۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 459705

قدس آنلاین: اساسی ترین نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عبارت است از ترویج معارف دین، بیان معارف و دستورات اهل بیت علیهم السلام و تبیین جهاد در مقابل دشمن که بنده بارها مشاهده کردم، گاهی یک روحانی با یک آیه از قرآن گردانی را برای عملیات آماده می ساخت.

نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدصادق ابطحی از رزمندگان و جانبازان سرافراز دوران هشت سال دفاع مقدس در رابطه با نقش روحانیت در دفاع مقدس و رسالت امروز گفت: یکی از افتخارات بزرگ روحانیت در طول تاریخ تشیع حضور در تمامی صحنه ها در دفاع از اسلام و ارزشهای اسلامی بوده است.

وی در ادامه اذعان کرد: اگر به انقلاب هایی که در طول تاریخ شیعه انجام شده، بنگریم، اغلب این انقلاب ها به رهبری یک روحانی انجام شده و روحانیت در آن نقش اساسی ایفا کرده که انقلاب مشروطه، انقلاب آیت الله کاشانی و نهایتا انقلاب اسلامی نمونه بارزی از این حرکت ها هستند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی در ادامه افزود: در دوران دفاع مقدس یکی از بزرگترین جلوه های حضور روحانیت در طول دوران ۸ ساله دفاع مقدس، در پیامی که حضرت امام(ره) در اسفند ۶۸ صادر فرمودند " افق فقاهت آغشته به خون شهدای روحانیت است"، پدیدار است.

وی در بیان الگوهای جهاد و شهادت در میان روحانیون عنوان کرد: بزرگانی همچون آیت الله مدنی، شهید اشرفی اصفهانی، آیت الله صدوقی، و دیگر شهدای محراب اسوه هایی هستند که با فداکاری در این راه به مقم والای شهادت نائل آمدند.

این روحانی جانباز در رابطه با نقش طلاب در جبهه های دفاع مقدس بیان کرد: نقش روحانیت در این جبهه ها بیشتر به جهت تبلیغی و مشوق حضور نیروهای مردمی در جبهه بود، لکن در کنار همه مسئولیت هایی که داشتند لباس رزم می پوشیدند و پا به پای رزمندگان در گردان ها و عملیات ها حضور پیدا می کردند، لذا در بین گردان ها کمتر گردانی را می توانست پیدا کرد که روحانیون رزمنده در آن حضور نداشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: روحانیون بیشترین تاثیر را بر رزمندگان داشتند لذا با استفاده از یک آیه قرآن، بیان یک روایت و حدیث یا آموزش احکام و مسائل اخلاقی مشوق خوبی برای رزمندگان دوران دفاع مقدس بودند.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی افزود: اگر به آمار شهدای روحانی در دوران دفاع مقدس نگاه کنیم و آن را با جمعیت آن زمان بسنجیم در می یابیم که روحانیت بیشترین شهید را در آن دوران تقدیم انقلاب کرد لذا حدود 700 شهید روحانی در اصفهان وجود دارد که بسیاری از آن ها به صورت گمنام در جبهه ها حضور داشتند و حتی برخی همچون شهید مفقودالجسد مصطفی ردانی پور و شهید عبدلله میثمی تا جایگاه فرماندهی رسیدند.

وی در ادامه اظهار کرد: اساسی ترین نقش روحانیت در دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی عبارت است از ترویج معارف دین، بیان معارف و دستورات اهل بیت علیهم السلام و تبیین جهاد در مقابل دشمن که بنده بارها مشاهده کردم، گاهی یک روحانی با یک آیه از قرآن گردانی را برای عملیات آماده می ساخت.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه امروز جنگ سخت تمام شده و صحنه مواجهه با دشمن به جنگ نرم تبدیل شده است، لذا امروز نقش روحانیت نقش مهم تری است، چراکه در جنگ سخت تلفاتی که دشمن از ما می گیرد شهید محسوب می شوند و باعث افتخار ما هستند/ اما در جنگ نرم تلفات ما آسیب های بزرگی با جامعه وارد می کنند و از بین می روند.

این روحانی جانباز در پایان عنوان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند طلاب باید در عرصه فضای مجازی وارد شوند تا با نشر معارف الهی در این عرصه بتوانند با ابزاری که دشمن برای شکست جامعه اسلامی به وجود آورده بر علیه خودشان استفاده کنند و این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

انتهای

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.