قدس آنلاین: اگر قرار است، آنها مهدی ستیزی کنند ما هم به جای مسیر ایجابی، حرکت سلبی کنیم به نتیجه نخواهیم رسید، بنابراین انتخاب مسیر ایجابی و استفاده از ابزار قدرتمند سینما، بهترین راه مقابله با مهدی ستیزی خواهد بود.

سینما بهترین ابزار برای مقابله با مهدی ستیزی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، سینما به عنوان یکی از ابزارهای مهم می تواند نقشی بی بدیل در فرهنگسازی و ترویج و تعمیق باورهای دینی باشد مسئله ای که متاسفانه در سینما ما به ویژه در حوزه ترویج باور مهدویت کمتر مورد توجه قرار گرفته این در حالی است که هالیوود به عنوان بزرگ ترین قطب سینمای جهان بیشترین سهم از تولیدات خود را به مسئله منجی و آخرالزمان اختصاص می دهد.

از این رو و به منظور بررسی چرایی کمکاری های ما در پرداخت به مسئله مهدویت در سینما و نیز برکات چنین پرداختی با یک کارشناس به گفت وگو پرداخته ایم که بخش دوم و نهایی آن به حضورتان تقدیم می شود:

حجت الاسلام اصفهانیان با اشاره به اینکه فیلم «مُلک سیلمان» یک نمونه موفق است که در ادبیات موجود مهدوی سوالاتی را ایجاد کرد، گفت: اولا در این فیلم نشان داده شد که در اثری با سبقه تاریخی می توان رویکرد مهدوی داشت ثانیا با پیوند عمیقی که در متون دینی میان انبیاء و مهدویت وجود داشت، سلیمانی ترسیم شد که براین اساس کتاب از «ملک سلیمان تا ملک مهدی» را که در بردارنده پشتوانه های فکری این فیلم است و حاصل دوازده نشست کارشناسی از مجموع کرسی های نظریه پردازی فرهنگ ، هنر و رسانه است نیز تولید شد که رتبه نخست آثار نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه ثالثا مدلی که این فیلم برپایه منطق و سنت ارائه کرده در آیه 214 سوره بقره که هم در گذشته و هم آینده واقع شده، ارائه شده است، تصریح کرد: چهارم آنکه احتمال تغییر قوانین ظهور در این فیلم به گفت وگو گذاشته می شود که آیا صحیح است یا غلط.

تولیدات سینمای مذهبی باید بر منطق تام قرآن و روایت باشد

این پژوهشگر دینی با بیان اینکه این فیلم نقش دشمنان بشر را به صورت عینی مورد مطالعه قرار داد، افزود: پیش از این تمام فیلم ها در این زمینه تخیلی بود اما این فیلم براساس حقایق نقش دشمنان را بررسی کرد؛ همچنین گمانه های تمدنی را از نزدیک بررسی کرد. اگر فیلم ملک سلیمان می تواند رویکردهای 12 گانه مهدوی را بررسی کند، قطعا در آینده می توان موثرتر هم به این مسئله پرداخت زیرا سینما در ترویج باورهای مهدویت بسیار می تواند کمک کننده باشد و مسیر را تسهیل و شبهات را دفع کند مشروط بر آنکه باور داشته باشیم که از این ابزار استراتژیک در حوزه دین استفاده کنیم و بر منطق تام قرآن و روایت پیش برویم و گرنه این اسب چموش صاحب خود را بر زمین خواهد زد.

وی با اشاره به دلایل ضعف سینمای مذهبی در ایران بیان کرد: برخی در این زمینه مشکل مالی و عدم حمایت دستگاه ها را مطرح می کنند، در دولت قبل که گاهی نشست هایی در حوزه هنر و سینما برگزار می شد یکی از حرف هایی که هنرمندان و سیاستگذاران مطرح می کردند این بود که نیازمند بودجه هستیم و متولیان نیز می گفتند که بودجه را تامین می کنیم یعنی دو طرف باور می کردند اگر مشکل مالی حل و پول هنگفت به حوزه سینما سرازیر شود، ضعف سینمای مذهبی برطرف خواهد شد اما هر دو اشتباه می کردند اگر چه برطرف کردن مسائل مالی و حمایت دستگاه های اجرایی بسیار مهم است اما اینها عامل اصلی در برطرف کردن ضعف سینمای دینی نیست.

اصفهانیان اضافه کرد: اگر میلیاردها پول و حمایت دستگاه های اجرایی نیز باشد اما محتوای لازم شکل نگرفته باشد تعبیر امام صادق (ع) خواهد شد که می فرمایند: «رونده ای که هرچه سرعتش را بدون بصیرت زیاد می کند فقط از مسیر دور می شود» پس به صرف اینکه گفته شود مباحث مالی و حمایت را شکل دادیم ، مسئله حل نخواهد شد .

مدیر گروه مطالعات قرآن و حدیث مرکز پژوهش‌های مسجد جمکران با اشاره به راه حل های رفع این مشکل تاکید کرد: اولا باور جامعه سینمایی به سینما و رسانه، باوری سطحی است و متاسفانه سینما را ابزار سرگرمی می دانیم و حرف خالقان آن که ابزار فرهنگساز است را باور نداریم به همین دلیل در بُعد مذهبی در سینما ضعف داریم ثانیا آثار جامعه متدین ما در قالب سخن و قلم بروز و ظهور دارد و این جامعه به سینما توجه جدی ندارد و ثالثا آن بخش از جامعه متدین که فراتر می اندیشد و هنر را ابزار قدرت می داند و بنای استفاده از آن را دارد، آشنایی بسیار زیاد با مفهوم مهدویت، دین و رسانه ندارد .

مدل دینی و بومی استفاده از رسانه باید کشف شود

وی با بیان اینکه نیازمند فهم عمیق تر و دقیق تر از دین و رسانه و کشف مدل مطلوب استفاده دینی و بومی از رسانه هستیم، گفت: باید آثار خوب و ارزشمند دینی سینمایی توسط هنرمندان ارزشی کشور را مطالعه و بررسی کنیم، اشکالات آن را بدست آوریم و نقاط قوت آن را اخذ کنیم تا در نهایت مسیر آینده سینمای مذهبی، دینی، الهی، قرآنی و مصلحانه را بدون ضعف و با قوت کامل ترسیم کنیم.

حجت الاسلام اصفهانیان با اشاره به نقش سینما در مقابله با مهدی ستیزی گفت: مهدی ستیزی در ابعاد مختلفی سامان پیدا کرده که بخش مهمی از آن توسط رسانه است زیرا رسانه و سینما بصورت جدی قلب مفهوم مهدویت از جمله منجی را نشانه رفته و با ترسیم صدها منجی از جمله بتمن، سوپرمن، اسپایدرمن، هالک و ... به ترسیم منجی غلط پرداخته است و با ترسیم غلط فضای شیطانی، منجی را به چالش کشیده و منجیان دروغین را موفق و جذاب نشان داده است، البته رسانه به همین نسبت می تواند در ترسیم فضای صحیح تاثیرگذار باشد .

سینما می تواند مدلی آرمانی و مطلوب برای جامعه امروز ارائه دهد

مدیر گروه مطالعات قرآن و حدیث مرکز پژوهش‌های مسجد جمکران با اشاره به اینکه سینما می تواند مفهوم درست منجی، قدرت جبهه حق، انسجام و اتحاد در جبهه حق، صفا و صمیمیت، رجعت صحیح، نقش ایمان و باور به جامعه آرمانی و صدها موضوع الهی و مهدوی را ترسیم کند، گفت: سینما می تواند ترسیم کننده مفهوم صحیح مهدویت باشد همچنین می تواند براساس مولفه های جامعه آرمانی و حقایق جامعه مهدوی، برای امروزمان، مدل های صحیح زندگی را ترسیم کند و جامعه را از وضعیت ولنگاری فرهنگی به وضعیت عزت فرهنگی برساند مشروط به اینکه اولا متولیان امور، موضوع راهبردی عزت فرهنگی را به عنوان یک نگاه کلان قرار داده باشند .

ضرورت تغییر جهت رویکرد فرهنگی دولت ها به سوی آرمان های انقلاب

وی با تاکید بر آنکه باید برنامه فرهنگی کشور را بر پایه عزت فرهنگی قرار داد، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی مصاحبه ای اعلام کرده بود که خاکریزهای فرهنگی وجود دارد، آسیب هایی هم دیدیم اما در مجموع از وضعیت فرهنگی راضی هستیم. به عنوان یک کارشناس حوزه فرهنگ، رسانه و علوم دینی از وزیر سوال دارم وضعیت جامعه ما عزت فرهنگی یا ولنگاری فرهنگی است؟ از چه خاکریزهای فرهنگی مان خرسندیم البته این سوال، مطالبه از وزیر یا دولت خاص نیست و از همه دولت ها مطرح بوده است و در دولت قبل نیز اقداماتی در مقابل عزت فرهنگی صورت می گرفت، همه دولت ها محترمند اما رویکرد فرهنگی دولت ها باید در راستای آرمان های انقلاب شکل صحیحی به خود بگیرد و به تعبیر مقام معظم رهبری براساس آن جامعه مهدوی و آرمانی، باید امروزمان را بنا کنیم و باید رصد کرد در این دولت و در دولت های گذشته چندگام به سمت این جامعه مطلوب برداشته ایم .

حجت الاسلام اصفهانیان با بیان اینکه انقلاب اسلامی براساس مفهوم مهدوی، سربازی آن امام و زمینه سازی برای جامعه حول امام شکل گرفت، تصریح کرد: هر دولت فارغ از رویکردهای سیاسی، کاش می آمد و اعلام می کرد بنیانی ترین کارهایش برای پیشرفت حقیقی و حرکت به سوی آن جامعه آرمانی چه بوده است و اگر کارها با فراز و فرودهایی همراه بوده از این پس تلاش کنیم زیرا ما افقی به سمت جامعه مهدوی داریم و چشم اندازهای کشور براساس این جامعه ترسیم می شود و قرار نیست بعد از 20 سال، کشور ما یک مالزی یا ترکیه اسلامی شود.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: ماموریت اول تحقق انقلاب اسلامی در ایران، ماموریت دوم تحقق جامعه انقلابی در منطقه و ماموریت سوم تمهید مقدمات حکومت منجی(عج) در سراسر عالم، اساس و شالوده تفکر امام خمینی(ره) بوده است و اگر تا اینجا در این مسیر حرکت کردیم خداراشکر ولی اگر ضعف داشتیم مسیرها را باید ترسیم کنیم و بر محور این حرکت عظیم ائتلاف داشته باشیم و از ابزار قدرتمند هنر و رسانه استفاده کنیم، به هنرمندان ارزشمند در این سرزمین بها دهیم، در این زمینه مسیر بهره استراتژیک و بهره گیری از اندیشه در خلق آثار قدرتمند هنرمندان مان را هموار کنیم و در این زمینه کمک های مالی نیز صورت گیرد.

سینما بهترین ابزار برای مقابله با مهدی ستیزی است

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم در مقابله با مهدی ستیزی مسیری صحیح را در پیش بگیریم، سینما بهترین ابزار در شکل دهی صحیح این مسیر است، ابراز کرد: اما اگر قرار است، آنها مهدی ستیزی کنند ما هم به جای مسیر ایجابی، حرکت سلبی کنیم به نتیجه نخواهیم رسید، بنابراین انتخاب مسیر ایجابی و استفاده از ابزار قدرتمند سینما، بهترین راه مقابله با مهدی ستیزی خواهد بود.

حجت الاسلام اصفهانیان در پایان خاطرنشان کرد: امروز در جامعه و کشورمان، نیازمند ائتلاف میان هنرمندان، مدیران ، متفکران و ... هستیم زیرا جامعه ما بسیار قدرتمند و دارای پتانسیل است و جامعه ای نیست که ساختار و شالوده اش بر مبنای قومیت شکل گرفته باشد، ما همیشه یک ملت و پیکره بودیم و باید امروز نیز یک پیکره و ابزارهای قدرتمند را بصورت واحد در دست بگیریم تا جامعه ای زیبا بسازیم و براساس ماموریت تمدنی سرزمین ایران، به سمت آینده مطلوب قدم برداریم و تاج الهی را بر فراز این سرزمین که همیشه سرزمین توحید، صفا و صمیمیت بوده، قرار دهیم.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.