در حالی که تنش در روابط میان دو قدرت منطقه ای در حال افزایش است ظرفیت دو کشور برای جلوگیری از درگیری مستقیم هر روز بیش از گذشته تضعیف می شود.

شرایط برای وقوع یک جنگ بزرگ میان ایران و عربستان فراهم شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از «تابناک»، پایگاه خبری «میدل ایست آی» با انتشار مقاله ای تحلیلی درباره روابط میان ایران و عربستان سعودی، به پیامدهای این موضوع اشاره کرده است.

این پایگاه آمریکایی می نویسد:«رقابت میان ایران و عربستان سعودی به گونه ای رو به افزایش از شکل یک درگیری منطقه ای به شکل یک رویارویی نظامی بالقوه مستقیم در می اید. در حالی که هیچ یک از طرفین خواستار درگیری همه جانبه نیستند با این حال، به نظر می رسد که قابلیت دو کشور برای مدیریت تنش در مسیری که منجر به درگیری نظامی مستقیم و یا یک جنگ تمام عیار نشود بیش از پیش در حال تضعیف هستند. نگران کننده ترین نشانه آن است که دو طرف گویا تمایل ظاهری به عبور از خطوط قرمز یکدیگر پیدا کرده اند».

عربستان سعودی از گروه های معاند نظام ایران حمایت می کند در مقابل ایران دست کم در رسانه های دولتی حمایت خود را از انصارالله در یمن اعلام کرده است. اکنون ترکیبی از درگیری  های نیابتی میان ایران و عربستان سعوی در سوریه و یمن و به میزان کمتر در بحرین و عراق در جریان است و سبب شده تا اتش تنش فرقه ای در منطقه تشدید شود.

این موضوع در لحظات بحرانی خارج از کنترل است. در اوایل ماه جاری مقام عالی رهبری ایران در سخنرانی خود آل سعود را به عنوان شیاطین کوچک و ضعیف و در خدمت شیطان بزرگ امریکا یاد کردند. پس از آن عبدالعزیز الشیخ مفتی سعودی اصطلاحات نژاپرستانه ای را برای توصیف ایرانیان به کار برد و ایرانیان را غیر مسلمان خواند.

موضع او مشابه با موضع تکفیری ها بود. این جنگ لفظی و کلامی می تواند بر روی روابط دوجانبه دو کشور به طور مستقیم تاثیرگذار باشد. پس از انتشار خبر جانباختن بیش از 464 نفر از زائران ایرانی در حج سال گذشته و پس از اعدام شیخ نمر روحانی شیعه در عربستان سعودی و بدنبال آن حمله به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری آن کشور در مشهد تنش میان دو قدرت منطقه ای به سطح بی سابقه ای رسیده است. پس از جانباختن نزدیک به 300 زائر ایرانی در جریان حج سال 1987 میلادی در اوج جنگ ایران و عراق شدت تنش این چنینی در روابط دو کشور ایران و عربستان سعودی بی سابقه بوده است. 

میدل ایست آی در ادامه اشاره می کند که تحلیلگران غربی در بیان علت اختلاف میان ایران و عربستان سعودی به نظر می رسد بیش از اندازه از عامل فرقه گرایی یاد می کنند و در این باره اغراق به خرج می دهند.

این رسانه آمریکایی می نویسد:"اهمیت فرقه گرایی وجود دارد. فرقه گرایی یا هر شکل دیگری از سیاست هویتی مهم است منتهی تا جایی که با منافع ملی کشورها هماهنگ باشد و بتواند به دستیابی به اهداف ژئوپولیتیک و درک عقلانی از آن کمک کند». 

میدل ایست آی در ادامه بر این باور است که اکنون خطر اصلی تشدید فرقه گرایی نیست بلکه درک عربستان سعودی از تغییر توازن قوا در منطقه است:"مهم ترین عامل در این میان خروج تدریجی امریکا از خاورمیانه و افزایش اعتماد به نفس نیروهای ایرانی در خلیج فارس است که نمونه اخیر آن بازداشت ملوانان نیروی دریایی امریکا توسط نظامیان ایرانی بود. از این رو رهبری تازه عربستان سعودی با اتخاذ استراتژی تازه سیاست تهاجمی ای را اغاز کرده است که شامل مقابله با نفوذ ایران با هدف بی ثبات کردن امنیت داخلی ایران با استفاده از  گروه های تروریستی می شود". 

میدل ایست آی به نقل از یک دیپلمات ارشد سابق توضیح می دهد که با توجه به رشد تهدید عربستان سعودی برای امنیت ملی ایران شرایط برای وقوع یک جنگ بزرگ مساعد می شود. با این حال، ترکیبی از عوامل استراتژیک و نظامی سبب شده اند تا درگیری مستقیم پایدار میان دو کشور روی ندهد. 

در مرحله اول امریکا نیروی نظامی قابل توجهی در خلیج فارس دارد. امریکا  می خواهد همواره باز بودن مسیر تنگه هرمز برای انتقال انرژی تضمین شده باشد. در مرحله دوم مرز زمینی ای بین ایران و عربستان سعودی وجود ندارد و هرگونه درگیری مستقیم میان دو کشور تنها از طریق جنگ هوایی و دریایی خواهد بود. در حالی که عربستان سعودی در عرصه هوایی دست بالا را دارد نیروی دریایی ایران در مقایسه با نیروی دریایی نسبتا کوچک و بی تجربه سعودی ها از موقعیت بهتری برخوردار است. علاوه بر این تهران می تواند بر روی ذخایر گسترده موشک های بالستیک خود برای جلوگیری از حملات هوایی عربستان سعودی علیه زیرساخت هایش متکی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    حکومت کثیف ال سعود مثل قالب یخ میمونه که کم کم رو به نابودی میره دلشون به چندتا هواپیمای پیشرفته امریکایی خوشه قافل از این که هواپیما در جنگ با ایران نیاز به فرودگاه داره که پرواز کنه ولی اگر جنگ با ایران اتفاق بیفته همان روز اول کل فرود گاهاش پودر میشه با پول نفت دهان سازمان ملل را می بنده که در جنگ با ایران پالایشگاه نفتی براش نمیمونه. با سربازان بی عرضه اش روبرو یک گردان از پیرمردهای ایران هم نمیتونن به ایستن
  • مصطفی ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    عربستان کوچکتر از این حرف هاست بقول مردم بازاری :عریستان کیلویی چند؟
  • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    شیر را با مارمولک قیاس کردن اشتباه محض است.
  • باقری ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    ما آماده ایم آماده
  • محسن ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    عربستان و سرکرده های گمراهش بداند ایرانیان تنها منتظر اجازه رهبرشان هستند تا آنها را با خاک یکسان کنند و به یاری خدا مکه را در دست اهلش قرار دهند.
  • سجاد ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    ممکنه جنگ بشه ولی به هیچ وجه جنگ بزرگی نیست وهابی ها ترسو و بزدل هستند
  • گل افشان ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    0 0
    پایگاه آمریکائی خودش عامل سی هست دارد زمینه سازی برای اهداف پلیدش می نماید.
  • حسین ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    در یک چشم بر هم زدن نابودش می کنیم
  • ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    سعودی وهابی قدرت منطقه ایه؟؟؟؟
  • امین ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    واقعا عربستان فکر میکنه بیشتر از 1 ساعت دووم میاره؟
  • جاوید ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ان شاالله که جنگ بشه .با این وضعیت جامعه ،با این غارتگریهایی که میشه ،با این مسئولین فاسدی که داریم و ایمان ملت هم که سست شده ،اگه جنگ بشه خیلی بهتره چون غیرت ملت دوباره بیدار میشه و میتونیم به دوران ایمان و پاکی برسیم .مسئولین فاسد رو هم میشه در حین جنگ نابود کرد .
  • محمود ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    بايد مسئولين سياسي و مذهبي مردم دو كشور را روشن كنند كه امريكا و اسرائيل از نقطه ضعف مسلمانان نهايت بهره برداري را مي كند هرچند دولت عربستان نامشروع است و با الگوي اسلامي فاصله زياد دارد اما بايد ملت عربستان را محترم شمرد و به آنها با زبان قابل فهم تفهيم نمود كه دشمنان مشترك مسلمانان با تفرقه قصد نابودي و بي اعتباري اسلام را در سر دارند ببينيد هم ما ايرانيها احساسي برخورد مي كنيم هم مردم عربستان هم مردم آمريكا انسانها همه داراي فطرت پاك هستند مگر با انجام گناه كه كم كم اين فطرت پاك به دشمني با شخص به پا مي خيزد و انسان راه را از چاه تشخيص نمي دهد و گمراهي به سراغش مي آيد و اين امر در بين تمام انسانها نسبي است يعني ممكن است هم در شيعه و هم در سني و هم در كمونيست با نسبتهاي متفاوت وجود داشته باشد. پس نبايد مغرور شويم چون ما مسلمان هستيم پس ديگر خطا و گناه نمي كنيم و ديگران مطلقا بد هستند اگر تمام مردم دنيا با اين ديد به هم نگاه كنند و عقلاني به موضوعات توجه كنند نيازي به جنگ نيست مطمئن باشيد جنگ را شيطان راه مي اندازد. اما دفاع را عقل و غيرت و عزت واجب و تاييد مي كند.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    به قول کالین پاوول وزیر امور خارجه اسبق امریکا اگر جنگی بین عربستان سعودی وایران در بیفتد سعودیها فرصت اینکه گوشی تلفن را بردارند واز امریکا کمک بخواهند را نیز پیدا نمی کنند. یا علی .
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ایول جنگ
  • مجتبی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام دوستان: جنگ خسارت بار است ممکنه جنگی بین ایران و عربستان شکل بگیره ومدت کوتاهی هم به درازا بکشه در این جنگ زیر ساختهای عربستان بطور کامل نابود خواهد شد در نهایت نیروهای اپوزیسیون داخلی عربستان حکام سرمست سعودی سرنگون خواهندکرد .
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    کاش جنگ شود تا عقده چند ساله را تو دل عربها دراورم
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    یکی از کارهایی که ما ایرانی ها باید انجام بدیم اینه که فعلا حج رفتن رو تحریم کنیم حتی اگر خود عربستان هم خواست باز هم نباید رفت برای جنگ هم که ما با آمریکا کل کل داریم اینا که اندازه این حرفا نیستن
  • mehdi457726@Tamil,com ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    ما از جنگ ببزاریم اما جنگیدن با ال سعود سرنگونی این رژیم بی دین اشغالگر بیت الحرام را فرضیه میدانم وبرای نبرد با وهابیان له له میزنیم
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    نظر شما *جنگ چیز خوبی نیست اگر جنگی شد هم ایران آسیب می بیند هم عربستان سعودی آسیب می بیند عربستان از نظر بودجه سوم جهان است اگر جنگ شد کل جهان علیه ایران اتحاد می کند باید صلح کنیم
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    این ... ها(آمریکا و همفکرانش )هم میخواهند سلاحشان فروخته شود و هم در منطقه مسلمانان آرامش نباشد و هم میبینند کشور عزتمند ایران به آرامش نزدیک میشود بهانه ای برای باز گرداندن نا امیدی به زندگی نزد ایرانیان دامن بزنند به امید خدا ما رئسی جمهری داریم که جنگ طلب نیست و هرگونه طوطئه دشمنان خارجی و بعضا داخلی را خنثی میکند و ملت ایران یکپارچه پشت سر رئیس جمهورشان و رهبرشان ایستاده اند تا ایران را در ارامش نگهدارند تا بترکد چشم حسودان و دشمنان
  • ابوالفضل ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    اماده ايم تا ا ز خانه خدا محافظت كنيم تا به دست رافضي ها نيفتد
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
    0 0
    به نقل از سردار جعفری که میگوید اگر رهبری ارادهکند به جز مناطق مذهبی عربستان را باخاک یکسان میکنیم و نماز ظهر را در مکه اقامه میکنیم
  • رضا ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    عربستان در مقابل ایران قدرتمند مورچه هم به حساب نمی آید. عربستان باید برود با بزرگتر از خودش بیاید.
  • فرهاد ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    قسمتی از پیام قطعنامه امام خمینی (ره): امروز يكى از افتخارات بزرگ ملت ما اين است كه در برابر بزرگترين نمايش قدرت و آرايش ناوهاى جنگى امريكا و اروپا در خليج فارس صف آرايى نمود. و اين جانب به نظامی هاى امريكايى و اروپايى اخطار مى‏ كنم كه تا دير نشده و در باتلاق مرگ فرونرفته‏ ايد، از خليج فارس بيرون رويد. و هميشه اين گونه نيست كه هواپيماهاى مسافربرى ما توسط ناوهاى جنگى شما سرنگون شود؛ كه ممكن است فرزندان انقلاب ناوهاى جنگى شما را به قعر آبهاى خليج فارس بفرستند.