اقدامات اخیر مصر، عربستان را در شوک عمیقی فروبرد و باعث ناکام ماندن تلاش های ریاض برای تبدیل قاهره به یک همپیمان استراتژیک شد و عربستان پس از سه ماه تلاش پیگیر و تقدیم کمک های مالی فراوان نتوانست مصر را با خود در صحنه منطقه و جهان همراه و همگام نماید.

تلاش سه ماهه عربستان برای همپیمان شدن با مصر شکست خورد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، عبدالباری عطوان سردبیر رأی الیوم در سرمقاله امروز این روزنامه پایان یافتن ماه عسل سه ماهه میان مصر و عربستان را نشات گرفته از چهار عامل دانست که عبارتند از: 
اول : مصر در کنفرانس گروزنی پایتخت چچن که یک ماه پیش با عنوان ' اهل تسنن چه کسانی هستند؟' برگزار شد، حضور فعالی به هم رساند. شرکت کنندگان در این کنفرانس وهابیت را خارج از گردونه اهل تسنن برشمردند. در این کنفرانس چهار تن از روحانیون بلندپایه مصر یعنی احمد طیب شیخ الازهر و شیخ شوقی علام مفتی مصر و اسامه الازهری مشاور رئیس امور دینی و علی جمعه مفتی سابق مصر مشارکت داشتند. 
رسانه های گروهی عربستان این کنفرانس را به دلیل دعوت نکردن از مفتی های وهابی سعودی و به رسمیت نشناختن وهابیت به عنوان یکی از مذاهب اهل تسنن آماج تاخت و تاز بی رحمانه خود قرار دادند و آن را فاقد اعتبار دانستند. 
دوم : عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل از بشار اسد رئیس جمهور سوریه اعلام حمایت و تاکید کرد که گروه های تروریستی در آینده سوریه هیچ جایگاهی ندارند و سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز بعدها در گفت وگو با مطبوعات این کشور بر این موضع قاهره تاکید کرد و توضیح داد که میان ریاض و قاهره در خصوص سوریه و لزوم تغییر نظام حاکم و یا سران این کشور اختلاف نظر وجود دارد و تاکید کرد که مصر مخالف تغییر حکومت سوریه است و دنباله رو خط مشی عربستان در این راستا نیست.
سوم : رئیس جمهور مصر و محمد بن نایف ولیعهد عربستان در هنگام حضور داشتن در سازمان ملل به هیچ وجه با یکدیگر دیدار نکردند. این موضوع در مورد وزیران خارجه دو کشور نیز صدق می کند و فقط هر دو به طور همزمان در نشست گروه حمایت از سوریه مشارکت کردند.
چهارم : شکری وزیر خارجه مصر دیروز در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل با همتای ایرانی خود محمد جواد ظریف دیدار کرد و دو طرف مسائل گوناگونی از جمله پرونده سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند. این دیدار عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان را به شدت شوک زده کرد. البته بر اساس پیش بینی های به عمل آمده احتمال دیدار وزیر خارجه مصر با ولید المعلم وزیر خارجه سوریه که هم اکنون در نیویورک به سر می برد، نیز وجود دارد. اگر چنین اتفاقی روی دهد در آن صورت احتمال اینکه الجبیر دچار سکته مغزی شود، وجود دارد.
عطوان تحلیل گر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب با اشاره به سفر رسمی سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان در ماه آوریل گذشته به قاهره و سطح کمک های مالی فراوان عربستان به مصر تاکید کرد: هر کس آن سفر را دنبال کرده باشد تصور می کرد که روابط دو کشور سالیان متمادی در همه سطوح سیاسی و اقتصادی و نظامی قوی و مستحکم باقی خواهد ماند . اما هم اکنون همه چیز تغییر کرده به عنوان مثال مقامات و رسانه های گروهی عربستان در گذشته همواره از عبدالفتاح السیسی تقدیر و ستایش می کردند اما هم اکنون به طور مستقیم و یا غیرمستقیم او را آماج انتقاد بی امان خود قرار داده اند و گاهی این انتقادها تا مرز دشنام نیز پیش رفته است.
به گفته این روزنامه نگار و نویسنده مشهور دنیای عرب، مقامات مصر در خصوص سوریه از عربستان بسیار فاصله گرفته اند زیرا می دانند که جایگزین نظام بشار اسد،جنبش اخوان المسلمین و یا ناامنی خونبار همانند عراق و لیبی و یمن است که در آن صورت امنیت و ثبات مصر نیز در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.
از سوی دیگر ائتلاف السیسی با همتای روسی اش ولادیمیر پوتین بر ائتلافش با عربستان و رهبرانش مقدم است و به همین دلیل او نمی تواند سیاستی در تضاد با سیاست روسیه در خاورمیانه اتخاذ کند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.