علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه همکاری ایران با اروپا در زمینه هسته ای به سرعت رو به گسترش است، گفت: با اروپایی ها قرار دادهای مختلفی داریم که از جمله آن همکاری نظام ایمنی هسته ای با سوئیس است که تفاهم نامه آن به امضا رسیده است.

همکاری هسته ای ایران با اروپا به سرعت رو به گسترش است/ ساخت بیمارستان هسته ای در تهران

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، صالحی امروز (پنجشنبه) پس از بازدید از بیمارستان هسته ای وین در مورد همکاری های هسته ای ایران با روسیه و چین پس از اجرای برجام گفت: در 10سپتامبر ماه جاری (20شهریور) ساخت 2 نیروگاه جدید در بوشهر کلنگ زنی شد و کارها در چارچوب تواققنامه صورت گرفته با روس ها در حال انجام است. 
وی افزود: در حاشیه شصتمین نشست سازمان انرژی اتمی در وین با مسئول چینی نیز جلسه ای داشتیم و تقریبا در آخرین مراحل عقد قرار داد همکاری هسته ای با آن ها هستیم که امیدواریم ظرف ماه های آینده این مراحل تکمیل شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه همکاری کشورمان با اروپا در زمینه هسته ای به سرعت رو به گسترش است، افزود: ما با اروپایی ها قرار دادهای مختلفی داریم که از جمله آن همکاری نظام ایمنی هسته ای با سوئیس است و تفاهم نامه آن به امضا رسیده است.
صالحی گفت: فضای همکاری به قدری باز شده است که آینده روشنی را نوید می دهد. به طور جدی با کشور جمهوری چک در حال همکاری هستیم و آنها پیشنهادهایی را ارائه کردند که در حال تمرکز بر روی آنها هستیم. با اتحادیه اروپا از جمله یورو اتم، ایتر و شرکت جت نیز همکاری می کنیم.

*اولین بیمارستان تخصصی هسته ای غرب آسیا در ایران 
وی با اشاره به بازدید خود از بیمارستان هسته ای وین گفت: این بیمارستان تخصصی در زمینه بهره گیری از روش های جدید برای معالجه بیماری های سرطانی با عنوان «کاربن ترابی و پروتن تراپی» است که در نوع خود بی نظیر است و شایط در دنیا تنها پنج مرکز تخصصی از این بیمارستان ها ساخته شده باشد. 
صالحی تصریح کرد: در غرب آسیا بیمارستانی هسته ای وجود ندارد و همانطور که قبلا نیز قول دادیم، می خواهیم بیمارستانی مشابه این بیمارستان در تهران احداث کنیم.
وی در خصوص جزئیات این طرح گفت: بیمارستان هسته ای وین بر اساس یک شتاب دهنده ای به نام «سینکروترون» است. خوشبختانه ما در ایران پروژه بزرگی با نام «چشمه نور» را آغاز کردیم که آن هم بر اساس همین شتاب دهنده است و تا امروز نیز تجارب خوبی در این زمینه کسب کرده ایم. 
وی افزود: ما در تولید مغناطیس های مختلف نیز فعالیت داشتیم و در صورت خرید فناوری ید از اتریش، مقدمه آن را پیشتر بر روی چشمه نور انجام داده ایم.
رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطر نشان کرد: این طرح می تواند یک همکاری بین المللی علمی، فنی، پزشکی و انتقال فناوری را نیز در بر داشته باشد. 
صالحی تاکید کرد: در صورت تامین منابع لازم اولین بیمارستان تخصصی هسته ای غرب آسیا در ایران ظرف 4 تا 5 سال آینده افتتاح خواهد شد.
وی گفت: خوشبختانه مسائل مالی آن تا حدودی مشخص شده و قرار است وام بین المللی قابل توجهی در این خصوص، دریافت کنیم.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: قرار است شهرداری تهران زمین 30 تا 40 هزار متری را برای این طرح اختصاص دهد.
وی ابراز امیدواری کرد که در ماه های آینده کلنگ زنی احداث این بیمارستان تخصصی در تهران آغاز شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.