سارکوزی با عقب‌نشینی از اظهارات جنجالی پیشین خود گفت اجداد ما و مسلمانانی که برای دفاع از فرانسه جان خود را از دست دادند باارزش هستند.

سارکوزی در تلاش برای دلجویی از مسلمانان فرانسه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  فرانس 24 ، نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور سابق فرانسه روز شنبه بار دیگر به مساله هویت ملی پرداخت مساله ای که روز سه‌شنبه باعث اختلافات شدید شد.

سارکوزی گفته بود: زمانی که به مهاجران حق شهروندی داده شود، باید همانند فرانسوی‌ها زندگی کنند. هنگامی که شما فرانسوی شوید، نیاکان شما نیز فرانسوی هستند. شما باید بگویید " من عاشق فرانسه هستم، من تاریخ فرانسه را آموخته‌ام، من خودم را فرانسوی می‌دانم".

این اظهارات یک طوفان به راه انداخت و باعث شد مورخان در یادداشتی بنویسند: فرانسه قرن‌ها سرزمین مهاجرت بوده و راهی را که نیاکان ما در تاریخ باز کرده بودند، امروز به سخره گرفته می‌شود.

سارکوزی روز شنبه برای رفع سوءتفاهمات گفت: حرف من یک معیار وطن‌پرستی برای مهاجران مسلمان در فرانسه بوده است. اجداد ما فرانسوی بودند، آنها پادشاهان فرانسه، روشن فکر، افرادی از قبیل ناپلئون و جمهوری‌خواه بودند.

وی افزود: اجداد ما همچنین نیروهای مستعمراتی بودند که در منطقه "شومن ددم" در جنگ جهانی اول کشته شدند، تفنگداران مسلمانی که در مونته کاسینو، نبردی که در سال 1944 میلادی علیه نیروهای آلمانی در ایتالیا در گرفت، کشته شدند.

سارکوزی به طور ویژه به امدادگران مسلمانی که در جنگ استقلال خونین 1954 تا 1962 میلادی الجزایر در کنار نیروهای فرانسوی جنگیدند، ادای احترام کرد و گفت: در تاریخ ملی ما مسلمانان فرانسوی که به خاطر آزادی و پرچم این کشور کشته شدند، جایگاه خاصی دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.