نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نخستین مناظره انتخاباتی خود، یکدیگر را به باد انتقاد گرفتند.

ادعای ترامپ: توافق هسته‌ای، اقتصاد ایران را نجات داد/ کلینتون: بدون شلیک یک گلوله با تهران توافق کردیم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا در پاسخ به این پرسش که فکر می کنید چرا شما بهتر می توانید اوضاع مشاغل را در کشور سر و سامان بدهید گفت: مشاغل دارند از آمریکا فرار می کنند و کشورهایی همچون مکزیک و چین را به رفاه می رسانند.
نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا در ادامه گفت برای کاهش مالیات ها تلاش خواهم کرد تا از این طریق شغل های بیشتری ایجاد شود. وی افزود: قصد دارم بیست و پنج میلیون شغل برای آمریکایی ها ایجاد کنم.
در ادامه نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا با اشاره به پیشینه ی خانوادگی دونالد ترامپ گفت: دونالد خیلی خوش شانس بود که پدرش میلیون ها دلار در اختیارش گذاشت تا کارش را آغاز کند اما همه آمریکایی ها اینگونه نیستند.
نامزد حزب دموکرات آمریکا گفت نه میلیون آمریکایی به علت بحران وال استریت شغل خود را از دست داده اند و اگر طرح من با موفقیت همراه شود ده میلیون شغل ایجاد خواهیم کرد.
دونالد ترامپ گفت بسیاری از آمریکایی ها به خاطر سیاست های اوباما در زمینه انرژی، شغل خود را از دست دادند و بدهی آمریکا به سی تریلیون دلار رسید.
وی با بیان این که آمریکا در حال حاضر سی تریلیون دلار بدهی دارد گفت: هیلاری کلینتون پیشینه طولانی در مقام های مختلف داشته است و نیز بیل کلینتون، شوهر وی با امضای قرارداد نفتا بدترین قرارداد تجاری را به کشور تحمیل کرد. وی اضافه کرد: شما سی سال است هیچ کاری برای تولید اشتغال نکردید.
در ادامه هیلاری کلینتون ضمن اشاره به اینکه سیاست های مالیاتی ترامپ باعث افزایش بدهی های آمریکا می شود گفت در عین حال وی آلودگی زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی را ساختگی می انگارد، اینها مسائلی واقعی هستند و باید روی انرژی های پاک سرمایه گذاری کنیم. ترامپ با تکرار این جمله که من چنین چیزی را نگفته ام گفت سیاست های انرژی در این کشور فاجعه بار هستند.  
در عین حال اگر هیلاری کلینتون برنامه هایی به این خوبی برای اقتصاد و محیط زیست دارد، چرا باید اینها را همین اکنون مطرح کند، باید اینها را خیلی وقت پیش مطرح می کرد. ترامپ برخی از قرار دادهای اقتصادی آمریکا مانند نفتا را مخرب دانست و گفت اینها باعث شدند فرصت های شغلی از آمریکا خارج شوند و افرادی مانند شما و همسرتان در زمانی که رئیس جمهور بود، مسئول هستید. بحث های دو طرف درباره سابقه عملکرد همدیگر به شکلی بالا گرفت که بارها دو طرف مجبور شدند صحبت های همدیگر را قطع کنند.
نامزد دموکراتها در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا خود دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان را متهم کرد که در دنیایی دیگر زندگی می کند.  
وی در پاسخ به انتقادهای ترامپ تاکید کرد: کاری خواهیم کرد که ثروتمندان سهم خود را پرداخت کنند. ما باید فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کنیم و تنها به ثروتمندان کمک نکنیم. ما باید اقتصادی بنا کنیم که برای همه مفید باشد نه فقط برای ثروتمندان. ما برای ایجاد فرصت های شغلی جدید، ساخت تاسیسات زیربنایی، بکارگیری انرژی های جدید و افزایش حداکثر حقوق تلاش خواهیم کرد.  
ما هشت سال پیش با بزرگترین بحران مالی مواجه بودیم و ترامپ یکی از کسانی بود که در بحران مسکن دست داشت. نباید به اموری بازگشت که در گذشته باعث ایجاد مشکلات شده بود.
با این حال ترامپ وی را متهم کرد که طرحهای اقتصادی او نشاندهنده این است که صرفا قرار است خوب حرف بزند و هیچگاه عمل نکند.  
نامزد جمهوری خواهان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد بانک مرکزی آمریکا به وظایف خودش عمل نمیکند و بیش از حد سیاسی است.
وی افزود: گفت ما باید جلوی سرقت شغل ها را بگیریم و نگذاریم که شرکت های ما آمریکا را ترک کنند. وی تأکید کرد: ما نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر کارگران ما را بیکار کنند. ترامپ گفت: ما باید در خصوص توافق های تجاری که با دیگر کشورها جهت فعال سازی اقتصاد آمریکا منعقد کرده ایم، تجدید نظر کنیم.
ترامپ ادامه داد: ما باید جلوی سرقت شغل ها را بگیریم و نگذاریم که شرکت های ما آمریکا را ترک کنند. وی تأکید کرد: ما نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر کارگران ما را بیکار کنند. ما باید در خصوص توافق های تجاری که با دیگر کشورها جهت فعال سازی اقتصاد آمریکا منعقد کرده ایم، تجدید نظر کنیم.
وی با اشاره به فرار مشاغل از کشورش گفت: مشاغل دارند از آمریکا به کشورهایی همچون مکزیک و چین و دیگر کشورها می روند. ببینید چین با محصولات ما چه می کند. آنان مدام دارند ارزش پول خود را کاهش می دهند و در دولت هیچ کس نیست که با این رفتار چینی ها مقابله کند.  
آنها دارند از کشورها ما به عنوان قلک استفاده می کنند تا چین را بازسازی کنند. ما داریم بسیاری از مشاغل خوب را از دست می دهیم.
کلینتون نیز کلینتون در ادامه مناظره خود با ترامپ گفت: من مسئول انعقاد قرداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نافتا) نبوده ام، من برای ایجاد شغل و توسعه عادلانه طرح دارم. هیلاری کلینتون همچنین گفت: من برای مبارزه با داعش طرح دارم.
کلینتون، رقیب جمهوری خواه خود را متهم کرد که با خودداری از انتشار اظهارنامه مالیاتی، سعی در پنهانکاری دارد.
ترامپ در پاسخ گفت: به وبسایت وی (کلینتون) مراجعه کنید، به ما می گوید که قرار است چگونه با داعش مبارزه کند، به وبسایت وی مراجعه کنید، به شما می گوید چگونه باید با داعش مبارزه کرد. به نظر من حتی ژنرال داگلاس مک آرتور (ژنرال نامدار آمریکایی در جنگ جهانی دوم و جنگ کره) چندان از آن خوشش نیاید.
کلینتون نیز پاسخ داد: ترامپ حاصل تلاش هزاران آمریکایی را دزدیده است و حق و حقوق آنها را نداده است. او باید از این افراد معذرت خواهی کند. ترامپ گفت اتهام های کلینتون ساختگی است و من شرکت های موفقی را ایجاد کرده ام. اگر نتوانم به کاخ سفید وارد شوم در جاده پنسیلوانیا مرکز جدید پستی ایجاد خواهم کرد.
ترامپ با اشاره به حوادث اخیر شارلوت گفت ما در آمریکا به نظم و قانون نیاز داریم. نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا ضمن تاکید بر اینکه کشورمان به شدت با مشکل روبروست گفت: باید فکری به حال کاهش ارزش دیگر پول ها در برابر دلار بکنیم.
باید قراردادهای تجاری مان را با کشورها از نو ببندیم. دیگر کشورها دارند مشاغل ما را جذب می کنند و به شرکت های ما مشوق می دهند اما ما این کارها را نمی کنیم. برای نمونه در مکزیک، مالیات بر ارزش افزوده وجود دارد و وقتی ما محصولی را به این کشور می فروشیم به طور خودکار 16 درصد مالیات بر آن وضع می شود. اما ما هیچ مالیاتی بر محصولاتی که از مکزیک وارد می شود وضع نمی کنیم.
در ادامه این مناظره، کلینتون، ترامپ را متهم کرد که تلاش می کند تا تصویری منفی از جامعه سیاهپوستان آمریکایی ارائه دهد.
نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا با اشاره به بدهی خارجی سنگین این کشور گفت ما بیست تریلیون دلار بدهکاریم و دیگر برای افزایش بدهی جایی نمانده است.  
وی گفت: سیاستمداران آمریکایی برای حفظ منافع ویژه ی خود با بازگشت شرکت های تولیدی و پرداخت مالیات به نظام مالی مخالفت می کنند. زیرا منافع ویژه ایجاب می کند شرکت ها از کشورها خارج شوند و این منافع ویژه چیزی نیست جز اینکه سیاستمداران، مالک این شرکت ها هستند. لذا باید جلوی خروج شرکت ها گرفته شود.
از سوی دیگر بر لزوم افزایش حملات هوایی آمریکاییها ضد گروه تکفیری صهیونیستی داعش تاکید کرد.  
وی با اشاره به بدترین بحران مالی که این کشور هشت سال پیش با آن دست به گریبان بود گفت: این بحران بیشتر به خاطر سیاست های مالی ایجاد شد که مالیات های ثروتمندان را کاهش می داد. همین سیاست ها در سرمایه گذاری برای طبقه متوسط ناکام ماند و نظارت ها را از وال استریت برداشت و در نتیجه طوفانی بزرگ به راه افتاد.  
دونالد یکی از افرادی بود که دلش می خواست بحران مسکن ادامه داشته باشد. وی در سال 2006 گفت امیدوارم بخش مسکن سقوط کند تا بتوانم خرید بیشتری انجام بدهم و پول بیشتری به جیب بزنم. این اتفاق افتاد و نه میلیون نفر بیکار شدند. پنج میلیون نفر خانه های خود را از دست دادند و سیزده تریلیون دلار از سرمایه خانوارها نابود شد. اکنون از آن گودال خارج شده ایم و این خیلی ساده هم اتفاق نیافتاده است. نمی توانیم دوباره به سیاست هایی بازگردیم که چنین بحرانی را رقم زدند.
کلینتون همچنین اعلام کرد از شهروندان آمریکایی در برابر حملات سایبری دفاع خواهد کرد و روسها باید به این موضوع توجه داشته باشند.
در بخش مربوط به سیاست خارجی، ترامپ ضمن انتقاد از توافق کشورهای 1+5 و ایران گفت: توافق هسته ای با ایران بدترین چیز بود.  ترامپ مدعی شد رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون با آغاز گفتگوهای هسته‌ای با ایران، این کشور را که در آستانه سقوط بوده از ورطه رهانیده است.  وی مدعی شد: «تحریم‌ها داشت ایران را خفه می کرد و این کشور در آستانه سقوط بود، اما حالا دارند به کشوری قدرتمند تبدیل می شوند و این اتفاق بزودی خواهد افتاد. »
نامزد جمهوریخواه انتخابات آتی آمریکا افزود سیاست‌های کلینتون و اوباما، خاورمیانه را با اوضاعی کاملا نابسامان رها ساخته است
ترامپ با اشاره به تجربیات هیلاری کلینتون از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «یکی از تجربه‌های بد هیلاری، توافق هسته‌ای با ایران است که بر اساس آن ما صد و پنجاه میلیارد دلار به ایرانی ها بازگرداندیم. من توافق یا قرارداد خوبی سراغ ندارم که هیلاری بخشی از آن بوده باشد. بله او مجرب است، اما تجربه های او بد است و این کشور چهار سال دیگر نمی تواند این تجربه ها را تکرار کند. » 
وی در ادامه اظهاراتش ضمن اعلام اینکه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، ملاقات کرده است، افزود :« باور کنید او (نتانیاهو) از توافق هسته‌ای با ایران اصلا خوشحال نیست. »
کلینتون نیز در پاسخ گفت: ترجیح می دهم مشکلات با ایران را از طریق گفتگو حل و فصل کنم.
هیلاری کلینتون ضمن مطرح کردن ادعاهایی بی‌اساس درباره کشورمان گفت: «ایرانی‌ها در دوره ی ریاست جمهوری بوش توانسته بودند به تولید چرخه سوخت هسته‌ای دست پیدا کنند. آن‌ها تاسیساتی مخفی ایجاد کرده و در آنها سانتریفیوژهایی قرار داده بودند که بی‌وقفه کار می کرد. ما ایران را تحریم کردیم و من هنگامی که در مجلس سنا بودم برای هر لایحه تحریمی که ضد ایران مطرح شد رای دادم؛ اما تحریم ها کافی نبود لذا یک و سال و نیم تلاش کردم تا ائتلافی ضد ایران تشکیل بدهیم که روسیه و چین را هم شامل می شد و شدیدترین تحریم ها را ضد ایران وضع کردیم. بدین ترتیب آنان را پای میز گفتگو کشاندیم. و جان کری که پس از وزیر خارجه شد با همراهی رئیس جمهور اوباما موفق شدند برای برنامه هسته‌ای ایران سقف تعیین کنند. همه اینها بدون شلیک حتی یک گلوله اتفاق افتاد. این یعنی دیپلماسی و ائتلاف کردن.
وی افزود: چند وقت قبل نیز ترامپ گفت، ملوان های ایرانی که در آب های این کشور گشت زنی می کردند  به ناوهای آمریکایی نزدیک شده اند و اینکه گفته بود اگر من بودم و ملوان های ایرانی به ناوهای آمریکایی نزدیک می شدند آنها را همانجا روی آب منفجر می کردم. آنگاه جنگ دیگری به راه می افتاد. این یک قضاوت خوب نیست و نه خلق و خوی درست و مناسبی که برای فرماندهی کل نیروهای مسلح بودن مورد نیاز است.
ترامپ همچنین با اشاره ضمنی به از حال رفتن کلینتون در مراسم سالگرد 11 سپتامبر، رقیب دموکرات خود را متهم کرد که انرژی لازم برای رییس جمهور شدن را ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.