روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا که به طرح‌ریزی کودتای ۱۵ ژوئیه متهم است با رد اتهامات ترکیه، رجب طیب اردوغان را مقصر دانست.

گولن: اردوغان را در کودتا دخیل دانست

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، فتح‌الله گولن در مصاحبه با روزنامه‌ اسپانیایی ال ‌پائیس، خبرگزاری آلمان و هفته‌نامه آلمانی دی زایت به اتهام‌زنی‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه پاسخ داد و او را در کودتای ناکام اخیر دخیل دانست.

این روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا در واکنش به سرکوب حامیان حزب خدمت در ترکیه گفت: آنچه بر سر حامیان حزبم در ترکیه آمده، مایه تعجب ما نیست. اگر نگاهی به تاریخ بیندازید می‌بینید که همواره کسانی که دنبال نیکی بوده‌اند، مورد اذیت و آزار قرار گرفته‌اند. اگر آنها مرا به انجام کاری متهم می‌کنند، قطعا کار آنها (اردوغان و متحدانش در ترکیه) بوده که آن را طراحی کرده‌اند.

گولن که از دیرباز متحد اردوغان محسوب می‌شد، گفت که از همان ابتدا هم به او اعتماد نداشته است. او در تایید سخنانش به خاطره‌ای مربوط به سال ۱۹۹۸ یا ۱۹۹۹ اشاره کرده و گفت: ایده‌ای را با او در میان گذاشتم. بعدا متوجه شدم که زمانی که من به سمت آسانسور رفتم، او به یکی از همراهانش گفت که این جنبش باید در اولین فرصت کارش تمام شود. آنها از همان ابتدا هم تحمل حزب مرا نداشتند.

او در پاسخ به این سوال که آیا اطمینان دارید حامیانتان در کودتای ماه ژوئیه دخیل نبودند، گفت: اگر کسانی که در کودتا شرکت داشتند، مرا از قبل می‌شناختند و به سمت مشارکت در این کودتا گمراه شدند، هم به اصول من و هم دولت ترکیه خیانت کرده‌اند.

گولن در سخنانش بار دیگر گفت که فردی دموکرات و حامی اروپاست. او مجددا بر تعهدش به درک میان مذاهب تاکید کرد و علیه کودتا سخن گفت.

او درباره حمایت‌های پیشین حزب خود از اردوغان هم گفت: همواره از رهبرانی که وعده ارتقای دموکراسی، حقوق بشر و آزادی در ترکیه را می‌دادند، حمایت می‌کردم. هنوز هم معتقدم که پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، دموکراسی ترکیه را قوی‌تر می‌کند و از کودتاهای نظامی آتی و یا دولت "خودمحوری" که اردوغان به دنبال آن است، ممانعت می‌کند.

گولن در پاسخ به این سوال که آیا اردوغان باید استعفا دهد، در سخنانی بسیار محتاطانه گفت: به روشی که اکنون اردوغان به ترکیه و این منطقه ضربه می‌زند، فکر می‌کنم. این حق مردم ترکیه است که از طریق رای خود در قدرت نگه دارند.

گولن تصریح کرد: شک و تردیدم درباره دست داشتن اردوغان در توطئه کودتا امروز به یقین تبدیل شده است و همه اسناد به درستی این مساله اشاره دارد. اردوغان از تلاش برای کودتا جهت تقویت پایه‌های سلطنتش سوء‌استفاده کرد.

وی افزود: اگر تنها ۱۰ درصد از ادعاهای اردوعان درباره تلاش من برای کودتا صحت داشته باشد فورا بلیط بازگشت به ترکیه را می‌گیرم و برمی‌گردم اما می‌دانم تا وقتی اردوغان باشد تضمینی برای محاکمه عادلانه نیست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.