.  عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس با اشاره به کارشکنی آمریکایی‌ها در توافق هسته‌ای به برخورد قاطع رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و اظهار می‌دارد: این رفتار سیاسی جمهوری اسلامی باعث شد آمریکا راهی جز پذیرفتن شرایط ایران نداشته باشد.
وی در ادامه تصریح می‌کند: لابی‌های صهیونیست در آمریکا که برجام را با سیاست‌های خود مغایر دیدند، از دولت و کنگره آمریکا خواستند تا نسبت به تعهدات خود به ایران واکنش دیگری در راستای منافع اسرائیل از خود نشان دهند. لذا در چندماه اخیر شاهد بدعهدی و کارشکنی دولت و کنگره بوده‌ایم.
حسن‌بیگی با بیان این مطلب که خوی وحشی‌گری آمریکا مانع عمل به‌عهد می‌شود، تأکید می‌کند: اعتماد به آمریکا معنی ندارد؛ زیرا آن‌ها امروز دبّه جدیدی درآورده‌اند و به بهانه‌های واهی ناقض برجام هستند.

 اصل همیشه بر بی‌اعتمادی به آمریکاست
حسن‌بیگی با اشاره به منافع برجام برای ایران و کشورهای اروپایی اظهار می‌دارد: با وجود این اتفاقات که ایران به حق هسته‌ای خود دست یافت و کشورهای اروپایی نیز ارتباط خود را با ایران ازسر گرفتند، آمریکا از کارشکنی دست برنمی‌دارد. نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تأکید می‌کند: همت دانشمندان و سازمان انرژی اتمی بر این است که در صورت ادامه عهدشکنی آمریکا، ظرف 5 ماه به قبل از برجام بازگردیم. نماینده مردم دامغان با اشاره به اظهارات جرج بایدن در وتوی مصوبه اخیر کنگره علیه ایران، می‌افزاید: قاعده اصلی این است که آمریکا قابل اعتماد نیست. بنابراین آنچه جمهوری اسلامی باید انجام دهد، تقویت بعد علمی و تثبیت بیش از پیش موقعیت سیاسی ایران است.  حسن‌بیگی با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به نیویورک، محکومیت آمریکا توسط سایر کشورها به‌خاطر عهدشکنی در برجام را دلیل بر موقعیت خوب ایران در سطح جهانی دانسته و تصریح می‌کند: وزرای 1+5 در گذشته درکنار آمریکا بودند و ایران تنها بود. اما امروز شاهدیم که 4 کشور از این جمع درکنار ایران هستند و نسبت به رفتار سیاسی آمریکا معترض‌اند. بنابراین ادامه بدعهدی آمریکایی‌ها باعث می‌شود که در سطح بین‌المللی محکوم شود. لذا ایران نیازی به آمریکا و تأیید آن‌ها ندارد.  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به خبر دکتر حسن روحانی مبنی بر قول دولت آمریکا برای عمل به وعده‌ها اشاره کرده و می‌گوید: رئیس‌جمهور در دو مرحله دو نکته را بیان کردند؛ نخست اعلام کردند که آمریکایی‌ها قول دادند که دیگر کارشکنی نکنند، و سپس خود ایشان گفت که ما هیچ اعتمادی به آمریکایی‌ها نداریم و در دیدار با سران کشورها نیز به این موضوع اذعان کردند.
وی در ادامه می‌افزاید: ایران با همین رویکرد، دو پاتک به آمریکا زده است؛ اول اینکه دلار را از گردونه معاملات اقتصادی حذف، و به‌جای آن یورو و سایر پول‌های معتبر را جایگزین خواهد کرد. دوم اینکه ایران کار خود را انجام خواهد داد. البته رئیس‌جمهور باید به دنیا اطلاع می‌داد که آمریکا قول داده است که به عهد خود عمل کند تا پس از عهدشکنی مجدد، همگان بدانند که آمریکا بدعهد است.
حسن‌بیگی در پاسخ به این سؤال که دولتمردان ایرانی چه اقدامی برای دور زدن سیاست‌های کارشکنانه آمریکا باید انجام دهند؟ می‌گوید: دولتمردان ایرانی باید آمریکا را از گردونه معادلات سیاسی و اقتصادی خارج کنند و اینکه همواره توپ را در زمین دشمن بیندازند و افکار عمومی جهان را با جمهوری اسلامی همراه کنند.
وی در خاتمه تصریح می‌کند: آمریکایی‌ها به‌زودی به این نتیجه خواهند رسید که در میدان بازی با ایران بازنده خواهند بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.