خبرها از رفع تحریم بانک سپه در حالی منتشر شده است که گمانه زنی ها درباره اینکه این اقدام نتیجه برجام است یا توافق مبادله زندانیان آمریکا و ایران شدت گرفته است؛ حال آنکه بر اساس شنیده ها ونزوئلا برای این رفع تحریم در شورای امنیت سازمان ملل وساطت کرده است.

رفع تحریم بانک سپه؛ فرجام برجام یا توافق مبادله زندانیان؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،  روز گذشته دو روایت متفاوت درباره ساز و کار رفع تحریم‌ها علیه دو بانک دولتی ایران مطرح شد. یکی اینکه روزنامه‌ وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد لغو تحریم بانک سپه و بانک سپه بین‌المللی بخشی از توافق تبادل زندانیان میان آمریکا و ایران بود که در تاریخ ۱۷ ژانویه با آزادی زندانیان آمریکایی نهایی شد و دیگر اینکه مارک تونر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ساعاتی بعد در کنفرانس خبری این موضوع را رد کرد و با یادآوری اینکه روز ۱۷ ژانویه یک روز بعد از روز اجرای برجام بوده خاطرنشان کرد: لغو این تحریم‌ها بخشی از تعهدات ذیل برجام بوده است.  
مارک تونر گفت: حوادث مربوط به روز اجرایی شدن «برجام» آنقدر «متراکم» بوده که زمان کافی برای پرداختن به هر یک از آنها وجود نداشته و در لابلای سایر اخبار گم شده‌اند.  
اما، چند روز بعد از رفع تحریم بانک سپه، یعنی در روز ۱۹ ژانویه پایگاه المانیتور در گزارشی از قول منابع آگاه، ساز و کار رفع تحریم‌ بانک سپه را تشریح کرد و نوشت: آمریکا در تب و تاب مجوعه‌ای از فعالیت‌های دیپلماتیک که به آزادی زندانیان آمریکایی و اجرایی شدن برجام منجر شد دو بانک ایرانی را رفع تحریم کرد.
مقام‌های آمریکایی گفته‌اند خروج بانک سپه و بانک سپه بین‌المللی از فهرست تحریم‌ها روز ۱۷ ژانویه به درخواست ونزوئلا در شورای امنیت سازمان ملل انجام شد و آمریکا هم مانع این تصمیم نشد.
یک مقام آمریکایی روز ۱۹ ژانویه به شرط عدم افشای نام گفت: «دیدیم می‌توانیم این اقدام را به عنوان یک اقدام اعتمادساز و برای نشان دادن حسن نیت انجام بدهیم.»
ایران به نوشته المانیتور، در دو کانال مذاکره‌ای متفاوت یکی درباره مذاکرات هسته‌ای و دیگری برای مبادله زندانیان خواستار رفع تحریم بانکهایش از قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت شده بود. اما این موضوع، تا زمان به سرانجام رسیدن مذاکرات هسته‌ای در جولای ۲۰۱۵ هنوز محل اختلاف بود. به گفته مقام‌های آمریکایی در آن زمان مشخص شده بود که واشنگتن تحریم‌های ثانویه علیه بانک‌های ایرانی را رفع خواهد کرد.
این مقام آمریکایی گفت: «ما این تصمیم را گرفتیم که ذیل برجام، این بانک را به عنوان بخشی از رفع تحریم‌های ثانویه آمریکا رفع تحریم کنیم.»
‌آمریکا علاوه بر این موافقت کرد با رفع تحریم این بانک در سازمان ملل هم مخالفت نکند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.