قدس آنلاین: اولین نمایشگاه کتاب سال عاشورایی، تمرکز خود را به روی بحث محتوایی و ارائه نرم‌افزار و محصولات عزاداری بخصوص آثار مکتوب گذاشته است. در عین حال مخاطبان ما، افراد عادی هستند که نیازها و سؤالات مختلف خودشان را، در حوزه فرهنگ عاشورا و مضامین کربلا و شهادت امام حسین (ع) جستجو می‌کنند.

توصیه های حجت الاسلام زائری برای کتب عاشورایی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، اولین دوره نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا از پنجم تا یازدهم مهرماه در مجموعه فرهنگی سرچشمه و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ معاونت فرهنگی شهرداری تهران، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و موسسه قدیم الاحسان برگزار می‌شود.

در همین رابطه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام محمدرضا زائری،‌ مدیرعامل مجموعه سرچشمه و مدیر هیئت قرآنی احیا داشته‌ایم که در پی می آید؛

*چطور به ایده برگزاری این نمایشگاه رسیدید؟

شاید بتوان نقطه آغاز این حرکت را به سال ۸۱ بازگرداند. در آن زمان با همراهی تعدادی از دوستان،‌ اولین مجله تخصصی با موضوع عاشورا و هیئت‌های مذهبی به نام خیمه را راه‌اندازی کردیم. از نظر ما موضوع عاشورا، امام حسین (ع)‌ و هیئت‌های مذهبی پتانسیل بالایی برای فعالیت‌های رسانه‌ای و انتشاراتی داشت. پس از استقبال جدی از این مجله، با تأسیس انتشارات، سایت و کتابخانه تخصصی با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) این ایده را گسترش دادیم؛ یعنی فرم‌هایی از فعالیت‌های فرهنگی با تمرکز روی موضوع عاشورا را طراحی و اجرا کردیم.

همچنین با برگزاری نشست‌های متعدد تخصصی،‌ تولید فرهنگ سوگ شیعی، مجموعه شش‌جلدی عاشورا نامه، انتشار بیش از هفتاد عنوان کتاب و بیش از ۱۰۰ شماره از مجله خیمه، سعی در تولید ادبیات، بسط نظری و توسعه سپهر واژگانی در حوزه را داشته‌ایم.

یکی از خروجی‌های این سلسله برنامه‌ها، برکشیدن و معرفی کردن اساتید و صاحب‌نظران این رشته و همچنین برجسته ساختن مفاهیمی چون هیئت، هیئت داری، هیئت‌های خانگی، رسانه عاشورایی، عاشورا پژوهی و ... بوده است.

در ادامه این برنامه‌ها، سال گذشته و با همکاری بنیاد دعبل و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جایزه کتاب سال عاشورا را تأسیس کردیم که هدف آن معرفی آثار مکتوب برتر از موضوع عاشورا بود.

پس از آن و با هدف تسهیل دسترسی عموم به کتاب‌های عاشورایی تحت یک نظارت علمی، فروشگاه تخصصی کتاب عاشورا در مجموعه سرچشمه را راه‌اندازی کردیم. تمامی کتاب‌های عرضه‌شده در این فروشگاه توسط یک گروه علمی، متشکل از صاحب‌نظران پیش‌کسوت انتخاب‌شده بود.

ایده برگزاری نمایشگاه آثار عاشورایی که از مدت‌ها قبل هم دغدغه بسیاری از فعالان این عرصه بود، در ادامه این روند، طراحی و اجرا شد.

*معیار انتخاب و برگزیده شدن کتب و دیگر محصولات بر چه اساس و مؤلفه‌ای بوده است؟

به عقیده من در وهله اول، معیار انتخاب قضاوت و پاسخ به نیازهای موجود مخاطبان است، ما در این حوزه مخاطبان مختلفی داریم که هرکدامشان به فراخور جایگاه اجتماعی سوا لات گوناگون دارند تا با نگاهی تخصصی‌تر با حفظ شأن آثار و نیاز مردم، محصولاتی با بهترین کیفیت ارائه بدهیم.

*آیا این نمایشگاه در سال‌های دیگر به‌صورت مستمر دنبال خواهد شد؟

اگر خدا بخواهد با پشتیبانی‌های انجام‌شده و حضور جدی مؤلفان کشور، امیدوارم بتوانیم سرآغاز خوبی برای استمرار این نمایشگاه در سال‌های آتی باشیم.

*پیش‌بینی شما پیرامون استقبال مردم و مخاطبان خاص این حوزه به چه میزان است؟

هرساله نمایشگاه عطر سیب با عرضه محصولات مذهبی و کالای مورد استفاده برای هیئت برپا می‌شود؛ که استقبال خوبی هم از آن می‌شود. اما به نظر ما کتاب و بازار نشر نیاز به تأکید بیشتر و برنامه مجزایی داشت. پیش‌بینی ما این است که نگاه متفاوت‌تری در این نمایشگاه با حضور اکثریت مردم داشته باشیم. اولین نمایشگاه کتاب سال عاشورایی، تمرکز خود را به روی بحث محتوایی و ارائه نرم‌افزار و محصولات عزاداری بخصوص آثار مکتوب گذاشته است. در عین حال مخاطبان ما، افراد عادی هستند که نیازها و سؤالات مختلف خودشان را، در حوزه فرهنگ عاشورا و مضامین کربلا و شهادت امام حسین (ع) جستجو می‌کنند.

اگر خوب دقت کنیم می‌بینیم که ما حتی واژه روضه را برای مجالسمان از کتاب روضه الشهدا ملا حسین کاشفی داریم و از همان ابتدا کتاب نقش مهمی در هیئت مذهبی داشته و بسیاری از سخنرانان و ذاکران ما صاحب آثار مکتوب هستند.

*آیا شما موافق این حجم زیاد از انتشار کتاب‌هایی با موضوع عاشورا هستید؟

در صورت رعایت استانداردهای محتوایی بله هم لازم است و هم ممکن؛ یعنی موضوع عاشورا پتانسیل پرداخت بیش از این را دارد؛ اما متأسفانه کتاب‌هایی که این استاندارد را ندارند هم کم نیستند. آثاری که ممکن است به بدنه کتاب‌های عاشورایی آسیب بزند و بعد از اینکه مخاطب با شور و اشتیاق آن را خریداری کرد با خرافات و مباحث جعلی آن را گمراه کند. در این مسیر نهادی دینی و فعالان مذهبی این عرصه به شکل ایجابی در حال اقدام هستند. فعالیت‌های چون جایزه کتاب سال عاشورا و همچنین نمایشگاه تخصصی کتاب عاشورا در همین راستا و با هدف ارائه آثار فاخر طراحی‌شده‌اند.

* در کنار عرضه کتاب، دیگر برنامه‌های نمایشگاه چیست؟

مراسم افتتاحیه رسمی نمایشگاه روز پنجم مهرماه، ساعت ۱۶ برگزار می‌شود و از نخبگان فرهنگی و مسئولان حوزه فرهنگی کشور دعوت خواهد شد، همچنین در آستانه محرم، امیدواریم تا بتوانیم به علاقه‌مندان در کنار عرضه معتبرترین آثار عاشورایی، دیگر برنامه‌های جانبی چون؛ حضور ناشران، برنامه برای خانواده‌ها، بازدید از موزه شهدا، برپایی نماز جماعت، رستوران و مهدکودک برای خانواده‌ها را ارائه بدهیم.

*خود شما، نیز انتشارات و یا تألیفی در موضوع عاشورا داشته‌اید؟

سوای از انتشار مجله خیمه و برگزاری کتاب سال که به‌صورت تخصصی پیرامون موضوع عاشورا فعالیت دارد، در انتشارات سروش آثار مکتوبی با عناوین خیمه‌گاه با مضمون مشخص امام حسین علیه‌السلام، زندگی حسینی با نگاه به فرهنگ عاشورایی و پدر، پسر، روح‌القدس نگاهی به آثار ادیان مسیحی به بازار معرفی کرده‌ایم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.