در دیدار معاون کنسولی وزیر امور خارجه کشورمان با قائم‌مقام وزیر خارجه ترکمنستان طرف ایرانی موضوع انتقال ۱۳۰ تن از اتباع ایرانی محبوس در ترکمنستان را پیگیری کرد.

 انتقال ۱۳۰ تن از اتباع محبوس ایرانی در ترکمنستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، دوازدهمین اجلاس مشترک کنسولی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان به‌مدت دو روز در تهران برگزار گردید. «حسن قشقاوی» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ریاست هیئت ایرانی و «وفا حاجی‌اف»، قائم‌مقام وزارت خارجه ترکمنستان ریاست هیئت ترکمنی را در این اجلاس به‌عهده داشتند.

در جریان این اجلاس، معاون کنسولی وزارت امور خارجه با اشاره به روند رو به رشد روابط دو کشور همسایه و مسلمان ایران و ترکمنستان اعلام کرد: از هفته آینده مرز «باجگیران» پس از سه سال توقف و تعطیلی موقت مجدداً بازگشایی و رفت و آمد کامیونها از این مرز مجدداً امکان پذیر خواهد شد.

وی همچنین گفت: در اجرای موافقتنامه انتقال محکومین، اسامی 130 تن از زندانیان ایرانی با اولویت زنان، سالخوردگان و بیماران به طرف ترکمنی برای انجام تشریفات قانونی انتقال به کشور ارائه شده است.

قائم‌مقام وزیر خارجه ترکمنستان نیز با اشاره به میهمان‌نوازی گرم طرف ایرانی و اعلام رضایت از تفاهمات به‌عمل آمده در این اجلاس، بر اراده رئیس جمهور ترکمنستان و سایر مقامات این کشور برای استمرار همکاریهای دوجانبه در همه عرصه‌ها با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

در پایان این اجلاس، طرفین «یادداشت تفاهم» مشترکی را در 18 بند به امضاء رساندند که براساس آن دو کشور در خصوص تسهیل صدور روادید برای اتباع یکدیگر به‌ویژه تجار و گردشگران و ضرورت اجرای موافقتنامه انتقال محکومین به حبس و همچنین مسائل مرزی و گمرکی بین دو کشور، توافق نموده‌اند.

در ادامه رایزنی‌های سیاسی طرف ترکمنستانی، وفا حاجی‌اف، قائم‌مقام وزیر امور خارجه ترکمنستان با آقای رحیم‌پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه نیز دیدار کرد.

در این ملاقات موضوعات مورد علاقه دو طرف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. طرفین راه‌های گسترش و تعمیق همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و دریایی، انرژی (گاز و برق) و سوآپ، کنسولی، مرزی و گمرکی، تسهیل در صدور روادید، حمایت متقابل از اتباع دو کشور به‌ویژه زندانیان و همکاری‌های بانکی را بررسی و بر اجرایی نمودن توافقات رؤسای جمهور محترم دو کشور و سفر اخیر وزیر محترم راه و شهرسازی به عشق‌آباد تأکید کردند.

همچنین همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور از جمله امنیت و ثبات منطقه، ضرورت همکاری نزدیک کشورهای همسایه مورد بررسی قرار گرفت و طرفین بر تداوم همکاری مشترک کشورهای منطقه و گسترش رایزنی‌های دو کشور در موضوعات مورد علاقه تأکید نمودند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.